5 důvodů, proč hned teď prodat autorská práva na hudbu
Sting prodal Universalu práva na všechny své písně, ať už je složil ještě v dobách The Police, nebo už jako sólista. Přesnou sumu obě smluvní strany tají. Sting řekl jen: „Pro mě je naprosto zásadní, aby mé celoživotní dílo mělo svůj domov tam, kde je ceněno a respektováno, aby zůstalo pomocí nových cest ve spojení s dlouhodobými fanoušky, ale také aby byly moje písně představeny novým posluchačům, hudebníkům a generacím.“ Co tím přesně myslel?
A proč v posledních letech s Universalem, Sony a dalšími molochy uzavřeli nápadně podobnou smlouv také Bob Dylan, dědicové po Davidu Bowiem, Fleetwood Mac, Tina Turner, Blondie, Taylor Swift, Bruce Springsteen, Shakira nebo Neil Young? Více už Forbes, Market Watch a tento páteční rychlokurz hudebního finančnictví.
1. Příjmy ze streamingu stále rostou, jenže co si z toho vezme běžný člověk?
Nevíme, o kolik výhodnější tarif mají Taylor Swift nebo Ed Sheeran oproti běžným smrtelníkům, o kolik víc vydělává Spotify na reklamě než na hudbě. Pořád také platí, že co člověk neprodá na turné, to zkrátka nemá. Takhle se hudebnicím a hudebníkům, kteří jsou sice už léta za zenitem své slávy, ale stále je ještě poslouchají miliony lidí, spíš vyplatí prodat autorská práva.
2. Celebrity musejí jednat rychle
Joe Biden plánuje zvýšení daní pro horních deset tisíc ze současných 37 % na 39,6 %, takže se hodí mít někde s předstihem ulité peníze. Současně americká centrální banka (FED) zvažuje, že zvedne donedávna nízkou úrokovou sazbu pro investice do autorských práv.
3. Vyplatí se rychle prodat velké balíčky autorských práv a licencí a až poté si rozpočítat příjmy
Zaprvé peníze už teď požírá obří inflace, zadruhé daň z jednorázového prodeje autorských práv k hudbě je skoro o polovinu nižší než u filmů nebo výtvarných děl. Daní se 20 %, filmy a umělecká díla 37 %.
4. Pozor! Málokdo včetně dědiců prodává úplně všechno
Část si ponechávají, aby ji co nejvíc zhodnotili. Očekávají, že kupci budou chtít práva co nejvíc zúročit. Prodají je například filmařům nebo reklamním agenturám, a tím jim na Spotify, Amazon Prime nebo kdekoliv jinde citelně vylepší statistiky přehrávání. Tolik k hledání nových cest a nového posluchačstva pro „starou“ hudbu.
5. Samozřejmě to jde i kreativněji
Není náhoda, že v krátkém sledu po sobě následovaly zprávy, že Red Hot Chili Peppers prodali autorská práva britské investiční společnosti Hipgnosis za 140 milionů dolarů a že vydají novou desku.
Celé to má jedinou nevýhodu. Prodělá ten, kdo ještě není slavný a neplatí daně na Floridě nebo Tennessee.
Na kolik si svůj písňový katalog ceníte vy a za kolik byste ho prodali? Jsem zvědavý na vaše předběžné kalkulace.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.