5 hudebních problémů, které poznáte už z dema
V roce 2025 už dema neposíláme někam proto, abychom se prezentovali. Od toho jsou tu kvalitní nahrávky. Na cestě ke kvalitní nahrávce má ale demo své jasné místo. V článku se dočtete, v čem může pomoci.
Ačkoli pro další produkční úkoly je lepší mít demo nahrané po stopách, v začátcích stačí i jednoduchá nahrávka na mobil. To třeba ukazuji tady v rozboru dema kapely Víčko. Co z něj poznáte? Bod nula je, že jestli je v písni něco opravdu silného (emoce, text, hudební nápad...), mělo by to porazit i špatnou kvalitu nahrávky... Ale pak je tam ještě pět dalších věcí, které na vás demo jednoznačně „práskne“:
1. Tónina a tempo
Píseň je složená primárně na kytaru, ovšem zpívá ji zpěvák či zpěvačka. Riff zní dobře v Edur, ale pro vokál (zvláště ženský) je to hluboko. Máte tři možnosti: vyjít vstříc zpěvačce a riff přepsat, transponovat původní riff do jiné tóniny (chvála kapodastru), anebo změnit melodii zpěvu tak, aby zpěvačka i v původní tónině zvolila pro sebe adekvátnější vokální rozsah.
Co se týče tempa, už z dema si můžete všimnout dvou znamení, že je třeba zpomalit: zpěvák drmolí text a hudebníci hrají svoje party „na doraz“. Věc zahraná trochu pomaleji, ale s větší přeností a energií vždycky nakopne víc než uspěchaný track, kde všichni sotva hrají a dýchají.
2. Stavba písně
Moc dlouhá, moc krátká, moc se opakuje... Na odhalení nevhodné formy vaší skladby mobilní demo stačí. Když se píseň zdá být dlouhá, nemusí se nutně krátit, bude jen třeba ji aranžovat tak, aby – pokud nemá působit záměrně jako dlouhá – působila kratším dojmem, čili zaujala jednotlivými částmi tak, že to publiku ani dlouhé nepřipadne. Ale krátit radikálně je taky fajn možnost.
3. Jednotlivé party
Už ve fázi dema můžete objevit, že nějaký part třeba příliš leze do zpěvu, je nepřesný, neodpovídá logice songu... Opravdu velké chyby jsou slyšet i takto při zběžné nahrávce na mobil a je dobré je eliminovat hned na začátku.
Nejčastější jsou tyto tři problémy:
- nějaký nástrojový part leze do zpěvu. V drtivé většině žánrů a situací je prostě zpěv to hlavní, v každé chvíli by mělo být zcela zřetelně slyšet, co se zpívá. Sebelepší (například kytarová) vyhrávka by zpěvu neměla překážet.
- všichni moc hrají ty samé věci, v nahrávce není kontrast. Když piáno hraje rytmizované akordy, není moc důvodů, proč by se o to samé měla pokoušet kytara a basa. Když jeden part dělá plochy, druhý může hrát nějaký rytmizovaný motiv.
- basa a bicí nejsou kamarádi. Často basa i z dema působí spíše jako další splašený kytarový part bez větší návaznosti na to, co dělá bubeník. Čest výjimkám, ale ve většině situací to nedělá dobrotu.
4. Začátek písně
Měl by zaujmout i z mobilu. Já toho sice fanda nejsem, ale i dlouhé intro, pokud buduje napětí, které je následně uzavřeno, může mít smysl. Ale doporučil bych nejdříve zvládnout krátké úderné intro. Zkuste si malý test: někdo řekne: „Znáš tu jejich písničku, jak začíná...“ A i neškolený hlas umí ty tři tóny ze Smoke On the Water. Dokážete si představit totéž u své skladby?
5. Refrén
Pokud je to píseň postavená na refrénu, což většinou je, pak i z mobilu ve špatné kvalitě by měl nezaujatý posluchač poznat, že toto je refrén. To sebelepší mix a zvuková kvalita neudělají. Lehce mohou pomoci aranže, ale lepší je, když je refrén jasně identifikovatelný už u „blbého“ dema. Z refrénu by si taky i neškolený posluchač měl odnést část textu, která mu bude znít v hlavě i po jednom poslechu.
Tip na závěr: místo mobilu můžete použít i nějaké nahrávadlo (třeba firma Zoom dělá dobrá) anebo mikrofon do laptopu. Prostě cokoliv... Ideálně by časem vaše zkušebna měla umožnit natočit demo po stopách pro další aranže, ale o tom si napíšeme zase někdy jindy.
Chcete feedback na své demo, abyste měli do studia připravenou lepší verzi songu? Ozvěte se mi na sladek.jan@gmail.com
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.