Přejít k hlavnímu obsahu
Přistupujte k návrhu loga stejně vážně jako k vybírání názvu kapely. Vaše logo by mělo být jedinečné jako vaše hudba a mělo by nějakým způsobem vyjadřovat to, co jako kapela jste. | Foto: Mick Haupt on Unsplash
Přistupujte k návrhu loga stejně vážně jako k vybírání názvu kapely. Vaše logo by mělo být jedinečné jako vaše hudba a mělo by nějakým způsobem vyjadřovat to, co jako kapela jste. | Foto: Mick Haupt on Unsplash
Tereza Karásková -

5 kroků ke kapelnímu logu, které si budete chtít vytetovat na předloktí

Loga kapel jsou něco tak samozřejmého, že nad nimi většinou ani nepřemýšlíme. Jaksi přirozeně obývají prostor na plakátech, hudebních nosičích, sociálních sítích nebo merchi a zabývat se jimi začneme až v momentě, kdy konečně vymyslíme jméno své nové kapely a přichází čas vdechnout mu jeho vizuální podobu. Nejpozději v momentě přípravy plakátu na první koncert, většinou ale mnohem dříve, jelikož internetová přítomnost kapely si nemilosrdně žádá různé avatary, headery a titulní obrázky. Dnes pro vás tedy mám pár tipů, jak se této úlohy zhostit a čemu se naopak vyhnout.

1. Co je vlastně logo?

Výraz „logo“ pochází z řeckého slova logos (= slovo, řeč, zákon, pojem) a nejčastejší definice tohoto pojmu zní asi takto: používá se pro grafické ztvárnění obchodní značky a pomáhá ji vizuálně se odlišit od jiných značek, kvalitní logo také usnadňuje zapamatování značky a její další identifikaci spotřebitelem. Logo se ale používá v mnohem širším kontextu než jenom v obchodování. Svoje logo dnes mají státní instituce, divadla, školy, různé spolky, festivaly a samozřejmě i kapely. Stále ovšem platí, že logo je něco, podle čeho si vás lidé zapamatují.

Logo může tvořit pouze graficky ztvárněný text, většinou název značky, pak se mu říká logotyp. Představte si třeba nápis Google nebo Fender. Logem také může být nějaký obrázek – piktogram. Příkladem je třeba Nike, Apple nebo bývalé logo Twitteru. A nakonec je možné obojí kombinovat, čili použít jak obrázek, tak jméno nebo iniciály.

V každém případě by ale logo mělo být snadno zapamatovatené, originální a především nějak vyadřovat to, co zastupuje. Podstatnou vlastností loga je také to, že by mělo fungovat v libovolném měřítku, od mikro piktogramu v záhlaví webové stránky až po banner na fasádě obchodního domu. Pro lepší představu se můžete podívat na následující obrázek nebo třeba cestou domů z práce počítat, kolikrát někde narazíte na nějaké logo. Velmi pravděpodobně zjistíte, že nás různá loga obklopují doslova na každém kroku.

 Velmi pravděpodobně zjistíte, že nás různá loga obklopují doslova na každém kroku. Zdroj: Google

2. Speciální mise: kapelní logo!

Logo kapely sice nespadá do vztahu zákazník-prodejce, přesto ale i kapela je jakousi značkou. Cosi nabízíte – konkrétně svou hudbu – a doufáte, že si jí všimne co nejvíc lidí, potenciálních fanoušků. Logo je pak jednou z věcí, které fanouškům usnadňují identifikaci s vaší hudbou. Dnes totiž (někteří by řekli bohužel) nejde zdaleka jen o hudbu jako takovou, neméně podstatná je i vizuální složka vašeho umění. Otázkou je, jestli tomu vůbec někdy bylo jinak.

Loga kapel nejčastěji spadají do kategorie logotypů, to jest obsahují nějak graficky zajímavě vyvedený název kapely. K tomuto můžete přidat nějaký obrázek, pokud chcete nebo pokud to dává smysl. Málokdy se kapela prezentuje jen samotným piktogramem, tady totiž v podstatě spoléháte na to, že už vás všichni znají a název si domyslí sami. Abychom věděli, co vlastně hledáme, pojďme si shrnout, kde všude se logo kapely může objevit.

  • plakáty – na váš samostatný koncert i na koncerty více kapel, popřípadě festivaly (pokud se dostanete mezi headlinery)
  • avatar kapely na YouTube, Spotify, Instagram a další profily
  • jakýkoli merch od samolepek a placek přes trička až k různým dalším suvenýrům
  • grafika pro fyzické hudební nosiče
  • banner, který bude viset na koncertech za kapelou
  • bilboardy, až budete hrát v O2 areně
  • a pak samozřejmě to tetování...

Loga kapel nejčastěji spadají do kategorie logotypů, to jest obsahují nějak graficky zajímavě vyvedený název kapely. Zdroj: Google

3. Písmo, barva a něco navíc

Shrnout v několika málo odstavcích, jak vlastně navrhnout logo, je poměrně obtížný úkol. Pro grafika je to totiž dlouhý proces obsahující různé rešerše, hledání inspirací, vztahů a souvislostí a samozřejmě mnoho dílčích návrhů. Pokud máte někoho takového ve svém okolí a navrhne vám logo za pár piv po koncertě, máte vyhráno. Pokud ne a troufáte si na to sami, pojďte na to.

Začněte společným brainstormingem. Jaká je vaše hudba, co je pro vás klíčové? Jak byste se jako kapela charakterizovali? Chcete se pohybovat spíš v rámci daného žánru, nebo překračovat hranice? Máte nějaké kapelní vzory, chcete být součástí nějaké komunity, nebo naopak jste naprostý originál a jdete si svou cestou? To všechno a mnoho dalšího můžete promítnout do svého loga.

Poté se podívejte na název kapely – nejdůležitější je volba správného fontu, tedy typu písma. Písmo nám totiž sděluje nejen obsah, který si přečteme, ale také s sebou nese mnoho významů právě v závislosti na druhu písma. Schválně se podívejte na obrázek pod tímto bodem a zkuste si u každé „kapely“ představit, jaký hudební styl asi hraje a jak bude vypadat na pódiu. Už volbou fontu dáváte najevo, jestli hrajete spíš rock nebo elektroniku, jestli jste spíš drsňáci v otrhaných džínách nebo máte dokonale vytříbený styl, jestli se držíte žánru nebo chcete být originální. Na internetu najdete spoustu stránek s různými fonty ke stažení zdarma. Věnujte čas hledání toho spávného, který vás nějak zaujme, nějak vám sedí k tomu, co jako kapela jste. Napůl to promyslete hlavou a napůl dejte na intuici. Písmo se vám prostě musí líbit. Nezapomeňte si pak jen ověřit licence a podmínky použití, zejména pokud plánujete kapelu jako byznys, vyplatí se si daný font koupit ke komerčnímu využití.

Pokud máte písmo, další na řadě je barva. Chcete mít nějakou kapelní barvu? Pokud se vaše kapela jmenuje například Pink Stripes, asi se nabízí, že ano. Zároveň to ale vůbec není nutné, logo může fungovat i jen v černobílé variantě. Barva se nicméně hodí – když už na nic jiného tak třeba jako pozadí pro logo do různých profilových obrázků sociálních sítí. Tak, jako jste hledali typ písma, který k vám a vašemu názvu nějak sedí, přemýšlejte podobně i o barvě. Ostřejší jasné barvy asociují drsnou hudbu a ostré riffy, pastelové barvy se nabízí pro zasněný indie pop, sépiové tóny ve vás pravděpodobně vzbudí očekávání nějakého vintage či country žánru... Stejně jako písmo, i každá barva s sebou nese nějaké emoce, historii, vztahy. Podívejte se na vizuál kapel podobných žánrů, jak pracují s barvou, a nechte se inspirovat.

Poslední součástí dobrého loga je ono tajemné „něco navíc“, co z pouhého názvu kapely vytvoří originální a zapamatovatelnou značku. Může to být nějaký piktogram, obrázek či symbol. Nebo nějak zvláštně upravené písmo – například obrácené R v logu kapely Korn. Pokud se název vaší kapely skládá z více slov, pohrajte si s tím, jak budou dohoromady seskupená. Zkuste hodně variant, snažte se najít co nejsilnější koncepci, nebojte se jasných geometrických tvarů... Geniální věci bývají jednoduché. Po celou dobu vymýšlení loga myslete na to, že to je grafický symbol toho, kým jako kapela jste – musí se vám líbit, musí s vámi nějak rezonovat. Pokud byste si ho nechtěli vytetovat na předloktí (nebo aspoň natisknout na tričko) ani vy sami, vaši fanoušci už teprve ne.

Schválně se podívejte na obrázek pod tímto bodem a zkuste si u každé „kapely“ představit, jaký hudební styl asi hraje a jak bude vypadat na pódiu. Zdroj: archiv autorky

4. Čemu se vyhnout

Při navrhování či přemýšlení o vašem novém kapelním logu je dobré nedělat zbytečné chyby, tady je pár tipů:

  1. Vyhněte se příliš jednoduchým cestám – „...tak si nechte navrhnout logo AI-čkem,“ může vám dobře poradit váš kamarád-IT nadšenec. Nebo zadáte do googlu „band logo design“ a objevíte spoustu předpřipravených mustrů, spoustu generátorů „profesionálního“ loga a dalších lákavých nástrojů. Zkuste jim odolat. Přistupujte k návrhu loga nejméně stejně vážně jako k vybírání názvu kapely. Vaše logo by mělo být stejně jedinečné jako vaše hudba a mělo by nějakým způsobem vyjadřovat to, co jako kapela jste.
  2. Cesta může být složitá, výsledek ale musí být jednoduchý – asi neobvyklejší chybou při navrhování loga je přílišná složitost a popisnost. Stále mějte na paměti, že logo musí fungovat v různých měřítkách a musí být pochopitelné na první dobrou. Čím jednodušší, jasnější koncept se vám podaří vymyslet, tím lépe. Pokuste se vyhnout zobrazování konkrétních věcí a hudebních nástrojů, různým tisíckrát použitým symbolům a klišé, zbytečným „kudrlinkám“. Pokud už chcete použít nějakou věc či třeba zvíře, hledejte jakým způsobem ho převést do jednoduchého symbolu. Stejně jako dobře zaranžovaný song, i dobré logo má všeho tak právě akorát.
  3. Měnit logo je jako měnit název – pokud má logo dobře fungovat, je třeba, abyste ho neměnili každých pár měsíců. Fanouškům chvíli trvá, než se s ním sžijí. Pokud firmy mění logo, je to vždy velká věc, kterou je třeba dobře odkomunikovat. Zároveň ale logo není věc navždy neměnná a pokud se vám po nějaké době líbit přestane, je čas na změnu. Ideální moment pro nový grafický design je třeba nová deska. Logo bude součástí vizuálu alba a pak s vámi už může zůstat.

Když zadáte do googlu „band logo design“, objevíte spoustu předpřipravených mustrů, spoustu generátorů „profesionálního“ loga a dalších lákavých nástrojů. Zkuste jim odolat.  Zdroj: archiv autorky

Pokud už chcete použít nějakou věc či třeba zvíře, hledejte jakým způsobem ho převést do jednoduchého symbolu. Zdroj: Tubik blog

5. Jakým způsobem zacházet s logem, když už ho konečně máme

Pokud si necháte navrhnout logo od profesionálního grafika, poměrně často k němu dostanete i něco, čemu se říká grafický manuál. V něm je většinou velmi přesně popsáno, jakým způsobem s logem můžete zacházet v různých kontextech, které jsme si jmenovali v bodě 1. Pokud má totiž logo správně fungovat, nemůžete s ním dělat úplně cokoli. Zmíním pár obecných zásad.

Prvním a asi nedůležitějším bodem je poměr stran. Logo musí fungovat v různých měřítkách od úplné miniatury až třeba k bilboardu. Vždycky ale musíte zachovat stejný poměr stran. Tedy zoomujte zásadně po diagonále, naprosto nepřípustné je logo napříkld pouze trochu zúžit, protože se vám třeba zrovna nevejde na placku. Je to proto, že každé logo je graficky velmi pečlivě nadesignované a jeho proporce jsou důležité. Změnou rozměru jen v jednom směru tento pečlivě vyladěný poměr deformujete, stejně jako byste deformovali něčí obličej, kdybyste fotografii zoomovali pouze do šířky či do výšky.

Druhou častou úpravou jsou změny barev. I ty by neměly být úplně náhodné, zejména pokud logo nějaké barvy obsahuje ve své základní podobě. Nejobvyklejší varianty, které vám doporučuji si připravit, jsou barevná tmavá (světlá grafika na tmavém podkladu), barevná světlá (naopak) a černobílá (případně také ve dvou inverzních verzích). S tím byste měli v zásadě vystačit. Pokud budete potřebovat z nějakého důvodu další barevné varianty, pak už pracujte například s černou grafikou na různě barevném podkladu. Vyhněte se mnoha barevným variantám loga, budete pak zbytečně mást své fanoušky, které je vlastně to pravé.

Zejména pokud máte delší název kapely, budete potřebovat i minimalistickou variantu loga například pro avatary na YouTube nebo Spotify. Tady se totiž většinou musíte vejít do kruhu o průměru asi 1 cm. Dobře funguje první písmeno nebo písmena názvu kapely a pokud máte v logu nějaký obrázek či značku, teď je ta pravá chvíle ji využít.

Zoomujte zásadně po diagonále, naprosto nepřípustné je logo např. pouze trochu zúžit, protože se vám třeba zrovna nevejde na placku. Zdroj: archiv autorky

Máte nějaké kapelní logo? A jakou kapelu byste si nechali vytetovat? Dejte nám vědět v komentářích!

 

Tagy logo kapelní logo grafika propagace merchandising grafický design

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Tereza Karásková
Zpěvačka kapely Taste The Lemon, sólová kytaristka, autorka písní, architektka... Hudba je pro mě prostor absolutní svobody a radosti, který jen velmi nerada opouštím.             …
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY