Přejít k hlavnímu obsahu
Dobro Marka Knopflera, zdroj: YouTube
Dobro Marka Knopflera, zdroj: YouTube
Stanley -

5 neobvyklých nástrojů ve slavných rockových nahrávkách

Na tom, že se tu a tam v rockových nahrávkách mihne nějaké to ságo nebo trubka, není nic neobvyklého. Avšak dají se nalézt i rockové nahrávky, které v sobě obsahují nástroje přeci jen o něco neobvyklejší či exotičtější.

1. The Rolling Stones – Under My Thumb

Zvuky indického sitáru v jiné slavné nahrávce – Paint It Black asi okamžitě identifikuje každý. Proto jsem vybral z repertoáru skupiny The Rolling Stones skladbu trochu méně známou a obsahující nástroj neméně exotický. Jedná se o skladbu Under My Thumb a slyšet v ní můžete nástroj zvaný marimba. Marimba je původem africký (mexičtí a guatemalští hudebníci ovšem shodně tvrdí, že nástroj pochází zcela určitě z jejich země, neboť je zde velmi rozšířen a oblíben) bicí nástroj, podobný vibrafonu, ovšem na rozdíl od něj má úderové „kameny“ dřevěné a pod každým z nich je zavěšena rezonanční ocelová trubice, která spolu s „kamenem“ určuje výšku tónu. Píseň Under My Thumb vyšla v roce 1966 na albu Aftermath a na marimbu hrál Brian Jones. Píseň se také dost neslavně zapsala do historie The Rolling Stones, neboť právě při ní došlo k ubodání mladíka (který ovšem údajně ohrožoval i samotného Jaggera střelnou zbraní) ochrankou složenou ze členů motorkářského gangu Hells Angels, na neblaze proslulém festivalu v Altamontu v roce 1969.


2. Jimi Hendrix – Burning Of The Midnight Lamp

Hned v úvodní pasáži skladby, kterou Jimi Hendrix natočil v roce 1967, vás jistě zaujme zvuk cembala, které podkresluje Jimiho kytaru. Cembalo je starý klávesový nástroj podobný klavíru, ale na rozdíl od něj nemá pedály a struny v něm natažené se nerozechvívají údery kladívek, nýbrž brnknutím kovového háčku (dříve také koženého trnu nebo havraního brku) o strunu, která má vlastní dusítko, čímž se vytvoří silný, zvonivý, ale poměrně krátký zvuk. Na cembalo hrál při nahrávání skladby sám Hendrix a určitě není bez zajímavosti, že právě v této skladbě také poprvé použil kytarový efekt Wah-Wah, který se stalo později pro jeho hru doslova signifikantní. A pokud budeme v rozboru skladby z hlediska neobvyklých nástrojů ještě pokračovat, můžeme v jejím refrénu, pod sborovými vokály skupiny Sweet Inspirations odhalit i nenápadný, chvějivý zvuk mellotronu, což je stručně řečeno jeden z prvních klávesových samplerů. Na finální nahrávce se údajně jeho zvuk původně neměl vůbec objevit a pouze nahrazoval tehdy ještě nenatočené doprovodné vokály, nakonec ale buď nedopatřením nebo na přání samotného Hendrixe na nahrávce zůstal a zejména na kvalitní aparatuře je velmi dobře odhalitelný.


3. Dire Straits – Romeo And Juliet

Jedna z nejznámnějších písní skupiny Dire Straits, která vyšla na albu Making Movies v roce 1981. Ústřední kytarový motiv hraje Mark Knopfler na rezofonickou kytaru, neboli dobro. Tyto specifické nástroje jsou velmi zajímavé nejen svým zvukem, ale především i svým původem. Jejich vynálezcem je totiž slovenský rodák Ján Dopjer, který již v roce 1927, s pomocí kovového rezonátoru vyřešil problém s hlasitostí nástroje v době, kdy elektromagnetické snímače byly ještě hudbou daleké budoucnosti. Rezofonické kytary se vyrábí buď dřevěné, nebo celokovové a jejich zvuk se více než kytaře podobá banju. Kytara nejlépe zní v otevřeném ladění a je také ideální pro hru bottleneckem. Mark Knopfler používá dobro ještě v několika dalších skladbách a téměř výhradně je to nástroj od věhlasné značky National, která patří k největším výrobcům tohoto nástroje.


4. Pink Floyd – High Hopes

Podmanivá skladba High Hopes vyšla na posledním řadovém albu skupiny Pink Floyd – The Division Bell (pomineme-li tedy následnou kolekci útržků a nepoužitých skladeb pocházejících právě z nahrávání posledního alba – Endless River roku 2014). Úvodní klavírní motiv doprovází bubeník Nick Mason údery na kostelní zvon. Jeho vyzvánění ovšem není jediným neobvyklým nástrojem v této nahrávce. Kytarista a zpěvák David Gilmour si kytarové sólo zahrál nejen na akustickou kytaru, ale i na tzv. steel kytaru. Steel kytara – někdy též podle místa svého vzniku zvaná „havajka“, je nástroj, který velmi dobře znají zejména příznivci country. Na steel kytaru se hraje nejčastěji v horizontální poloze, kdy se jednou rukou brnká na struny pomocí trsátka a druhou se mění výška tónu pomocí slide válečku, který je nejčastěji vyroben z kovu, ale může být i ze skla či z jiných materiálů. Steel kytar je několik druhů, z nichž nejznámější je zmíněná havajka (použitá i Davidem Gilmourem ve skladbě High Hopes) a pedálová steel kytara u níž lze pomocí pedálů a kolenních pák průběžně měnit ladění nástroje – ta je nejčastěji k vidění právě v country kapelách. Zvuk steel kytary má David Gilmour v oblibě a tak ji můžeme slyšet např. i v úchvatné skladbě The Great Gig In The Sky z legendárního alba The Dark Side Of The Moon.


5. Aerosmith – Dulcimer Stomp

V případě Aerosmith se ani tak nejedná o skladbu jako takovou, ale spíše o jakousi hudební vsuvku na albu Pump, která je ovšem zajímavá právě tím, na jaký nástroj je hrána. Jedná se o apalačský dulcimer, což je tradiční strunný nástroj přivezený skotskými osadníky do Severní Ameriky, na který se hraje podobně jako na kytaru trsátkem, s tím rozdílem, že hráč jej má položený na klíně, nebo na stole. Nástroj má čtyři struny, laděné trochu nezvykle do D A D D. K nahrání tohoto nástroje si skupina Aerosmith přizvala Randyho Raine-Reusche, který na desku nahrál i další neobvyklé nástroje jako např. didgeridoo nebo skleněnou harmoniku.


Bonus: Jimi Hendrix – All Along The Watchtower

Jako malý bonus si dovolím uvést skladbu All Along The Watchtower, která sice pochází z pera Boba Dylana, nicméně byl to právě Hendrix, který ji proslavil a „vypálil“ do ní sólo, které se nesmazatelně zapsalo do všech rockových a kytarových čítanek. V písni samotné sice žádný netradiční či neobvyklý nástroj nezazní, ale přesto do našeho výčtu tak nějak patří. Slide efekt na kytaře totiž Jimi Hendrix vytvořil pomocí zapalovače (některé prameny uvádějí, že se jednalo o kapesní nůž), neboť prostě neměl ve studiu po ruce žádný bottleneck. Jak vidno, dobrý muzikant dokáže rozeznít svůj nástroj ledasčím a zrovna tak využít ledacos jako hudební nástroj.

Tagy TOP 5

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Stanley
Mé muzikantské motto: "Když se ti něco nelíbí, tak to nehraj. Ale nejdřív se to pořádně nauč..."
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY