
5 známých i neznámých hudebních producentek
Nedávno jsem „objevila Ameriku“, když jsem se pídila po osudech Lindy Perry, skladatelky hitu What's Up?, a našla ji coby producentku alb Missundaztood (2001) od Pink a Stripped (2002) Christiny Aguilery nebo některých písní Gwen Stefani. Tímto se omlouvám všem, pro které je tahle informace „nošením sov do Athén“, ale pojďme to využít jako odrazový můstek pro tipy na další zajímavé producentky a tvůrkyně, které měly a mají hudebnímu světu co říct. A nebavíme se teď jenom o těch, které si produkují svou vlastní muziku, jako například Grimes, Missy Elliot, Imogen Heap nebo Björk. Chceme si zde představit ženy, které tvořily nebo tvoří pro další umělce. A klasický disclaimer: můj výběr je samozřejmě jen špičkou ledovce a inspirací pro pátrání po dalších jménech.
1. Delia Derbyshire (*1937–†2001)
Začneme u elektronické hudby, protože tam nacházely ženy více pracovního uplatnění i v době, kdy se jinak v hudebním průmyslu mohly uplatnit jedině jako zpěvačky, nebo jako sekretářky. I Delia Derbyshire, rodačka z britského Coventry, si s tímhle užila své – když se v roce 1960 coby vystudovaná matematička, hudební historička a klavíristka s diplomem z Cambridge ucházela o práci v nahrávací společnosti Decca, bylo jí řečeno, že ženy nezaměstnávají. Začala tedy pracovat v BBC jako asistentka vedoucího studia, později pro stanici vytvářela zvukové efekty, znělky a řečeno dnešním žargonem jingly. Je mimo jiné autorkou znělky k britskému sci-fi seriálu Doctor Who, což byla první čistě elektronická skladba bez živých nástrojů užitá v televizním vysílání. Jméno Delii Derbyshire ale v autorské tiráži napsané nenajdeme (stejně jako u její hudby k dalším téměř dvěma stovkám pořadů), protože vypisovat jednotlivé tvůrce v tomto odvětví tehdy nebylo zvykem.
S kolegy z BBC založila také platformu Unit Delta Plus pro podporu elektronické a experimentální hudby a později se věnovala také komponování hudby a sounddesignu pro divadelní inscenace. Po odchodu z BBC pracovala Delia Derbyshire v jiných, nehudebních profesích a ke skládání elektronické hudby se vrátila až nedlouho před svou smrtí, kdy byla nadšena novými technologickými možnostmi. Delia bývá označována za „neopěvovanou hrdinku britské elektronické scény“ a k jejímu odkazu se hlásí tvůrci jako The Chemical Brothers nebo Orbital. Spousta nahrávek a pracovního materiálu se dochovala na magnetofonových páscích nalezených v krabici na půdě Deliina domu. Nikdy nepodceňujte půdní harampádí, možná byla vaše babička neopěvovanou hudební producentkou...
2. Susan Rogers (*1956)
Jak důležité je míti uspořádanou sbírku nahrávek, ukazuje i naše druhá hudební producentka. Kalifornská rodačka Susan Rogers má na svědomí zvuk Princových alb z vrcholného období jeho kariéry v 80. letech – Purple Rain, Around the World in a Day, Parade, Sign o' the Times a The Black Album. Produkovala ale také alba pro Jeffa Becka nebo Davida Byrneho. Když v Princově studiu začala v roce 1983 pracovat, nebyla už žádné produkční kuřátko – své znalosti z akustiky, elektroniky a magnetiky už pět let předtím uplatňovala ve společnosti Audio Industries coby nahrávací technička a poté pracovala jako asistentka sound-engineera ve studiu Grahama Nashe a Davida Crosbyho. Její první spoluprací s Princem na pozici zvukové techničky prý bylo nahrávání kytarového sóla do skladby Let's Go Crazy, úvodního tracku alba Purple Rain.
Postupně se Susan Rogers od sound-engineeringu posunula k hudební produkci a stala se klíčovou osobou ve formování zvuku Princových alb, a to včetně posthumně vydaných remasterovaných verzí. Pomohl jí k tomu pečlivě zpracovaný archiv Princových nahrávek, jednotlivých taků i demoverzí, který už od začátku jejich spolupráce začala uspořádávat. Díky její péči také Princovy nahrávky unikly zkáze při obřím požáru v Universal Studios v roce 2008. Kariéru hudební producentky pověsila Susan Rogers na hřebík v roce 2000 a věnuje se akademické dráze – má doktorát z McGillovy univerzity v oboru hudební kognice a psychoakustiky a je také profesorkou na Berklee College of Muisc.
3. Catherine Marks
Alanis Morissette, Foals, The Killers, Frank Carter & Rattlesnakes, Wolf Alice a mnoho dalších. Výčet jmen, s nimiž coby hudební producentka spolupracovala Australanka Catherine J Marks, je úctyhodný. Vystudovaná architektka prý během roční stáže v Dublinu na koncertě Nicka Cavea potkala hudebního producenta Flooda, hned po státnicích se odstěhovala do Londýna a začala se školit v sound-engineeringu a produkci. Spolu s Floodem se podílela mimo jiné na albech White Chalk a Let England Shake PJ Harvey, od roku 2009 pracovala po boku producenta Alana Mouldera například s kapelami Interpol, The Killers, Ronnie Vannucim nebo Blonde Redhead.
„Nejde o vás. To je ta nejlepší rada, jakou jsem kdy dostala. A je to pravda. Nikdy to není o mně, ale o umělci a jeho hudbě. Jsem tam proto, abych jim to usnadnila,“ říká o své práci skromně Catherine, mimo jiné držitelka ocenění Producent(ka) roku A&R Awards a dalších prestižních cen.
4. Sylvia Massy
„Uvědomila jsem si, že když pracuji s kapelami, tak mě vlastně potřebují. Trochu se v tom plácají a já jim mohu pomoci. [...] I když si umělci myslí, že mou pomoc nechtějí, myslím, že o ni většinou tajně stojí.“ I tak se dá producentská pozice chápat. A když to říká taková ikona, jako je Sylvia Massy, něco na tom bude. Byla na začátku 80. let v San Franciscu u toho, když se formovala první generace punk rocku. Od hraní v kapelách postupně přešla k mixu a produkci. A protože její nahrávky zněly líp než nahrávky jiných kapel, začali ji muzikanti sami oslovovat, aby produkovala i jejich hudbu.
Sylvia je jednou provždy ta, která stála producentsky u zrodu několika alb Tool, byla po sedm let pravou rukou Ricka Rubina (do tohoto období patří Sylviina spolupráce s Aerosmith, Paulou Abdul, Princem, Juliem Igleasiasem nebo Skunk Anansie...), inovátorkou v práci s technickým vybavením a v neposlední řadě i královnou legendárního retro mixpultu Neve 8038 v neméně legendárním studiu Sound City, který možná znáte ze stejnojmenného dokumentu Davea Grohla z roku 2013 (z této éry z působivé řady jmen zmiňme například Cheryl Crow, Queens of the Stone Age, Smashing Pumpkins, The Black Crowes nebo Lennyho Kravitze).
A impozantní výčty zásadních kapel a interpretů 80. a 90. let od „Redhotů“ po „Systemy“ by mohly pokračovat dále – ale to tu dělat nebudeme, přečtěte si raději Sylviinu knížku Recording Unhinged, kterou autorka i sama ilustrovala a kde se mimo jiné dozvíte, proč při nahrávání pověsila Serje Tankiana hlavou dolů nebo jak nahrávala zvuk kytary shozené z útesu. Každopádně, Sylvia Massy je osobnost, která do zvuku popkultury posledních čtyřiceti let promluvila naprosto zásadně.
5. Ester Dean (*1986)
Co mají společného skladby Rude Boy od Rihanny, Firework Katy Perry a Super Bass Nicki Minaj? Napsala je Ester Dean, zpěvačka a songwriterka původem z Oklahomy. Když se podíváte na výčet jejích spoluprací, máte před sebou soupisku největších hvězd popu a R'n'B od Christiny Aguilery přes Selenu Gomez či Adele až po Beyoncé (trochu z toho tedy vybočuje Florence + The Machine a song Long & Lost, který jde trochu naproti indie žánru téhle kapely).
Určitě můžete namítnout, že přesně v tomhle hudebním odvětví píše každý song celá armáda autorů a ani u hudební produkce to není jiné, ale Ester je u nich označena za tu, která přinesla hlavní motivy a „hooky“, jež se vám zaříznou do uší a nepůjdou vyhnat. Však je taky podle svých vlastních slov píše intuitivním způsobem: zavře se někam, kde si může po libosti prozpěvovat a hulákat – a jakmile se z neartikulované improvizace vynoří motiv, při kterém člověku naskočí husí kůže, je to ono.
I mistr tesař se ovšem někdy utne, jak ukazuje debata kolem šestnáct let starého songu Turning Me On, který Ester Dean (spolu)napsala pro tehdejší nadějnou R'n'B hvězdu Keri Hilson. Několik veršů z remixové verze písně si spousta lidí vyložila jako jasný „diss“ na Beyoncé a další R'n'B divu Ciaru. Následná smršť hejtů tehdy přispěla k tomu, že si Keri Hilson v muzice už neškrtla. Až po letech přišla Keri s vysvětlením, že k nactiutrhačným veršům byla donucena tehdejším managementem – a navíc veřejně vyhlásila, že je nenapsala ona, nýbrž právě Ester Dean. Ester se vzápětí za svůj tehdejší „dětinský textový přešlap“ omluvila... No, snad to teď nezlomí kariérní vaz i jí, žihadla z franouškovského včelího úlu Beyoncé mohou být smrtelná.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.