Přejít k hlavnímu obsahu
Leon -

6 efektů inspirovaných slavnými alby

Obliba efektových krabiček, které ve výbavách kytaristů postupně nahradily rozměrné rackové sestavy populární především v osmdesátých a začátkem devadesátých let, se samozřejmě odrazila i na rychle rostoucí nabídce, čítající nepřeberné množství modelů různých cenových kategorií a současná situace na trhu je tak vlastně motorem dalších inovací, kterými se výrobci snaží odlišit od konkurence.

Jednou z možností, jak zaujmout dnes už poměrně zhýčkaného zákazníka, jsou kromě různých luxusních edicí pedálů nebo signovaných verzí zaštítěných slavnými jmény, také efekty, jejichž vlastnosti a charakter jsou inspirovány zvukem (většinou kytarovým) a signálovým řetězcem použitým při nahrávání výjimečných alb, což je i případ šestice efektů, které vám představíme v následujících řádcích.

1. Marshall BB-2 Bluesbreaker

Inspirace – Blues Breakers with Eric Clapton, John Mayall & the Bluesbreakers (1966)

BB-2 Bluesbreaker vychází stejně jako předchozí verze tohoto efektu ze zvuku Erica Claptona na výše zmíněném albu z roku 1966 nahrávaném v londýnských studiích Decca. Clapton v té době dával přednost především Gibsonu Les Paul Standard “Beano Burst” 1960 a kombu Marshall Model 1962 vyrobeném v roce 1965.

Aparát, označovaný později také jako Bluesbreaker, představoval basovou variantu zesilovače JTM 45 a byl postaven na modifikovaném obvodu Fenderu Bassman. Overdrive Marshall BB-2 Bluesbreaker nabízí poměrně věrnou reminiscenci na zvuk tohoto aparátu disponujícího typickým crunchem s plnými středy a jeho ovládání tvoří potenciometry drivu, levelu, tónové clony a spínač modů Boost / Blues.

2. Jext Telez White Pedal

Inspirace – White Album, Beatles (1968)

V pořadí deváté studiové album s názvem The Beatles, které je díky barvě obalu známé spíše jako White Album, se stalo zvukovou předlohou pro fuzz/overdrive Jext Telez White Pedal (samozřejmě v bílém laku), emulujícího sound starých aparátů Vox Supreme, Defiant, Conqueror a Virtuoso, používaných Lennonem a Harrisonem při natáčení tohoto legendárního dvojalba.

Ovládání sestává z potenciometrů levelu, gainu, dvoupásmových korekcí a spínače s označením YOKO umístěného na pravém boku šasi, umožňujícího volbu režimů středových frekvencí (Midrange Boost) a využitelného také v kombinaci s dalším předřazeným zkreslovačem. Efekt je určen nejen pro kytaru, ale svou práci zastane i při použití baskytary, elektrického piana, kláves atd.

3. Dunlop JHM8 Jimi Hendrix Gypsy Fuzz

Inspirace – Band of Gypsys, Jimi Hendrix (1970)

Na živém albu Band of Gypsys, složeném z výběru skladeb hraných na dvou koncertech v newyorském divadle Fillmore East, je mimo jiné slyšet i Hendrixův speciální červený Fuzz Face s bílými knoflíky, který zněl mnohem agresivněji než standardní modely, což přivedlo návrháře firmy Jim Dunlop k nápadu postavit efekt s podobnými zvukovými vlastnostmi.

Vývoj asi nebyl vůbec jednoduchý, protože originál zmizel v propadlišti dějin a designéři se museli orientovat především podle poslechů koncertních záznamů Hendrixovy kapely (Fillmore East, Woodstock, Berkeley) a zároveň analyzovat různé modifikace, kterými si Hendrix nechával pozměňovat zvuk svých fuzzů.

Obvody modelu JHM8 Jimi Hendrix Gypsy, částečně převzaté z efektu Octavio, jsou na rozdíl od původní verze uloženy v kompaktním šasi, nezabírajícím příliš mnoho místa v pedalboardu a k potenciometrům Output a Fuzz přibyla tónová clona zvyšující flexibilitu tohoto zkreslení, patřícího do edice pedálů Authentic Hendrix.

4. Tech 21 Leeds

Inspirace – Live at Leeds, The Who (1970)

Skvělý živák britského kvarteta The Who a kytarový sound bouřliváka Pete Townshenda stál u zrodu efektu Leeds ze série Character vyráběné newyorskou společností Tech 21, která v tomto případě vycházela ze zvukového charakteru zesilovačů Hi-Watt, důležité součásti Townshendova kytarového řetězce, a do krabičky integroval výrobce i vypínatelný speaker simulator založený na boxech osazených reproduktory Fane.

Efekt využívající patentovanou technologii Sans Amp poskytuje širokou paletu zkreslení, počínaje dynamickým cleanem přes transparentní crunch s tlustými středy až po nosný saturovaný tón s potřebným sustainem a je vybaven třípásmovými aktivními korekcemi (basy +- 22 dB / 120 Hz, středy +- 12 dB / 750 Hz, výšky + 30 dB / - 12 dB / 2.5 kHz), levelem, drivem a knoflíkem s voicingovou funkcí Character.

5. Keeley Dark Side

Inspirace – The Dark Side of the Moon, Pink Floyd (1973)

V mnoha ohledech výjimečné album The Dark Side of the Moon se z pohledu kytarového soundu Davida Gilmoura nese hlavně ve znamení zkreslovačů Dallas Arbiter Fuzz Face BC108 a Colorsound Powerboost, tremola Kepex, Uni-Vibu Univox, echa Binson Echorec II a procesoru EMS Synthi Hi-Fli a vlastnosti části těchto modelů nabízí i multiefekt Dark Side z produkce firmy designéra Roberta Kelleyho.

Kromě zkresleného zvuku založeného na upravených obvodech hybridního (op-amp/germaniové tranzistory) fuzzu Keeley Psi disponujícího masivním, ale dostatečně transparentním tónem vycházejícím ze starších verzí Big Muff od Electro Harmonix, nabídne efekt 12 modů emulace páskového echa a čtveřici modulací (flanger, phaser, uni-vibe, rotary).

Fuzz disponuje potenciometry Level, Filter, Fuzz plus třípolohovým spínačem měnícím charakter středů, delay a modulace jsou vybaveny ovladači Level, Blend/Tape Head, Depth/Time a Rate/Feedback a okruh fuzzu lze pomocí tlačítka na čelní straně šasi zařadit na začátek nebo konec interního řetězce.

6. Baroni Lab Wall Era

Inspirace – The Wall, Pink Floyd (1979)

A na závěr ještě jednou zvuk Davida Gilmoura, tentokrát v podobě jednodušeji koncipovaného efektu z produkce italské butikové firmy Baroni Lab, evokujícího Gilmourův zkreslený sound z dvojalba The Wall, tvořený především fuzzy Electro Harmonix Big Muff a modifikovaným modelem Dallas Arbiter Fuzz Face BC109.

Fuzz Wall Era, vybavený ovladači drivu, hlasitosti, multifunkční tónové clony a páčkovým switchem aktivujícím mid-boost, je z důvodu dosažení větší projekce a dynamické odezvy napájen 12V adapterem a stejně jako původní Big Muff disponuje harmonicky bohatým zkreslením a zpěvným tónem známým např. ze skladeb Comfortably Numb nebo Another Brick in The Wall.

Tagy gear

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Leon
Ve Frontmanu jsem zodpovědný především za sekci novinek a článků o pódiovém a studiovém gearu známých muzikantů. Léta hraju na kytaru v různých kapelách a tento krásný nástroj také vyučuju.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY