Přejít k hlavnímu obsahu
Veronika Wildová -

6 tipů, jak dle odborníků z branže dostat hudbu do filmu nebo reklamy

Třetí panelová diskuze na Festiwallu se zaměřila na komerční využití vaší hudby ve filmu nebo reklamě. Jak snadné je „udat“ svoji hudbu na komerční použití? Jakub Nový ze Svazu Autorů a Interpretů (SAI) se zeptal přímo u zdroje. Jeho pozvání k diskuzi přijali Ondřej Škoch (skladatel, producent, bývalý člen kapely Chinaski), Saša Smutný (Soundsgate, trumpetista kapely Jelen) a Michal Deus, majitel reklamní agentury, který spolupracuje s klienty z hudebního průmyslu napříč Evropou. Vybrala jsem šest tipů, které jsem si z diskuze odnesla.

1. Spolupracujte s hudebními bankami

Pokud se vydáte cestou hudebních bank, budete soutěžit se záplavou nabídky z celé střední Evropy. Komerční hudba, ať už desetivteřinový teaser nebo podkres k filmu, musí splňovat základní body, které rozhodují o její kvalitě. Jsou to tzv. hitpointy, kdy se hudba stane emocionálně chytlavou. Nebo promyšlený koncept, spád celého tracku, který udrží divákovu pozornost od začátku do konce.

2. Naučte se skládat koncepční hudbu přímo od profesionálů

Pokud vás zajímá skládání složitějších hudebních děl, jako je filmová hudba, vyplatí se naslouchat profíkům. Jednou z možností je navštívit workshop pro skladatele filmové hudby. Dne 29. září se například v pražském Operu koná workshop od Soundsgate, který do Prahy přivede hollywoodského filmového skladatele Elia Cmiralu nebo producenta popové hudby Camerona Sandersona.

3. Soustředit se na zadání je základ

Když spolupracujete s agenturou, která licencuje hudbu do filmů a reklam, vyplatí se myslet na to, na jaké zakázky svoji hudbu posíláte. Na rozdíl od autorských písní, ve kterých můžete psát zcela podle sebe, skladby pro komerční použití musí pasovat do vize celého týmu dalších umělců (copywriterů, designérů a podobně). Když agentura obdrží návrhy na hudbu, která nesplňuje zadání ani z poloviny, automaticky ji odmítá.

4. Výsledek je tak dobrý, jak dobré je zadání

U českých reklam má hudba převážně podkresový, doprovodný charakter. Málokdy se stane, že by zadavatelé reklamy chtěli dávat důraz na hudbu, která během ní hraje. Klient obvykle přijde a řekne například: „Chceme něco jako Beyoncé.“ V koncepční hudbě musíte svoji tvorbu plně podřídit přání klienta, ač vám zadání přijde neuchopitelné.

5. Navažte kontakt se zadavatelem, nebo aspoň s agenturou, která ho zastupuje

Dobře pochopte záměry klienta. Když přijde nejasné zadání („nejdříve, ať je to pomalé, pak to graduje a pak je to prostě pecka“), zkuste se dopátrat dalších podrobností. Zkuste pochopit, co je za přáním klienta. Má to být jen nerušivý podkres reklamy? Má vyvolat emoce? Má naopak upoutat pozornost?

6. Pochopte vizi projektu

Vyžádejte si obrazový podkres nebo aspoň scénář připravované reklamy nebo filmu, jinak možná budete muset podstoupit několik kol oprav. Stane se, že zadavatelé sami přesně nevědí, jak by hudba měla znít, a je na vás jejich vizi pochopit, než se do díla pustíte. Chcete vědět víc? Pusťte si video z celé diskuze.

A jaké jsou vaše zkušenosti se skládáním komerční hudby, případně hudby na míru? Dejte nám vědět!

Tagy Frontman live SAI hudba a reklama hudba a film Festiwall 2019

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Veronika Wildová
Písničkářka, pianistka a frontwoman kapely Divoko. Přes den tradiční projektová řídící v IT.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY