Jak dostat hudbu do médií I, foto: Jakub Nožička

7 tipů, jak dostat hudbu do médií dle Rádia Impuls, Radia 1 a Headlineru

Na právě proběhlém čtvrtém ročníku Festiwallu jsme spolupořádali panelové diskuze, kam jsme pozvali hosty přímo „od fochu“. První z nich se věnovala oblíbenému tématu: jak dostat hudbu do médií. Rozdělená byla na dva díly. V první části byli zpovídáni přímo novináři, Jiří Hrabák (Rádio Impuls, RockZone), Zdeněk Lichnovský (Radio 1) a Honza Vedral (Headliner). Vybrala jsem sedm důležitých tipů, které v tomto panelu zazněly.

1. Nejdůležitější je hudbu do médií poslat
Ač si je na koncertech stále fanoušci žádají, cédéčka už posílat nemusíte. Stačí v elektronické formě a s krátkou informací o interpretovi.

2. Kapela by si měla položit otázku, kdo by o ní měl psát, kdo by ji měl vysílat a proč
Do jakých médií se vaše hudba skutečně hodí? Píšou o umělcích, kteří hrají podobný žánr jako vy? Proč by měli psát zrovna pro vás? Největší chybou je posílat hromadné emaily na víc médií s odlišným žánrovým zaměřením. Vyplatí se investovat čas do průzkumu a navázat smysluplnou komunikaci. Měli byste vědět, koho a proč se svojí hudbou oslovujete.

3. Nejrychlejší cestou do tradičních médií jsou peníze
Pokud chce vaše kapela nebo váš label inzerovat, nejjednodušší cestou je pochopitelně si mediální čas nebo reklamu zaplatit.

4. Nasazování singlů do rádií za peníze neplatí
Nasadit singl do rádia za peníze nelze, písnička musí být především dobrá. Nasadit blbou písničku za peníze nepomůže ani rádiu, ani interpretovi.


5. Představa, že se vám média postarají o slávu, je lichá
Média vám pomůžou navázat kontakt s veřejností, ale nezajistí vám fanoušky na koncertech. Je to především vaše práce a hudba, která vám přináší fanoušky.

6. Nejsilnějším médiem je dnes internet

Dostaňte svoji hudbu na YouTube, na streamovací služby – a ujistěte se, že se o tom fanoušci dozvědí. Hudbu se pak vyplatí promovat rovnou na internetu. Skrze sociální sítě, playlisty...

7. Nejdříve si vytvořte silnou fanouškovskou základnu

Rádia vás obvykle začnou hrát až ve chvíli, kdy za sebou máte dostatečnou posluchačskou základnu. A snazší bude i navázat spolupráci s labely.

Chcete vědět víc? Že se třeba, jak uváděl Honza Vedral, nevyplatí posílat maily v pátek večer a na jaké další zbytečné chyby si dát pozor? V čem je odlišný postoj zástupců mainstreamového Impulsu, alternativního Radia 1 a magazínu Headliner? „Většina hudby, kterou na rádiu Impuls uslyšíte, je několik let stará. Já ji potřebuji neustále doplňovat. Ale potřebuju ji doplňovat tak, aby to vyhovovalo milionu lidí. Novou hudbu jim dát můžeme, ale vyhovovalo by jim to tak týden,“ říkal například Jiří Hrabák. Podle jeho slov je pak i mezi novinkami již zavedených interpretů konkurence, respektive je těžké je do rádia dostat, pokud dramaturgy nepřesvědčí. Obdobná, a přece dost odlišná je situace na Radiu 1, které nové hudbě dává daleko větší prostor. Otevření jsou v Headlineru, kde se rozhodli zrecenzovat vše, co jim přijde do redakce.

Panelovka, kterou moderovali Jakub Nový (SAI) a Anna Mašátová, byla živá, někdy až konfrontační. Pusťte si celý záznam. A budeme rádi, když nám do diskuze pod článkem napíšete své vlastní zkušenosti.