7 tipů, jak na klipy: radí BTnJ
Na klipech si s naší klatovskou kapelou BTnJ ujíždíme od začátku naší existence. Zkusili jsme kdejaké přístupy. Epický animovaný biják s velkou produkcí i klipy pod taktovkou režiséra. Někdy zase stačilo jen vzít kameru a ten samý večer uploadovat na YouTube. Podělíme se s vámi o 7 přístupů. Co se osvědčilo, co se podělalo a co jaký přístup obnáší.
1. NA POSEDU – myslivecký Kill Bill s velkou produkcí
Náš první klip jsme nechtěli podcenit. Oslovili jsme velkou produkci Bistro Films, která se zabývá výrobou reklam. Ti nám dali k dispozici mladičké režisérské duo McSanchez (Calum Ferguson a David Zamorano). Klip mohl produkci vyjít na několik set tisíc. My jsme si vzali na starost výrobu rekvizit. Samotné natáčení ve studiu před greensreenem zabralo 16 hodin a celková výroba zabrala snad rok. Složit vše v kompu si vzalo na starost studio ACE a propálilo na tom neskutečné množství času. Klip ale pak skóroval v nějaké soutěži klipů na YouTube, držel se pár týdnů v hudebním pořadu Pomeranč na ČT a ohromnou sledovanost měl i v nějaké rubrice na seznam.cz.
2. KEN Z KLATOV & LEDOBORCI – autentické klipy s režisérem a kameramanem
Druhým nejsledovanějším klipem jen KEN Z KLATOV. Tentokrát jsme již vynechali podporu velké produkce a vše řešili jen s režisérem Calumem, který klip i sestříhal. Za kameru se postavil klatovský kameraman Tomáš Vachuda a grading vznikl ve studiu Achtung4K. Zde se nám osvědčilo pracovat s reálnou postavou KENa, s reálným prostředím Klatov a našimi fanoušky. V tento moment jsme se i vnitřně vyprdli na nějaké dobývání republiky. Jsme pošumavská kapela. Tady jsou naši lidé.
Stejný princip jsme aplikovali i v klipu LEDOBORCI.
3. HOMO – s bezdomovci v ulicích Prahy
A to nás jednou napadlo, že píseň o podstatě lidství by za nás mohli zazpívat bezdomovci. Jednoho jsme měli vytipovaného. Ivan Gaňo nosí neskutečné modely a postával vždy na jednom místě. Dali jsme mu honorář 3000 Kč a párkrát ho potkali v jeho různých modelech. Ostatní týpky jsme náhodně oslovovali a dávali jim za větu na kameru peníze, cigára, vínko. Setkali jsme se s nadšením i odporem a i pro nás to bylo někdy zábavné a někdy náročné. Jednou nás skoro pokousal bezdomovecký vlčák. Klip jsme točili i stříhali sami, grading zajistil Achtung4K.
4. CITRON POMERANČ – poloviční punk s kameramanem
Natáčení klipů má vždy super energii. Nejvíc nám vyhovuje takový poloviční punk. To znamená, že máme dopředu rozmyšlený koncept, oblečení, lokace a co se tam bude dít. Výhodou je, že příprava zabere minimum, na natáčení si bereme nějakého kameramana a o střih se pak postaráme sami. Výsledkem je docela OK dílko, co se kvality týče, a hlavně to máte venku v řádu pár týdnů od momentu, kdy si řeknete: “Dem točit klip!”
Takhle vzniklo dost dalších klipů: Kujoni kamioni, Podle zákona, Tramvaj i naše nejnovější pecka PO DEVÁTÝ HODINĚ. O tu se včetně střihu postaral režisér Jakub Žídek a točil na 360 kameru:
5. TY TAKY – domácí tvorba za pár hodin
Klip můžete mít hotový taky za pár hodin. Nám se moc nechce si dát na YouTube song a k tomu statickej obrázek. Proto raději uděláme i obyčejnou jednozáběrovku, kterou nabombíme různýma efektama. Jako tenhle remake písničky GET LUCKY. Týden jsme vyráběli kartonové helmy, na druhý pokus natočili jednozáběrovku a za pár hodin to osadili vrstvou retro gifů a už to viselo na netu.
6. VĚTRNÉ MLÝNY – živáček ze zkušebny
Zkoušky mívají super atmošku. Vždycky jsme se o ni chtěli podělit s našimi fanoušky. A tak jsme je tam dostali prostřednictvím klipu. Výroba je jednoduchá. Jedno gopro, jedna kamera na stativ, telefon do ruky. Tenhle set párkrát prohodíte, ať máte dost záběrů a je z čeho stříhat.
7. TERA KOJA – klip, který se nikdy nestal
Tenhle falešný dokument je jediné, co vzniklo. Video, které přesvědčuje lidi, aby nám poslali peníze na klip přes platformu HitHit. Bohužel to lidi moc neoslovilo a těch sto papírů jsme prostě nevybrali. To byl náš poslední pokus zkusit velký klip s velkou produkcí. Od té doby jsme se vrhli do akčnějších formátů a už jsme se nechtěli nikoho o cokoliv doprošovat. Taková energie k naší kapele nepatří.
A co dál?
Přístupů jsme zkusili ještě víc. Vždycky bychom chtěli zkusit něco nového a v něčem být zároveň stejní. Mrkněte na náš YouTube kanál pro pár dalších klenotů.
Jakým způsobem videa nejčastěji natáčíte vy? Preferujete ještě jiný přístup? Podělte se s námi v komentářích nebo napište na redakce@frontman.cz.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.