Abeceda nahrávání v domácím studiu: akustika, basotect, mikrofony, uši!
Chcete nahrávat doma a hodilo by se vám pár rad a tipů? Jak pořešit akustiku prostoru, jaký vybrat mikrofon a jak si chránit sluch, abyste po zbytek života neměli v uších šumění vodopádů? Projděte si abecedu domácího nahrávání, kterou jsme sestavili s Adamem Pakostou. O radostech i úskalích nahrávání v domácích podmínkách jsme pohovořili na Festiwallu 2022 v rámci panelové diskuse, ze které vzniklo následující video. Nejdůležitější body si můžete pod videem přečíst i v písemné formě.
Celé naše povídání, než došlo na dotazy, se točilo kolem akustických úprav místnosti, poslechu a používání různých mikrofonů pro různé situace.
A – akustika místnosti
Pravda, domácí akustika není ideální – jenže je to prostor zadarmo. Soustředili jsme se tedy na „Rambo metodu“, respektive na Rambo jedničku: použiju, co mám, a zvítězím. Místo odhlučňovacích pyramidek můžete použít i hezké a funkční věci jako těžší závěsy nebo knihovnu (s knihami). Není taky špatné vyzkoušet si, kde dobře zní reproduktory. Jediné, co nejde vyřešit, protože fyzika je neúprosná, je čtvercový půdorys místnosti. Tak bacha!
B – basotect
To je ta žlutá věc na úvodní fotce. Bude se líbit designumilovnému partnerovi/partnerce a opravdu řeší věci. Pokud stejně jako já neradi vrtáte, tohle se dá přilepit... a odlepit (pokud bydlíte na kolejích či jinde v nájmu). Navíc to dělá firma BASF, kterou miluje každý, kdo vidí souvislost mezi tužkou a kazetou, že jo.
C – C414
Přesněji AKG C414. Nezávisle na sobě jsme s Adamem došli k tomu, že tohle je všestranný pomocník. Stojí teda skoro jako deset SM57. To mi běželo hlavou, když jsem ho sháněl. A pozor, dělá se v mnoha verzích. Nás zajímá ta, která má přepínatelné směrové charakteristiky, aktuálně je to typ XLS. Podívejte se na nějaké video o něm a hlavně si vyzkoušejte, jak co zní nahráváno na omni, ledvinu či osmu.
V tomto případě je potřeba malinko samostudia (literatura, video), ale nic nenahradí vlastní zkušenost. C414 je docela jednoduchý, víceméně blbuvzorný a může vás provázet celý život – tak jako celou řadu slavných zvukařů a hudebníků. A protože co je lepší než jeden AKG? Dvě AKG! Matched pair, s tím se už dá natočit všechno, ale opravdu všechno (zdravíme kolegy z #kumšt).
D – dynamický mikrofon
Je to váš nejlepší parťák v blbých akustických podmínkách. On je teda trochu hluchej a moc nevnímá, co se děje okolo, ale o to právě jde. SM57 je známý univerzál, něco jako zubní kartáček – prostě ho musíte mít. A dá se na něj s rozumným výsledkem točit daleko více věcí než jen elektrické kytary. Poměr cena/výkon je tady nepřekonatelný.
K – koberec
Parkety jsou krásné, ale akusticky nic moc. Stačí i malý kobereček, který zejména nahrávání akustických kytar zlepší víc, než se zdá. O tom, že tepich je základ, najdete ostatně poučení i ve filmu Big Lebowski.
M – M/S
Je to Mid/Side technika stereo nahrávání. Já ji používám tam, kde dává smysl nahrávat kytaru stereo. Jednak nepotřebuji dva stejné mikrofony (což je preferovaná, ale ne jediná cesta), ale hlavně neřeším fázový posun. To všechno zní trochu složitě, protože to trochu složité je. Mrkněte na nějaké video – třeba tady i s dalšími technikami. Potřebujete k tomu dva mikrofony, z nichž jeden musí mít možnost směrové charakteristky „osmičky“. Mimochodem, já jsem jednou z nouze použil i kombinaci SM57 a C414 a šlo to, i když obvykle místo SM57 dávám přednost jiným mikrofonům.
S – sluchátka
Sluchátka jsou lepší než blbá místnost, tak to je. Jen se s nimi naučit pracovat a dát pozor na únavu, ta se dostaví rychle. Pozor, dá se naučit dosáhnout dobrého výsledku i s použitím levných sluchátek. Hlavně je třeba je dobře znát. Víc informací v tomto pro mne zásadním videu dvou mistrů oboru (Scheps, Dupont).
T – tiché nahrávání hlasitých kytar
Na to došlo při dotazech. Já osobně po vyzkoušení celé řady možností používám Universal Audio OX. Je to drahé, ale protože zárověň pracuji s UAD kartou, pomáhá mi to dělat rychle, což je mnou preferovaná cesta. Zvukově je ok i dnes již legendární Torpedo. Pozor, má to trochu pravidla, která je třeba znát. Pokud nevíte, jaký je rozdíl mezi výkonovou brzdou a loadboxem, radši se mrkněte tady na české video Maťo Mišíka, který to skvěle ukazuje.
U – uši
Uši máte je jedny. A k tomu je třeba říct dvě věci. Adam i já používáme ochranu uší, když jdeme na hlasité koncerty. Já jsem to kdysi prošvihl a po dvaceti letech s tinnitem sice nemám úbytek sluchu, ale jsem zralý na bydlení u jezu. To nechcete.
Ale dost varování. Je tady ještě trénování. Oba s Adamem můžeme doporučit server SoundGym. Je to moment pravdy a začátky jsou těžké, ale pravidelné chození na tenhle server (stačí ani ne deset minut denně) vede k výsledkům a pomáhá vám v mixu.
Z – začněte
Je to sice poslední písmeno abecedy, ale je podstatné. Žádná YouTube videa, ani to naše, žádné workshopy, ani ten náš, nenahradí váš čas investovaný do práce. Jedna hodina vaší vlastní práce vydá za deset hodin videí a pět workshopů. Tak začněte hned dnes.
Tento text vyšel u příležitosti letos už 11. narozenin Frontmana, kdy se ohlížíme za inspirativními články magazínu. Poprvé byl text zveřejněn 21. února 2023.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.