Aly Gillani (Bandcamp): Hudebníci a fanoušci bez sebe nemohou existovat
Hudebníci a hudební fanoušci. Jedna skupina nemůže fungovat bez druhé a naopak. To je jedno z hesel, jimiž se řídí Bandcamp, online platforma pro (nejen) nezávislé interprety a malé labely, kde je možné prodávat hudbu napřímo. Jak Bandcamp podporuje budování komunity a propojování fanoušků s hudebníky? Kolik hudby se prodá díky Bandcamp Daily? A kdy začne Bandcamp vyrábět vinyly, jak plánuje? Pár otázek pro Aly Gillaniho, zástupce Bandcampu pro Evropu, který chystá workshop na CEEntral Party Digital.
Aly, jak ses vlastně dostal k Bandcampu?
Pohyboval jsem se v nezávislé hudbě posledních 20 let, nejdřív jako DJ, pak jako promotér v klubu a nakonec jsem rozjel vlastní menší label First Word Records, který samozřejmě fungoval na Bandcampu. Pak jsem se seznámil s pár lidi, co pro Bandcamp pracovali. A nakonec jsem pro něj začal pracovat i já. Je to jedna z mála hudebních platforem, které stoprocentně věřím.
Co ti Bandcamp dal po osobní a pracovní stránce? V čem je podle tebe největší přidaná hodnota?
Vždy mi přišlo skvělé, že Bandcamp vyplácí peníze z prodejů rovnou, přičemž samotnému Bandcampu zůstává zhruba 10 až 15 procent. Bandcamp je také platforma, kde můžeš oslovit své fanoušky napřímo. Neustále se snažíme vylepšovat to, aby se umělci mohli propojit s fanoušky napřímo. To žádná jiná platforma nenabízí. Nebo o ní alespoň nevím.
Nenechte si ujít: Aly Gillani bude mít workshop k Bandcampu už 28. 11. v rámci CEEntral Party Digital. Vstup zdarma!
Bandcamp pravidelně vyhlašuje pátky, kdy dává 100 procent všech příjmů rovnou umělcům a nebere si poplatky. Od března 2020 bylo takových dní už několik. Jaké byly ohlasy?
Bylo to něco úžasného. Když jsme se do toho pustili poprvé, fanoušci celosvětově poslali umělcům 4,3 milionu dolarů, což je patnáctinásobek obvyklých tržeb za den. Několikrát jsme tu kampaň zopakovali. Čísla byla vždy zhruba stejná, tedy stejně vysoká. Aktuálně jsme prostřednictvím Bandcampu rozdali řádově stovky milionů dolarů. Teď je samozřejmě nejdůležitější čas podobné věci organizovat. Umělci potřebují podporu víc než kdy jindy. A ukazuje to, že umělci a fanoušci nemohou bez sebe existovat. Je tam symbióza.
Je pravda, že hudební svět zažívá mimořádné krušné časy. Jak se podle tebe změní, až tohle všechno odezní?
Těžko říct. Rozhodně se změní svět živých koncertů. Hodně mám obavu o nezávislé kluby a promotéry, protože to je naprosto zásadní koření jakékoliv hudební scény. Na druhou stranu chci věřit, že si lidé uvědomí, že je nutné podporovat své oblíbené umělce a že je nutné to dělat pokud možno napřímo. Snad lidé pochopí, že hudba má svou nezpochybnitelnou hodnotu. Stav, kdy všeobecně panoval pocit, že všechno může být zdarma, byl dlouhodobě neudržitelný. Věřím, že Bandcamp bude součástí téhle změny.
Jak konkrétně bude Bandcamp součástí nového hudebního světa?
Náš byznys je nastavený na přístupu „umělec především“, chceme proto pokračovat v hledání cest, jak umělce co nejlépe podporovat.
Bandcamp prý plánuje rozšířit platformu o další možnosti jako třeba crowdfunding. O co vlastně jde?
Třeba o kampaň na výrobu vinylů. Jde zatím o projekt, který je ještě v plenkách. Umělec může na svůj Bandcamp uploadovat digitální verzi alba a k němu připojit crowdfundingovou kampaň na vylisování vinylů. Pokud je třicetidenní kampaň úspěšná, Bandcamp jednoduše vylisuje vinyl a rozešle jí přispěvatelům.
Crowdfunding je záležitost spojená s fanouškovskou základnou a jistou interakcí s fanoušky. Takže Bandcamp má ambici se stát sociální sítí v pravém slova smyslu? Kdo je vlastně typický fanoušek na Bandcampu?
Rozhodně, už teď fanouškovský účet umožňuje sdílet ostatním, jakou hudbu jsem v nedávné době podpořil. Chceme fanouškům pomoci v odhalování nové hudby. Zjistili jsme totiž, že každý třetí nákup hudby na Bandcampu je prostřednictvím nástrojů jako Bandcamp Weekly nebo Bandcamp Daily. Třetina prodané hudby je pro posluchače neznámá a nová. A tohle chceme rozhodně podporovat. Typický fanoušek na Bandcampu? Asi vášnivý hudební fanoušek, haha.
Součástí vašeho byznysu je playlist Bandcamp Daily a Bandcamp Weekly. Jak se tam jako interpret můžu dostat?
Bandcamp Weekly je radio show Andrewa Jervise, v tomhle případě nejde úplně o klasický playlist. Ale Bandcamp Daily je playlist se vším všudy kurátorovaný našimi editory. Jak se do něj dostat? Poslat link (na bandcamp samozřejmě) a pár slov o vaší hudbě na editorial@bandcamp.com. Zakládáme si na tom, že editoři poctivě poslouchají každou kapelu, která jim přistane v mailu. Obecně doporučuji si přečíst na bandcampu sekci “guide”. Je tam mnoho tipů a triků pro umělce.
Spolupracujete konkrétně s labely nebo kapelami? Existuje nějaký interpret, kterému jste pomohli ke slávě?
Bandcamp Daily zahrnuje kapely a umělce obecně všech žánrů a druhů. Žádný konkrétní příklad, kdy jsme někomu pomohli ke slávě, mě upřímně nenapadá. Samozřejmě samotný Bandcamp ke slávě nestačí, ale může výrazně pomoci. Moc děkuju za prostor!
Čtěte také: Bandcamp se vzdá zisků z prodeje hudby ve prospěch hudebníků
Bandcamp založil v roce 2008 Ethan Diamond jako alternativu tehdejší službě MySpace, který tehdy nabízel i profily muzikantům. MySpace později upadl v zapomnění, zato Bandcamp se stal oblíbenou platformou pro nezávislé hudebníky a malé labely, kde je možné prodávat svou hudbu napřímo, a to včetně merche nebo fyzických hudebních nosičů. Bandcamp přežil i nastup streamování, protože pracuje s jinou filozofií – hudebníci a fanoušci žijí v symbióze a bez vzájemné interakce nemohou fungovat.
Důležitost komunitní pospolitosti se ukázala během letošního krizového roku. Od března Bandcamp vyhlásil několik dnů, kdy se vzdal svého podílu z prodeje veškerého zboží. Fanoušci tak podporovali umělce napřímo. Umělci prodali hudbu a merch za stovky milionů dolarů. „Možná to zní až příliš jednoduše, ale nejlepším způsobem, jak pomoci umělcům, je přímá finanční podpora. Doufáme, že se k nám přidáte při podpoře umělců v těchto náročných časech,“ vzkazoval tehdy na webu jeho zakladatel Ethan Diamond.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.