Axel Thesleff vs. Bratři: rozhovor o živém hraní, hudební produkci a technice
Dva elektronické live sety. Dva unikátní přístupy. Dva koncerty, které si můžete užít již teď o víkendu na Colours of Ostrava. Finský producent Axel Thesleff a české duo Bratři, které tvoří dvojčata Ondřej a Jiří Veselí, si povídali o tom, jak pracují na své hudbě a co považují za nejdůležitější pro svou práci ve studiu a na pódiu. Dlouhovlasý muzikolog a introvert Axel má více než půl miliardy streamů na Youtube k jedné jediné elektro skladbě a libuje si v kontrastech. Nekonečné hodiny hledání rozličných zvuků a melodií na internetu přetváří v eklektické skladby, které spojují elektronickou hudbu se světem surových kytar a bicích. Bratři patří k aktuálně nejzajímavějším vývozním artiklům domácí elektronické scény.
BRATŘI: Ahoj Axele, chtěli bychom začít trochu obecněji. Jak ses dostal k elektronické hudbě, vybavíš si nějaký zásadní iniciační moment?
AXEL: Ahoj kluci, myslím, že to bylo, když jsem poprvé slyšel Kid A od Radiohead. Tohle album mi rozšířilo obzory a přivedlo mě k elektronice a IDM/Glitch hudbě. Odtud jsem se pak začal více dostávat k různým elektronickým stylům jako Future Garage, Dubstep, Techno a mnoho dalších.
B: Jaké vlastnosti jsou podle tebe nezbytné, aby se člověk stal dobrým producentem?
A: Nejdůležitější je podle mě zápal. Musí tě zajímat zvuková produkce a cíleně hledat nástroje a možnosti, jak vytvořit zvuk, který hledáš. Další nutností je také trpělivost, protože naučit se všechno vyžaduje čas a i když jste zkušení, chvíli trvá, než přijdete na kompozici a všechny její detaily kousek po kousku. Než začne píseň znít dobře, musíte se smířit s tím, že věci znějí nedokončené. Velkou pomocí je samozřejmě, pokud máte aspoň základní znalosti hudební teorie nebo pokud hrajete na nějaký nástroj, podle mě jsou v tomhle k nezaplacení klávesy.
B: Jak vypadá tvůj typický den ve studiu?
A: Podoba mého dne ve studiu hodně závisí na tom, jaké projekty právě dělám a v jaké fázi se nachází. V každém případě si před tím, než na zbytek dne zasednu k počítači, rád zacvičím jógu nebo se jinak protáhnu a vyčistím si mysl. Obvykle pracuji později během dne, spíš až k večeru nebo v noci, zvláště když tvořím něco nového. Je pro mě snazší se soustředit, když zbytek světa ztichne. Postupně, když se blíží nové věci k dokončení, se pak přesouvám do dřívějších denních hodin.
B: Jak ve studiu pracuješ – jak vypadá tvůj základní setup?
A: Můj setup je minimalistický a digitální. Používám počítač s Ableton Live a rozhraním Universal Audio, dva reproduktory a MIDI klaviaturu. Mám poměrně velkou knihovnu samplů a pluginů, se kterými mohu pracovat. Líbí se mi, že tenhle setup v podstatě nic neváží, takže si ho můžu vzít kamkoliv jdu. Jsem rád, že vše je v počítači snadno vyvolatelné a uložitelné. Také se mi líbí, když je můj pracovní stůl ve studiu snadno udržovatelný a bez nepořádku.
B: Takže nepoužíváš žádné analogové syntezátory nebo drum machiny abys vytvořil svůj charakteristický zvuk?
A: Přesně tak, ačkoli to tak může znít, tak ve skutečnosti nepoužívám žádné externí syntezátory nebo bicí automaty, vše dělám digitálně uvnitř počítače. Hodně používám Ableton Live a jeho stock plug-iny, hlavně samplery a syntezátory. Když vytvářím zvuky bicích, tak používám Drum Rack od Abletonu nebo XO od XLN Audio. Rád také vytvářím zvuky syntezátorů za pomoci Massive X od Native Instruments, Xfer Records Serum nebo u-he Diva. Velkou část svého zvuku získávám vrstvením stop založených na samplech, které doplňuju syntezátory.
B: A jaké plug-iny používáš?
A: Tím, že vše dělám na počítači, používám širokou škálu plug-inů. Mám velkou sbírku plug-inů od UAD, které mi umožňují dodat zvuku analogový charakter, který bych jinak pomocí digitálních nástrojů nezískal. Mám také všechny plug-iny od Soundtoys, které jsou skvělé pro vytváření kreativních efektů. Líbí se mi měkkost Oeksound plug-inů a používám taky filtr od Zynaptiq pro odstranění nepříjemných rezonancí. Poslední dobou se často přistihnu i při práci s interními plug-iny a samply Abletonu.
A: Vím, ale že vy stavíte svůj zvuk na analogových syntezátorech a živých bicích. Jaký gear a software používáte pro vaše live koncerty?
B: Používáme stejně jako ty Ableton Live jako “mozek” celého setu a každý zvuk prochází přes zvukovou kartu RME Fireface. Z analogových nástrojů používáme synthy Dave Smith Instruments Mopho, Behringer TD-3, Makenoise 0-Coast, Native Instruments Maschine MK2 a 6U modulární rig. Plus našeho milovaného 15 let starého a vyhraného Rolanda SPD-SX. Všechno je propojeno přes MIDI a je obrovská sranda si s tímhle set-upem hrát.
A: Jak se připravujete na hraní koncertů s takovým množstvím živých nástrojů?
B: Zkoušíme pravidelně ve dvou variantách. První je z nich je desktopová verze našeho setu, kterou využíváme, když skládáme nové věci nebo jen tak jamujeme. Druhá verze je koncertní s živými bicími, což je to nejdůležitější vzhledem ke koncertování, protože na bicích ten živý set do velké míry stojí.
B: Ty během koncertů ale využíváš také relativně dost nástrojů včetně několika bubnů, xylofonu nebo keytar synthu, jak přemýšlíš o koncertech, když skládáš hudbu?
A: Ve studiu ty nástroje vlastně moc nepoužívám, jsou hlavně na koncerty. Když tvořím hudbu, soustředím se 100% pouze na ni a v tu chvíli na živá vystoupení moc nemyslím, protože nechci klást žádná omezení tvůrčímu procesu. Později přijdu na to, jak hrát danou věc naživo a vždycky to tak či onak vyjde. Hledání kreativních řešení je to, co mě baví.
B: Jaké jsou podle tebe klíčové prvky pro vytvoření funkčního a dobrého live setu?
A: Podle mě je to především o nalezení setlistu, který pěkně plyne z jedné písně do druhé. Mám spoustu písní, které jsou stylově různorodé, v různých tóninách i tempech, takže vměstnat vše do jednoho setu může být někdy náročné. Ale tohle je přesně jeden z těch kreativních problémů, které miluju řešit. Občas jednu nebo druhou píseň moduluju do jiné tóniny, abych udělal přechod mezi nimi zajímavější. Dost pracuji s multitrack stems, což mi umožňuje dělat složitější přechody a dokonce i mashupy písní, což dělá živou show pro publikum ještě o něco výjimečnější. Snažím se připravit si live set tak, že umožňuje improvizaci v okamžiku, který, myslím, publikum dokáže ocenit.
A: Co si myslíte o tom, jak správně vytvořit živý set vy, jak k tomu přistupujete a co si na něm nejvíc užíváte?
B: Náš setlist na koncerty skládáme podle BPM jednotlivých písní od nejpomalejšího k nejrychlejšímu, aby koncert gradoval. Začínáme na 125 BPM a k závěru se dostaneme na 132. Živé hraní je skvělé, protože velkou část partů a jednotlivých částí setu můžeme improvizovat. Opravdu milujeme hrát na syntezátory a vytvářet na nich v průběhu koncertu různé efekty jako reverby a delaye nebo nějaké zkreslení. V našich skladbách není žádná striktní forma, takže je velmi zábavné je budovat a každá show je trochu jiná.
A: Který z vašich tracků si teď nejvíc užíváte během koncertů?
B: Máme rádi každou z našich věcí, jinak bychom je nehráli, ale poslední dobou si dost ujíždíme na našem nejnovějším singlu Blocks, který vyšel nedávno a taky na tracku Running, kde si užíváme rozjetou závěrečnou pasáž, která je hodně acidová.
A: OK, to zní cool, moc díky za otázky kluci, už se těším, až vás uslyším naživo.
B: Nápodobně! Díky za povídání.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.