Baskytarová posilovna #11: arpeggia ve stylu mellotronu
Předchůdce syntezátorů a samplerů byl elektro-mechanický nástroj zvaný mellotron. Jeho podivuhodné a u progresivních rockerů oblíbené zvuky byly spouštěné klaviaturou, kdy každá klávesa spouštěla magnetickou pásku s přednahranými zvuky. Kapely The Beatles, King Crimson nebo Genesis mellotron použily do některých svých legendárních skladeb. Jeho zlatá éra trvala od druhé poloviny 60. let až po 80. léta, kdy nastoupily polyfonické syntezátory. Díky Oasis a Radiohead se ale mellotron vrátil do hudebního světa opět v devadesátkách a jeho digitální verze v podobě pluginů jsou stále populární.
Dneska si zahrajeme rozklady (neboli arpeggia) akordů Ebmaj7 a Em7, které svojí náladou velmi připomínají právě mellotron. Tento způsob hraní je velmi efektní, protože používáte jenom tóny obsažené v akordech. Pokud budete experimentovat s tempem a dostanete arpeggia do rychlejších smyček, tak vaše basa bude znít jako syntezátor. Poté stačí pouze přidat nějaké to zkreslení (ideálně fuzz) a máte impozantní texturu pro epické progresívní skladby.
Ve cvičení jsou použité obraty akordů Ebmaj7 (Eb, G, Bb, D) a Em7 (E, G, H, D) v rychlém šestnáctinovém sledu, který připomíná slavnou éru 70. let s jejich melotronovými mašinkami.
Snažte se udržet hraní v jedné poloze a roztáhnout si prsty levé ruky. Nad notami máte napsaný doporučený prstoklad. Oba rozklady začínají od tercie (tón G je velká tercie u Ebmaj7 a malá tercie u Em7), která je takové pojítko mezi akordy. Dalším společným tónem obou akordů je tón D, který je velkou septimou v Ebmaj7 a malou septimou v Em7. Díky těmto dvěma společným tónům se akordy krásně prolínají a vytvářejí „mellotronový efekt“.
Pokud hrajete novou skladbu, zkuste se podívat na její harmonickou strukturu (tzn. z jakých akordů se skládá) a najděte si tóny, které mají akordy společné. Jak jste mohli vidět na našem příkladu, tak tóny G a D jsou společné pro Ebmaj7 a Em7 s tím, že v obou akordech plní jinou funkci. Naučte se slyšet a poté i vizualizovat na hmatníku akordické tóny. Získáte tak úžasnou stříbrnou niť, která vám pomůže v lepších melodických spojích a vedení basové linky.
Pozor na tuhnutí ruky při hraní doporučeného prstokladu u rozkladu Em7, snažte se hrát uvolněně se zápěstím v přirozené poloze (neohýbat!). Vnímejte vzdálenosti mezi intervaly v akordech a k tomu náležité prstoklady. Cvičte plynulost pohybu, dávejte si záležet na artikulaci každého tónu a zkoušejte v pomalejších tempech. Poté postupně se získáváním jistoty přidávejte na tempu. Vnímejte šestnáctinový pulz a snovou kvalitu arpeggiového postupu.
Pokročilejší hráči poté mohou experimentovat s různými variacemi rozkladů a samozřejmě transpozicemi po hmatníku.
Cvičení je součástí knihy Baskytarová posilovna - 101 arpeggií pro melodické basové linky.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.