Baskytarová posilovna #12: C moll pentatonika v d'n'b stylu
Drum and bass je styl elektronické hudby charakteristický svými rychlými breakbeaty, které jsou podpořené masívní basovou linkou. Je neuvěřitelné si uvědomit, že basa hledala své místo v hudbě skoro tři sta let, aby dospěla do hudebního žánru, který stojí výhradně jenom na ní. Užasné! Jinak d'n'b má kořeny v jamajském dub a reggae, které dorazily do Londýna v osmdesátých letech. Velká Británie je tudíž místem zrodu tohoto žánru, kterému se také říká jungle/drum and bass. V České republice máme zajímavou d'n'b scénu, kdy je žánr reprezentovaný mnoha interprety na festivalech a DIY akcích elektronické hudby.
Náš dnešní groove s prvky d'n'b využívá tónů C moll pentatoniky (C, Eb, F, G, Bb), které hrajeme pouze na strunách A, D a G kvůli zvukové konzistenci a plynulému pohybu po hmatníku.
Pojďme si probrat, co se ve čtyř-taktovém groovu vlastně děje. První záludností je, že sice začínáte na základním tónu C, ale o oktávu výše. Vytváříte tím zajímavý efekt, kdy posluchač vnímá oktávové skoky jako neustálý vývoj basové linky. Má pocit, že basa někam směřuje a jeho pozornost je udržována ve střehu. Vezměte si tento postup obrácených oktáv jako metodu jak okořenit vaše klasické basové linky, které většinou oktávy používají v postupu od spodního tónu nahoru. Ve čtvrtém taktu máte krásný příklad, jak střídáním průběhu oktáv (od C nahoru, od Eb dolů, od F nahoru a od Bb dolů) získáte efektně znějící melodický postup na základních tónech mollové pentatoniky. Hrajte si s otáčením základních tónů a jejich oktáv i ve vašich basových linkách.
Další výzvou groovu je jeho svižné tempo. Hrajete v BPM = 148 a chcete, aby linka zněla plynule se skoro až kontrabasovým charakterem. Práci vám velmi usnadní minimalistický prstoklad, kdy v podstatě můžete vše zahrát kombinací ukazováčku a malíčku. U hraní oktáv je to zásadní, protože udržíte zápěstí levé ruky v přirozené pozici a soustředíte se na horizontální pohyb po hmatníku. Pozor na záludný skok ve čtvrtém taktu, kdy se velmi rychle musíte přesunout z osmého pražce do první polohy.
Doporučuji experimentovat s tónem vašeho nástroje. Pokud chcete dosáhnout kontrabasové kvality, tak stáhněte tónovou clonu (u aktivní baskytary výšky) a přepněte na krkový snímač. V pravé ruce hrajte více u krku, kdy je odpor strun menší. Dosáhnete tím i měkčího, basovějšího tónu, který v kombinaci se staženým výškovým pásmem bude připomínat zmiňovaný kontrabas. Zapojte i korekce na vašem aparátu. Soustřeďte se na spodní frekvence, potlačte středového pásmo (spíše vyšší středy, nižší středy zachovejte kvůli artikulaci tónu) a výšky.
Jako vždy, cvičte v pomalejším tempu, soustřeďte se na kvalitu tónu, frázování a hlavně plynulý pohyb po hmatníku v horizontálním směru.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.