Baskytarová posilovna #13: valčík ve stylu Tool
Hudba kapely Tool překračuje všechny hranice. Je to progresívní psychedelic rock? Je to art metal? Jejich unikátní zvuk, mysticko-filozofické texty charimatického pošuka Maynard James Keenana, divné riffy a virtuózní hra bubeníka Dannyho Carey jsou natolik charakteristické, že je rozeznáte po pár taktech.
Fanoušci Tool zbožňují, studují všechny možné souvislosti mezi hudbou, grafikou alb, klipy, každým slovem v textu a samozřejmě si naprosto ujíždí na hypnotických riffech, které jsou v podstatě všechny napsané v drop D. Někteří kritici skupiny jí vytýkají právě tuto dominantní tóninu a ladění. Ale Tool moc dobře ví, proč hrají v drop D a proč to má takový efekt. Ukážeme si to i na dnešním příkladu basové linky napsané ve stylu Justina Chancellora, baskytaristy a riffmeistera kapely.
Tónový materiál pro dnešní groove je D moll aiolská stupnice (D, E, F, G, A, Bb, C) hraná na prázdnou D strunu v kombinanci s terciemi na G struně. Využití prázdných strun je velmi důležité pro dosažení „drone“ efektu, kdy necháváte znít jeden tón skrz měnící se melodickou nebo harmonickou strukturu. Tento zvukový efekt je hojně využíván ve filmové hudbě v horrorových, sci-fi a thriller žánrech pro vytvoření husté, tíživé atmosféry v očekávání monstra nebo nějaké jiné kalamity.
Přesně pro tento účel je skvělé používat drop D ladění na čtyřstrunné baskytaře, kdy spodní strunu E podladíte o tón níže do D. Získáte tak dvě prázdné struny D v intervalu oktávy. A to je ideální kreativní pole pro Justina Chancellora. Mistrovsky využívá dynamiky, přeznívání tónů a hraní akordů v drop D. Hodně mu pomáhá precizní (skoro až hi-fi brilantní) zvuk baskytar Wal a v pravé ruce hra trsátkem.
Ale zpátky k našemu groovu. Jedná se o valčíkové 3/4 metrum, které je typické pro Tool pro svůj hypnotický houpavý charakter. Tónový materiál D moll aiolské stupnice je rozložený na prázdné (vyšší) struně D, kdy logika basové linky je postavená na kombinaci dvou tónů ze stupnice na D struně plus tercií na G struně. Frázování využívá pro Tool typické rychlé sextolové melodické patterny.
Z technického hlediska je důležité si vyřešit prstoklad levé ruky pro rychlé příklepy (tzv. hammer-ons, které ale nejsou zapsané v příkladu, takže si je budete muset přidat sami) pro dosažení legáto souzvuku tónů. Hrajte vždy druhou a třetí notu v sextolách příklepem v levé ruce a to buď kombinací první a třetí prst nebo první a čtvrtý prst (v úvodních dvou taktech hlavního patternu).
V pravé ruce doporučuji vyzkoušet trsátko. Sextoly vypadají na první pohled složitě na zahrání, ale když si uvědomíte, že je to práce hlavně pro levačku, tak vše je velmi snadno hratelné i pro „trsátkového začátečníka“. Hrajete v pravačce vlastně jenom osminy. Pokud chcete hrát prsty, posuňte pozici lehce ke kobylce pro zvýšení artikulace a snadnější hře rychlých sextol.
V zápisu máte u každé noty napsaný doporučený prstoklad, který doporučuji dodržet zejména v čtyřtaktovém výjezdu do vyšších poloh (takty 3-6). Z vlastní zkušenosti doporučuji při příklepech v levé ruce dát důraz zejména na první prst (ukazováček) a používat ho jako malé kladívko, aby každá nota měla jasnou artikulaci.
Nezapomeňte také na dynamiku. Zkuste si basovou linku zahrát jemněji (přitom ale dodržet čistou artikulaci každé noty) a poté zvyšovat intenzitu. Tool mají na rock-metal kapelu ohromné dynamické spektrum, které udržuje posluchače v napětí. Nemají problém vás udržet v transu po celou dobu skladby, která nezřídka dosahuje i deseti a více minut. Je to právě díky dynamice, která dodává riffům život a pulz.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.