Baskytarová posilovna #15: Lekce grunge s Novoselicem
„Nikdy jsem nebyl v žádném časopise pro basisty!,“ žertem si stěžuje baskytarista Krist Novoselic v rozhovoru pro časopis Bass Player. Jeho jméno a samozřejmě basové linky budete asi znát ze skladeb grungeového fenoménu jménem Nirvana, kde Novoselic spolu Kurtem Cobainem a Davem Grohlem měnili dějiny rockové hudby. Po rozpadu kapely v roce 1994 v důsledku existenciální sebevraždy frontmana Kurta Cobaina o Novoselicovi nebylo moc slyšet (i přes to, že zůstal hudebně aktivní) a nyní je známý spíše jako politický aktivista. Nicméně, jeho jednoduché a melodické basové linky ve skladbách Nirvany tady zůstanou navěky.
Krist Novoselic je klasickým příkladem nedoceněného baskytaristy. Ačkoliv byl členem kapely, která způsobila hudební revoluci, tak jeho basové linky nejsou ve společnosti ostatních ikonických a často citovaných basových partů. Můj osobní názor je, že neprávem. Na první poslech jednoduché basové linky vždy skrývají nějaký ten ´křivý´ tón, který vytvoří krásné harmonické vybočení. Novoselic je typ hráče, kterého zajímá hlavně charakter skladby, hraje pro kapelu. Sám potvrzuje, že jeho party se musely líbit jak Cobainovi, tak Grohlovi, jinak by ve skladbě neobstály. Když se ho ptali, jestli by nějakou linku hrál dnes jinak, tak odpovídá, že je maximálně spokojený se všemi party, které pro Nirvanu nahrál a neměnil by ani jednu notu.
Pro začínající hráče má Novoselic cennou připomínku: "Moje nevyžádaná rada pro baskytaristy je, že nejste svázaní kytarovým partem: jste více v synchronu s velkým bubnem, že? Ale poslouchejte, co dělá vokál. Pokud to dokážete zdůraznit a odehrát, přidáváte kapele a písni dynamiku a pokud máte štěstí a spojí se to, zní to skvěle."
V dnešním příkladu máme jeho osminovou pulzující linku ze skladby Dumb. Originál je v Eb, takže pokud byste si chtěli zahrát s původní nahrávkou, podlaďte si celou basu o půltónu dolů (Eb, Ab, Db, Gb).
Skladba má krátkou stopáž, méně než 3 minuty a tři základní části - sloku, refrén a bridge (v našem případě slouží hlavně pro pojmenování a odlišení částí skladby - sloka se v závěru skladby vlastně mění v refrén). V naší transkripci se jedná pouze o zapsání basových partů, aranže si musíte upravit podle originální skladby.
Sloková část je postavená na pulzující osminové lince, která krásně propojuje minimalistickou čtyř-akordovou harmonii (Em, A, G a C). Všimněte si melodické ozdoby s lehkým přiznáním G tónu před tónem A a využití prázdných strun. Linka má silný melodický charakter díky obměně průchozích tónů - ve druhém taktu jdeme zpátky do Em přes tón D a ve čtvrtém taktu zahrajeme melodický postup ze stupnice E moll aiolské (C, H, A, G), který se pokaždé opakuje a přirozeně uzavírá čtyřtaktový pattern.
V části, které říkáme Chorus, hrajeme pattern na dvou akordech - Em a G. Basová linka udržuje osminový pulz s předraženými dobami. Všimněte si chytrého využití oktáv a jemného skluzu do vyššího E (sedmá poloha na A struně). Při druhém opakování postupu Em-G, využívá basová linka melodický postup s velkou septimou v akordu Em a jde o oktávu nahoru na G (třetí políčko na D struně). Novoselic je intuitivní a dost avantgardní při výběru tónů v doprovodu. Nebojí se často používat podobná zajímavá melodická vybočení (v našem případě velká septima v Em akordu) nebo chromatické postupy, které dodávají potřebnou tenzi a osvěžení v kombinaci s minimalistickými kytarovými party.
Třetí část skladby je tzv. Bridge, kde měníme harmonii na H7- C. Basová linka opět funguje jako melodické doplnění kytarového partu, kdy přidáním průchozího postupu s tóny G a E máte pocit čtyř-akordové harmonie. Skvělý příklad extrémně jednoduchého, ale melodicky silného a efektivního basového partu.
Naučte se party podle doporučené transkripce, podlaďte si basu do Eb a zahrajte s originálem.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.