Baskytarová posilovna #18: hadice s Pastoriem
Božský Jaco Pastorius, hvězda basových hvězd, hudební génius, inovátor, rebel a tragický hrdina jazzové scény. Není mnoho tak výrazných postav ve světě baskytary. Jaco byl opravdu jenom jeden a jeho revoluční přístup ke hraní na elektrickou basu už asi nikdo nezopakuje. Postavil nástroj do světla reflektorů, objevil nové techniky hraní a přinesl neskutečnou nálož kreativity a hlavně uměleckého odhodlání do světa spodních frekvencí.
Skladby Teen Town a Portrait od Tracy formovaly (a dodnes formují) novou generaci baskytaristů. Jeho odkaz je zkrátka enormní, patří mezi zakladatele moderního přístupu ke hraní na baskytaru a každý, kdo měl jenom trochu větší ambici pro ovládnutí nástroje, musel dříve nebo později narazit na jeho jméno. Baskytaristé napříč všemi hudebními žánry citují jeho skladby, postupy a vliv na své hraní. Robert Trujillo z Metalliky dokonce vlastní jeho slavnou Bass of Doom (legendární Jazz Bass s vytrhanými pražci) a natočil o Jacovi vynikající dokument, který ho málem přivedl na mizinu.
V dnešním díle si zahrajeme cvičení č.99 z knihy Baskytarová posilovna – 101 stupnic pro ovládnutí hmatníku, které využívá sedmi tónů stupnice F dur – F, G, A, Bb, C, D, E.
Jak by F dur použil Jaco, kdyby jamoval?
Nenechte se zmást zdánlivě jednoduchou dvou-taktovou frází. Jedná se pořádnou „jazzovou hadici“ – neboli komplikovanou hudební frázi hranou v rychlém tempu s cílem vzbudit obdivné reakce publika nebo spoluhráčů v kapele. Ale samozřejmě, můžete hrát „hadice“ čistě pro svojí osobní potěchu, bez očekávání potlesku. Prostě, když vás baví výzvy – hrát rychle a zběsile.
Začínáte na prvním pražci na E struně a prosvištíte hmatníkem až do dvanácté polohy na G struně. Samozřejmě využijete i všech čtyř strun a všech prstů levé ruky – Jaco styl se vším všudy.
V prvním taktu začínáte vlastně F dur pentatonikou (F, G, A, C, D), která je obohacená o septimu - tón E (hraný na 9.políčku na G struně). Dbejte na precizní posun prvního prstu (prstoklad levé ruky je nadepsaný u každé noty cvičení), který je pivotem – vede horizontální pohyb vaší levé ruky. Jedná se o variaci v duchu rychlých vyhrávek v Teen Town.
Druhý takt je výzvou i pro vaší pravou ruku, protože budete hodně kombinovat pohyb po strunách. Abyste dosáhli zajímavé hudební fráze a pro vaše ucho lahodné tónové kombinace, tak potřebujete co nejvíc rozbít typický zvuk durové stupnice. Proto máte tolik pohybu jak v pravé, tak levé ruce, abyste v kombinaci tónů F dur našly ty „pravé“ spoje. Něco vzrušující na poslech a na hraní.
Pokud byste chtěli jít ještě o krok dále, tak zkuste stáhnout lehce vaší tónovou clonu (nebo potenciometr výšek) a přepnout na kobylkový snímač baskytary. Dále můžete posunout prsty vaší pravé ruky (úhoz strun) blíže ke kobylce. Dostanete tak více středový charakter basového tónu, kterým byl Jaco Pastorius proslulý. Nemusíte mít tudíž zrovna bezpražcový Jazz Bass, abyste se alespoň trochu přiblížili k jeho tónovému charakteru.
Jako další studium a inspiraci bych vám rozhodně doporučil naučit se skladbu Teen Town, která je nejenom technickou výzvou pro každého baskytaristu, ale zároveň je i skvělým zdrojem „jazzových hadic“ pro rozšíření vašeho hudebního slovníku.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.