Baskytarová posilovna #20: basová linka v popu
Basová linka v popu je jedním z nejpodstatnějších elementů, který má zásluhu na masovém dosahu určitých skladeb – lidově jim říkáme hity. Skoro všechny popové songy mají fantastickou, chytlavou a přitom zdánlivě jednoduchou basovou linku.
Poslechněte si cokoliv z 80. let, Michaela Jacksona nebo nejnovější „bangery" od Billie Eilish či Dua Lipa – všude vás bude provázet dokonalý groove. Ano, někdy stačí pár not, ale nenechte se zmást přimočarou formou, pop je totiž velmi sofistikovanou záležitostí. Je to něco jako hamburger, na kterém pracuje tým vědců, kteří bez ustání bádají nad co nejvyváženější kombinací ingrediencí tak, aby objevili svatý grál masového konzumenta. To, do čeho koušete v McDonalds nebo KFC, je mistrovské dílo korporátního snažení. Produkty, které mají globální charakter, miliónovou hodnotu a hlavně – univerzální oblibu.
Basová linka v popu je „spot on" – každá nota má potenciál mnohonásobného finačního ohodnocení a vy byste k ní i tahle měli přistupovat. Tvoříte dokonalý produkt pro co nejširší publikum.
Let's Get It Started od The Black Eyed Peas byla vydaná jako singl 22. června 2004. Skladba byla čtvrtým singlem vydaným na albu Elephunk v roce 2003 a jedná se o přepracovanou verzi třetí skladby Let´s Get Retarded, docela vtipný, že?
Verze z alba byla původně pouze přetvořená pro její využití pro kampaň play-off NBA 2004 na stanici ABC v dubnu 2004. Nicméně nová verze byla tak dobře přijata, že o dva měsíce později byla vydána jako oficiální singl. Song Let's Get It Started se stal totálním hitem a kapela za něj získala cenu v kategorii Nejlepší rapové duo nebo Skupina roku na Grammy Awards 2005 a byla také nominována v kategorii Nahrávka roku a Nejlepší rapový song.
Harmonicky se jedná o klasické čtyř-taktové kolečko Hm, D, G a F#, kdy se akordy střídají v rychlém sledu (dva na takt).
Basová linka má čtyřtaktovou formu s dokonalým využitím kvint a oktáv. V prvním taktu hrajete kombinaci základního tónu s kvintou, která je ale hraná o oktávu níže (v country-folk stylu) a ve druhém taktu na půltónový akordový postup G a F# se posouváte v „arpeggio“ stylu přes kvintu-oktávu-kvintu.
Třetí takt přichází s variací basové linky do vyššího registru nástroje, kdy hrajete postup přes kvintu, oktávu a průchozí tón C# ústící do základního tónu akordu D dur, kdy se posouváte opět směrem dolů přes kvintu, základní tón a kvintu hranou o oktávu níže do nám již známého postupu na G a F#.
Velká škola minimalistického přístupu a pumpujících osmin s shuffle groovem. Jinak je to především skvěle zaranžovaná, šlapající skladba mixující pop a hip hop s velkou grácií a vkusem.
Užijte si poslech a hraní spolu s originálem zde:
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.