Baskytarová posilovna #21: ultimátní vyhrávka v harmonické moll stupnici
Nepřišlo vám nikdy zvláštní, že všechny slapové eskapády jsou od prázdné struny E? Ano, my basisté milujeme hraní v E nebo A, dokonce i v D nebo G!
Nejenže máme k dispozici prázdné struny, ale také nám známé značky na hmatníku. Můžeme slapovat, hrát tapping, sólovat, žádný problém. Ale nedej Bože, když vstoupí do hry nějaký dechový nástroj nebo nás zpěvačka požádá o transpozici do temných vod tónin s křížky nebo béčky. Naše virtuózní schopnosti zmizí jako mávnutím kouzelného proutku a basová linka se omezí na základní tón a maximálně kvintu či oktávu k tomu.
Hraní ve všech dvanácti tóninách je velkým plusem nejenom pro profesionální hráče. Je užitečné a také zvukově přínosné umět transponovat do F#, Ab, Bb nebo Eb bez toho, aniž bychom museli limitovat výběr našeho tónového materiálu, či se omezovali v kreativním procesu.
V dnešním díle Baskytarové posilovny si vyzkoušíte zapeklitou vyhrávku v Ab moll harmonické moll stupnici.
Jak získat svobodný pohybu po hmatníku? Jak být co nejefektivnější při transpozicích do jiných tónin? Jednou z odpovědí (kromě obvyklého a lehce cynického „víc cvičit“) jsou kvalitně a systematicky zpracované prstoklady pro hraní stupnic, pentatonik a ostatního tónového materiálu.
Pojďme si stručně představit koncept tří prstokladů-tří tónů na jedné struně. Drtivá většina stupnic používaných v našem euro-americkém hudebním modelu vychází ze tří kombinací tónových intervalů:
tón-tón
půltón-tón
tón-půltón
Uveďme si názorné příklady. Takže interval tón-tón například na G struně může být C-D-E (3., 5. a 7.políčko), které v levé ruce zahrajeme ukazováčkem-prostředníčkem-malíčkem. Kombinace půltón-tón zase ne téže struně může být H-C-D (4., 5. a 7.políčko), hrajeme ukazováčkem-prostředníčkem-malíčkem. No a kombinace tón-půltón (opět na G struně) je například A-H-C, hraná ukazováčkem-prsteníčkem-malíčkem. Pokud si zahrajete tyto tři kombinace po sobě, tak zjistíte, že vlastně hrajete tří-tónovou sestupnou sekvenci v C dur. Tento postup poté analogicky aplikujete na všechny obraty stupnice po celém hmatníku. A poté je již docela snadné vše transponovat do jiných tónin.
Jednoduché, že? Nicméně, jako se všemi super triky & tipy jsou zde četné výjimky, které je potřeba aplikovat podle dané herní situace. I přesto se jedná o velmi užitečný systém, který vám otevře mnohá, dosud neobjevená zákoutí vašeho hmatníku.
V Ab harmonické moll stupnici lze úspěšně aplikovat výše zmíněný systém, jenom musíte adaptovat lehce pozměněný prstoklad mezi šestým a sedmým stupněm, díky kterému stupnice získává tolik vyhledávaný „exotický“ charakter.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.