Baskytarová posilovna #22: temné království riffů Papa Emerituse
Když jsem poprvé zaregistroval kapelu Ghost (nebo také Ghost B.C. v USA), tak jsem byl okamžitě uhranutý jejich kombinací popu a metalu, teatrálního projevu a hlavně všudypřítomným nadhledem, kterému Angličani trefně říkají „tongue in cheek“. Divoké hrátky se symboly a temnými tématy satanismu, u kterých ale cítíte, že se prostě jedná o skvěle vymyšlenou hru. Anebo ne? U Ghost jeden nikdy neví...
Jejich deska Meliora (2015) je absolutní skvost z hlediska produkce, skladby a melodických motivů. Chytlavé riffy, refrény jak od ABBY a do toho do detailu promyšlený příběh s reinkarnacemi Papa Emerituse – hlavního tahouna Ghost.
Díky soudnímu sporu s bývalými členy kapely v roce 2017 tedy již víme, že Papa je ve skutečném světě zpěvák Tobias Forge. Nicméně, směsice středověkého „vajbu“ s postavou démonického anti-sexy-papeže doprovázeného kapelou v podobě Nameless Ghouls je pokaždé vzrušující podívanou na koncertech. Není divu, že si je vybrala i Metallica jako svou předkapelu a Ghost si během posledních šesti let vybudovali pevnou pozici nejenom na metalové scéně.
Jenom abyste dostali vhled do propracovaného příběhu s Papa Emeritus a nově také Cardinal Copia, zde je přehled vývoje kapely z hlediska složení členů (jinak samozřejmě všechny reinkarnace Papa Emeritus + Cardinal Copia jsou propojené hlavní postavou, skladatelem a zpěvákem Tobiasem Forge):
-
- Papa Emeritus – zpěv (2010–2012)
- Papa Emeritus II – zpěv (2012–2015)
- Papa Emeritus III – zpěv (2015–2017)
- Cardinal Copia – zpěv (2018–2020)
- Papa Emeritus IV – zpěv (2020–přítomnost)
- Skupina Nameless Ghouls – el.kytary, baskytara, keytars, bicí, perkuse, klávesy, varhany, syntezátory, doprovodné a sborové vokály (2010–přítomnost)
- Papa Nihil – saxofon (2018–2020)
V dnešním díle se podíváme na kytarový úvodní motiv ze skladby He Is, který adaptujeme na baskytaru.
Jedná se čtyř-taktovou frázi, kdy používáte tónový materiál A moll stupnice – A, H, C, D, E, F a G.
Z technického hlediska se nejedná o složitou frázi, jenom pozor na rychlejší šestnáctinové příklepy a odtrhy vždy na konci každého taktu.
Povšimněte si melodické efektivnosti riffu. Chytlavost je skrytá v ostinátním vedení melodie – tzn. vracíte se k jednomu pivotnímu tónu, který vede melodickou linku. V prvních dvou taktech je to tón C, ve třetím a čtvrtém taktu tón E.
Zkuste si vlastní varianty podobného vedení melodie, kdy najdete jeden tón, který spojuje několik akordů.
Skvělá dovednost pro aranžování nejenom úvodních kytarových riffů.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.