Baskytarová posilovna #23: vynechej první
Jak jste na tom s rytmem? Dokážete si podupávat nohou, když hrajete? A hlavně, dokážete vynechat první dobu taktu a neztratit se? V dnešním groovu si vyzkoušíme právě tohle. Budeme vynechávat první šestnáctinovou notu v taktu, abychom docílili svěžího rytmického dělení a pohybu ve frázování.
Pojďme si rozebrat, co se v tomto čtyřtaktovém groovu vlastně děje.
Tónový materiál je G moll pentatonika tvořená tóny G, Bb, C, D a F. Nicméně, pocitově hrajeme na dva akordy – Dm a Bb. Kouzlo hudební teorie je v aplikování znalosti tónů stupnic a pentatonik na harmonii a obráceně. Tóny mollové pentatoniky od G totiž krásně sedí právě na toto akordické kolečko a i když naše tóniky jsou D a Bb, tak se vlastně celou dobu pohybujeme v „boxu“ mollové pentatoniky od G.
V první taktu začínáme na tónu D s variací malé tercie a septimy pro funky zvuk groovu. Přidané perkusivní noty hrajeme na A struně. Vůbec, prokládání libovolné basové linky perkusivními tóny pomáhá nejenom lepší artikulaci naší pravé ruky, ale také větší plynulosti a rytmické jistotě hraní. V kapelním mixu se vždy ztratí a pokud hrajete sami (bez doprovodu dalších muzikantů nebo nahrávky), tak vám perkusivní tóny dodají plnost groovu. Takže, perkusemi rozhodně nešetřete a klidně je prokládejte všude, kde je to jenom možné.
Druhý takt se odehrává od tóniky Bb s melodickým postupem, který využívá tónů C a C# pro návrat do D. Tento nenápadný chromatický průchod dodává groovu konzistenci, protože funguje jako motiv opakující se vždy na konci fráze.
Třetí takt má stejnou frázi od tóniky D jako v prvním taktu.
Čtvrtý takt je ukončení kolečka v podobě rychlé vyhrávky využívající tónů G moll pentatoniky. Pozor na malé překvapení v podobě skoku na kvartu mezi pátým a šestým tónem vyhrávky (z G na C, poté C# a D), kde bude potřeba rychlý přesun levé ruky nebo úpravu prstokladu oproti doporučení v tabech.
Tip na závěr
Naučte se vnímat každý takt v šestnáctinovém dělení. A to v libovolném tempu. Toto detailnější rozdělení vám pomůže v lepším vnímání rytmu a také budete přicházet se zajímavějším frázováním, než při běžném, čtvťovém nebo osminovém vnímání rytmu, které obvykle demonstrujeme tleskáním nebo podupáváním nohy.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.