Baskytarová posilovna #36: Bachova basová dokonalost
Jako mladý ambiciózní baskytarista jsem si kdysi před léty pořídil šestistrunnou baskytaru. Poté jsem ji prodal, abych se na stará kolena v tomto podivuhodném basovém světě zase objevil zpátky. Jedním z důvodů pro ospravedlnění koupě nástroje, který nepotřebuji (pro práci ve studiu a na živé hraní mám několik krásných pěti- a čtyř-strunných baskytar), byla potřeba transponovat suity J. S. Bacha do vyšších, zpěvnějších poloh. Velkou inspirací mi bylo instruktážní video Johna Patitucciho, kde hraje Bachovu Suitu č. 1 G dur pro sólové violoncello na šestistrunného Ken Smithe. Tvorba J. S. Bacha ve spojení s baskytarou prostě funguje velmi dobře. Jeho violoncellové suity jsou skvělým materiálem pro vaši každodenní baskytarovou posilovnu v klasickém stylu.
Nedávno jsem si objednal publikaci Bach – Six Suites for Violoncello solo (BWV 1007-1012), odkud pochází i přepis dnešního videa. Bach byl vždy mojí velkou výzvou a hlavně fascinací. Majestátnost a hloubka jeho hudby je stvořená pro basové frekvence, komplexní harmonie a postupy jsou zase skvělým zdrojem inspirace a energie jeho skladeb mi velmi připomíná progresivní rock a metal. Takže za mě všechny atributy splněné.
Dávejte si záležet hlavně na prstokladech a artikulaci každé noty. V tabech pod notami naleznete nejvhodnější polohy, ve kterých jsou Bachovy postupy hratelné na standardně naladěné pětistrunné baskytaře. Nezapomeňte, že tyto party byly původně určené pro violoncello, které je laděné v kvintách.
Adaptace je sice napsaná pro rozsah pětistrunné baskytary s využitím H struny, ale pokud máte šestistrunku, vše si přehoďte o oktávu výš pro větší zpěvnost a „romantiku“ skladby. Doplňte vkusně přidáním reverbu a nechte se odvést do transcendentního světa tohoto mistra barokního kontrapunktu.
Pro pochopení nálady skladby doporučuji poslech prvních pěti minut ZDE:
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.