Baskytarová posilovna #44: drop D akordy ve stylu Tool
Hypnotické riffy a groovy progresivně metalových Tool mají jednu společnou vlastnost: jejich magičnost a podmanivost těží z drop D ladění. Všechna jejich zásadní alba a skladby jsou totiž právě v tomto ladění. Pokud nevíte, o co se jedná, stačí podladit vaši spodní strunu E na baskytaře o jeden tón níže do D. Získáte tak dvě D struny a spoustu možností pro výlety do vnitřních vesmírů.
V dnešním díle budeme hrát na basu jako na kytaru, takže akordy. Ale ne ledajaké akordy, budeme se inspirovat nádhernými disonancemi a sem tam také konsonancemi v drop D ladění.
Pokud si chcete tento styl hraní pořádně užít, bude to práce hlavně pro váš ukazováček a malíček v levé ruce. Hrajete přes všechny čtyři struny (ideálně trsátkem nebo strumming technikou v pravé ruce) a v levé ruce mačkáte tóny na A a G struně tak, aby vám zněla spodní i horní D struna.
Dejte si záležet na artikulaci a hlavně rezonanci všech čtyř strun. Pokud hrajete v páté poloze na A struně a v sedmé poloze na G struně, máte v kombinaci s oběma prázdnými D strunami na baskytaře ultimátní D akord – jednoduše necháváte znít čtyři déčka do sebe. Pak vlastně jenom stačí vaši levou ruku posouvat po hmatníku a hledat co nejzajímavější souzvuky. Poslouchejte pozorně, jak do sebe krásně přeznívají divoké kombinace tónů hraných na A a G struně ve spojení s oběma rezonantními D na prázdných strunách.
Justin Chancellor, baskytarista kapely Tool, je známý svým vytříbeným zvukem, zejména když drží v ruce baskytary značky Wal. Jedná se o luxusní butikové nástroje z anglického Surrey, které jsou proslavené svým unikátním a jasně definovaným zvukem. Není snadné se k nim dostat a můžu vám říct, že hrát na ně je opravdu zážitek. Mají jedinečný charakter, ekvalizaci a hlavně tón, který se prosadí v libovolném mixu nástrojů.
Samozřejmě, můžete se pokusit dosáhnout podobného zvuku i se standardnějším nástrojem – doporučuji hru trsátkem, ocelové struny a lehce potlačené středy. Dá se tak dosáhnout typického průzračného zvuku, který ale pořád uchovává hutnost a všechny detaily vaší hry.
Nechte se inspirovat například zvukem ve skladbě The Pot z alba 10 000 Days (2006):
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.