Baskytarová posilovna #46: palec a trhané tóny na jedné struně
Mnozí z vás budou asi obeznámeni s virtuozní technikou double thumb Victora Wootena. Díky využívání palce nejenom pro úhozy zeshora, ale i zespoda můžete získat ohromnou rychlost při hraní šestnáctinových groovů – podobně jako u down & up strokes u trsátka. Samozřejmě v kombinaci s dalšími technikami jako double pluck nebo tapping pak dosáhnete doslova nadzvukových slapových kombinací a neomezených technických možností. Stačí si pustit na YouTube buď videa samotného mistra Wootena, nebo někoho z mladší generace jeho následovníků.
Zkoušel jsem techniku double thumb několikrát zakomponovat do svého herního stylu, ale nikdy to nefungovalo podle mých představ. V jednom období jsem také měl baskytaru posazenou níže na těle (inspirace od Roberta Trujilla), a hrát double thumb technikou bylo prakticky nemožné. Nicméně mě fascinovaly možnosti především rychlého hraní šestnáctin a také přiblížení slapu více prstové/trsátkové technice, kdy nemusíte hrát pouze kombinace úderů palcem a trhaných tónů v oktávách. Pro kompozici slapových basových linek jsem hledal jiné zvukové kombinace
Až jsem jednoho dne narazil na Alaina Carona. Podívejte se na video níže, kde jsou detailní záběry na techniku jeho pravé ruky:
Všimli jste si, jak využívá kombinaci palce a trhaných tónů na jednotlivých strunách? Tímto způsobem hraní můžete nahradit double thumb techniku a získat podobně zajímavé možnosti – nejenom pro hraní slapových sól, ale i pro tvorbu barvitěji znějících groovů.
Přesně v tomto duchu je i následující groove z knihy Baskytarová posilovna - 101 základních slapových groovů, kde využíváme tónů A moll pentatoniky (A, C, D, E, G) v kombinaci s perkusními tóny a příklepy.
Pod notovým zápisem máte doporučenou kombinaci úderů palcem (S) a trhaných tónů (P) pro ideální „Caron style“ zvuk slapového hraní:
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.