Baskytarová posilovna #52: G dur v hexatonickém stylu Evana Mariena
V minulém díle jsme si ukázali neoklasický přístup k C dur, nyní je čas na více „mimozemský“ přístup k velmi podobně profláknuté – a ve své základní formě stejně nezáživně znějící – sesterské G dur stupnici.
Cvičení s hexatonicko-exotickým názvem bylo inspirované Evanem Marienem, skvělým baskytaristou s velmi specifickým modálním přístupem ke hraní groovů a melodických postupů.
Základem je stupnice G dur (G, A, H, C, D, E, F#), ovšem hraná bez čtvrtého stupně – tónu C.
Díky tomu získáváte zajímavý a trochu mimozemsky znějící pattern, který má jasné zákonitosti v prstokladu levé ruky: hrajete kombinaci tón-tón s ukazováčkem, prostředníčkem a malíčkem (Evan hraje ukazováček, prsteníček a malíček – vyberte si variantu, která vám nejvíce sedí).
Lze samozřejmě aplikovat na libovolnou stupnici. Jinak díky eliminaci čtvrtého stupně ve stupnici získáváte melodický materiál, který se svým použitím hodí někam mezi plnohodnotnou stupnici a pentatoniku. Jedná se tak o originální tónový postup, který vám umožňuje vystoupení z klasických prstokladových „boxů“ sedmi- nebo pětitónových stupnic, respektive pentatonik.
Je to skvělé cvičení pro flexibilitu levé ruky a pro její pohyb po hmatníku. A pokud si budete dále hrát s melodickými patterny (například si zkuste sekvence po třech nebo čtyřech tónech), obohatíte tím také svůj slovníček hudebních frází.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.