Baskytarová posilovna #54: arpeggia v triolách
Arpeggia neboli rozklady akordů jsou velmi efektivním materiálem pro tvorbu basových linek. V prvopočátcích se hráči drželi rozkladů akordů v rámci jedné oktávy. Vemte si jako příklad klasickou kráčející rock'n'rollovou linku, kde vlastně hrajete rozklady sedmičkových akordů. Se vzrůstající technickou vyspělostí hráčů došlo i na kreativnější používání arpeggií včetně posledního stádia vývoje ve formě ultimátního „shreddingu“, kdy virtuózní hráči hrají komplexní akordické rozklady v závratném tempu.
V dnešním krátkém videu hraji cvičení č. 32 z knížky Baskytarová Posilovna – 101 arpeggií pro melodické basové linky, které je sice výzvou po technické stránce, ale pořád je v kategorii „hratelných“ arpeggií a jejich variací.
Používáme pouze akordické tóny, které hrajeme v osminových triolách. Využíváme arpeggia z akordů F7-Gm7-Am7b5-Bbmaj7-Cm7. Pojďme si představit tóny, ze kterých se akordy v této sekvenci skládají:
F7 = F, A, C, Eb
Gm7 = G, Bb, D, F
Am7b5 = A, C, Eb, G
Bbmaj7 = Bb, D, F, A
Cm7 = C, Eb, G, Bb
Je to skvělé cvičení pro práci na pohybu po strunách v pravé ruce a protažení prstů levé ruky (zejména při hraní kombinací Am7b5 a Bbmaj7).
Začněte cvičit v pomalém tempu a postupně se dostávejte až do požadovaného tempa (BPM = 140).
Ve videu používám baskytaru Yamaha TRBJP2, famózní signature nástroj jazzového střelce Johna Patitucciho, který hrál snad se všemi, kdo v jazzovém světě něco znamenají, a který navíc produkuje nádherné sólové desky. Jeden z mých raných vzorů ohledně melodického vedení basové linky nebo sóla.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.