Baskytarová posilovna #57: slap začíná palcem
Základem slapové techniky je jednoznačně kvalita a přesnost úderu palcem. Ať již hrajete s palcem v OK pozici (směrem nahoru) nebo krutopřísným palcem v pozici směrem dolů (Flea style), tak největší výzvou je hraní kombinací všech strun. Zejména údery palcem na G struně vyžadují extra porci soustředění, abyste strunu neminuli a získali žádoucí tón.
Před nedávnem jsem měl inspirativní hodinu s jednou mojí studentkou, kde jsme řešili slapovou techniku, a to úplně od začátku.
Při slapu je podstatné pochopit princip úderu palcem – pohyb předloktí, přesun do zápěstí a poté zastavení pohybu a odskok palce od struny. Důraz je kladený hlavně na kvalitu úhozu a provedení rychlého přesného pohybu. Pamatujete na Karate Kida? Scénu „natřít vosk, utřít vosk“? Tak stejné je to u pohybu předkloktí – otevřít, zavřít, úhoz, odskok.
Napsal jsem proto sérii tří melodických rozkladů na harmonický postup G-Am-Cmaj7-D, kde si pořádně provětráte úder palcem na všech strunách. Arpeggia jsou skvělým tónovým materiálem pro uvolnění slapového úderu, protože musíte často přeskakovat za struny na strunu a být maximálně soustředění a přesní.
Tónový materiál:
G = G, H, D
Am = A, C, E
Cmaj7 = C, E, G, H
D = D, F#, A
Pokud zvládnete tuto základní techniku, vše ostatní je vlastně hračka. Potřebujete si totiž nejdřív osvojit takzvaný „flow“ úderu palcem, mít kvalitní tón a uvolněný úder. Pak můžete hrát s lehkostí a přesností.
Cvičení je napsané v modulárním systému, to znamená, že si můžete vzít jenom jeden takt, zpomalit a dát do smyčky. Naučte se hrát s pečlivým přístupem k detailu – vnímejte kvalitu každého úhozu palcem a dbejte hlavně na vyrovnaný tón na každé struně. V rychlejším tempu pak vše bude znít jasně a čistě.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.