Baskytarová posilovna #58: warm-up legendárního Jamese Jamersona
Když se řekne R&B, tak se vám pravděpodobně vybaví fantastické hity 60. a 70. let spjaté s érou Motown Records. Jedním z klíčových elementů jejich ohromného úspěchu byly chytlavé a bohatě zdobené basové linky, které měl na svědomí James Jamerson. Obecně si dávám velký pozor, koho označím za génia, ale v jeho případě se tohoto silného výrazu rozhodně nebojím. Jamerson je dodnes ohromnou inspirací pro celou řadu baskytaristů a mezi basovými legendami stěží najdete někoho, kdo by měl na rozvoj melodické basové linky tak dominantní vliv, a to nejenom v R&B, ale také v soulu, funku, rocku či popu.
Jamerson se v roce 1954 (v té době mu bylo osmnáct let) s matkou přestěhoval do Detroitu, kde začal chodit na Northwestern High School a kde také poprvé začal hrát na kontrabas. Díky svému talentu si velice rychle vybudoval solidní reputaci na jazzové a bluesové scéně. Mezi jeho vzory tehdy patřili jazzoví kontrabasisté Ray Brown, Paul Chambers nebo Percy Heath.
Je zajímavé se dozvědět, že Jamerson nebyl pilným žákem. Skoro nikdy necvičil (!) a v pravé ruce používal pro úhoz strun převážně pouze ukazováček (přezdívaný „the hook“ – hák). Jak tím pádem mohl z nástroje dostat svoje proslavené „chops“? Jeho basové linky byly velmi komplexní, někdy až na hranici basového sóla, ale přitom v dané skladbě maximálně funkční.
Jamerson totiž neustále hrál s ostatními hudebníky. Byl každý den na zkoušce, ve studiu nebo na jam-session v některém z klubů. Bylo běžné, že se hraní v pátek protáhlo na celovíkendový maraton, kdy mezi sebe zkušení hráči brali mladé adepty a zasvěcovali je do tajů bebopového frázování. Neuvěřitelná škola života!
Nicméně, Jamerson měl přeci jenom jedno cvičení, které používal pro rozehřátí prstů a svalů před studiovým natáčením.
Ron Brown byl jedním z mála basistů, kterému se povedlo mít s Jamersonem několik neformálních lekcí, kde mu mistr ukázal cvičení nazvané Igor's Chromatic (Igorova chromatika).
Jedná se čtyřtaktovou etudu s důrazem na procvičení průchozích tónů ve všech dvanácti tóninách.
Zkuste si toto oblíbené cvičení legendy Motownu i vy a možná vás bude inspirovat k podobným skvostům, jako je například Jamersonova basová linka ve skladbě How Long Has That Evening Train Been Gone od Diany Ross & The Supremes.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.