Baskytarová posilovna #59: tlumení strun
James Hetfield, jeden z nejslavnějších a nejuznávanějších metalových kytaristů, nedávno potřeboval obejmutí od svých spoluhráčů přímo na pódiu. Důvod? Podle svých slov se cítíl se jako starej pardál, kterej ani neumí pořádně zmáčnout kytaru. Jak vidíte, ani sláva a uznání vás neuchrání před vnitřními démony či pochybnostmi. Jedním z mých osobních receptů na překonávání chmur z touhy po dokonalém ovládnutí nástroje je návrat k základům. Musím si občas připomenout, proč mám hraní na basu rád, a při té příležitosti se zaměřím na nějaký přímočarý aspekt technického ovládnutí nástroje. Vyčistí mi to hlavu a zároveň dodá sebevědomí.
Tlumení strun patří nejenom mezi základní, ale zároveň i mezi zásadní techniky hraní. Zkušený baskytarista hraje čistě a s naprostou kontrolou délky jednotlivých tónů.
V následujícím cvičení si vyzkoušejte hraní na prázdných strunách E, A, D a G s důrazem na koordinaci tlumení jak v levé, tak v pravé ruce.
V levé ruce tlumíte lehkým přiloženým všech čtyř prstů na strunu. V pravé ruce tlumíte jednak palcem (opírá se o E strunu při hraní na D a G struně) a jednak technikou „rest stroke“, kdy jdete skrz strunu, kterou chcete zahrát a poté se váš prst zastaví o strunu pod ní (například odehraji D strunu a ukazováček nebo prostředníček se pak zastaví v pohybu na A struně).
Při hraní E struny zase v pravé ruce automaticky tlumíme prsty a to pouhým přiložením bříška prstu na strunu.
Pokud budete cvičení hrát trsátkem, můžete v pravé ruce přitlumovat hřbetem ruky (opřete se o struny v oblasti u kobylky), jinak zůstává veškerá práce s tlumením na levé ruce.
TIP: Pokud hrajete slapový nebo tappingový part, jsou skvělou pomůckou pro zatlumení speciální tlumící pásky od GruvGear. Vaše party budou znít mnohem čistěji a také se vám budou snadněji hrát, protože nebudete muset vynakládat na tlumení strun tolik úsilí.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.