Přejít k hlavnímu obsahu
mbx -

Baskytarová posilovna #6: temné disco

Dnešní cvičení je z knížky Baskytarová Posilovna – 101 jazzových stupnic pro rockery Jde o osmitaktovou frázi ve svižném tempu BPM = 120 ve ¾ taktu. Tónovým materiálem je stupnice F# moll harmonická – F#, G#, A, H, C#, D, F.

Prvním, co vás možná zaujme je trochu „jiný“ zvuk tohoto tónového materiálu. Na vině je zvýšený sedmý stupeň, kdy místo E (pokud by se jednalo o aiolskou, přirozenou mollovou stupnici od F#) hrajeme F. Tento nepatrný posun má za následek dost výraznou proměnu v prstokladu levé ruky a samozřejmě v nově znějících frázích.

Velkým příznivcem harmonické moll stupnice je například kytarový virtuóz Yngwie Malmsteen, který na ní postavil svůj neo klasický metalový styl. Harmonickou moll stupnici tak můžete používat místo aiolské/dórské mollové stupnice jako „exotickou“ alternativu, pokud chcete dostat tajemný, neoklasický zvuk vaší basové linky nebo riffu.

Prstoklad našeho cvičení je velmi jednoduchý – vše hrajete pouze kombinací ukazováčku a malíčku. Tento způsob je velmi praktický a pohodlný zejména pro zápěstí vaší levé ruky v případě, že hrajete postupy s hojným využitím oktáv. Oktávy jsou vděčným tónovým materiálem, který je často a s gustem využívaný v podstatě ve všech hudebních stylech. Skoro by se dalo říct, že disco by bez oktáv v basových linkách nemohlo existovat.

V našem případě máme díky temnějšímu charakteru F# harmonické mollové stupnice takový Rammstein mejdan. Jinak doporučuji hrát basové linky, které využívají oktávových postupů s maximálně relaxovaným zápěstím, což umožňuje právě kombinace ukazováčku a malíčku v levé ruce. Pokud byste potřebovali přejít na vyhrávku, tak je velice jednoduché okamžitě přejít na 1-2-3-4 systém. Naučte se adaptovat váš prstoklad podle typu basové linky.

Netrapte se zbytečně důsledným dodržováním systému co prst, to políčko – používejte ho jenom v případě, kdy je potřeba. Vaše levá ruka tak bude v mnohem pohodlnější pozici a budete hrát plynuleji, rychleji a bez únavy.

V pravé ruce si dejte záležet na rychlých přesunech při hraní oktáv v tzv. gallop stylu (osmina a dvě šestnáctiny). Palec nechte buď na snímači nebo E struně a soustřeďte se na důsledné střídání prstů při hraní šestnáctin. Cvičte v pomalých tempech (např. začněte v tempu BPM = 60 a postupně zrychlujte v závislosti na vaší dovednosti) a vnímejte artikulaci každé noty. Tento způsob hraní je velmi častý i v metalových stylech (viz Steve Harris z Iron Maiden).

Připravte se na velký skok mezi šestým a sedmým taktem, kdy se přesouváte v levé ruce z dvanáctého políčka na druhé políčko na A struně. Doporučuji naučit se číst hru dopředu a zaměřovat váš pohled/pozornost vždy o takt napřed. Takže v momentě kdy vaše levá ruka hraje na dvanáctém pražci, váš pohled směřuje na druhý pražec, aby vzápětí nasměroval přesun vaší levé ruky.

Může to znít banálně, ale mnoho hráčů reaguje zejména při větších přesunech po hmatníku pozdě, a proto mají nepřesný pohyb, kdy zahrají špatnou notu nebo se netrefí přesně na pozici a začnou drnčet pražce nebo dojde k jinému nežádoucímu zvukovému efektu.

Přeji hodně zábavy a inspirace s temným discem.

Tagy baskytarova posilovna disco

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

mbx
Marek Bero
Autor série knih Baskytarová posilovna & Bass Gym 101, baskytarista, lektor, audio-vizuální manažer, hudební PR & manipulátor spodních frekvencí ve Velké Británii & Evropě. baskytarovaposilovna.cz
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY