Baskytarová posilovna #61: schopnost synkopace
Už v předchozích dílech jsme mluvili o potřebě vracet se k základům. I když postavíte sebesolidnější dům a použijete ty nejlepší materiály, po určitém čase musíte opravit střechu, vyměnit okap, okno či nahodit novou fasádu. Zub času nahlodá vše a je potřeba věnovat pozornost zejména věcem, které často bereme jako samozřejmost. Naše dnešní téma bude synkopace neboli hraní mimo první a třetí dobu.
Pojďme si představit cvičení, které je vhodné pro začátečníky a mírně pokročilé. Procvičíte si synkopické frázování na figuře v G moll pentatonice (G, Bb, C, D a F). Půjde nám zejména o hraní osminových synkop a tvorbu zajímavých melodických frází, které obohatí vaše výrazové prostředky.
Všimněte si poměrně komplexní aranže zdánlivě jednoduché basové linky. Celá fráze má šestnáct taktů a velmi kreativní strukturu. Základním riffem jsou staccato čtvrťové noty (první, pátý a devátý takt) doplněné o klasickou synkopickou osminovou frázi ve druhém, šestém a desátém taktu.
Velmi důležité je zachovat konzistenci basové linky, abyste neodradili posluchače příliš divokými variacemi, které by ho mohly zmást a odvést jeho pozornost. Na druhou stranu není dobré se spoléhat na krátké jedno či dvoutaktové repetetivní fráze, protože ty začnou velmi rychle nudit a posluchač získá pocit, že „ví“ co bude následovat. Ztrácíte tak moment překvapení.
Pokud budete pracovat na jasných, rytmicky ukotvených frázích s lehkými variacemi, budou vaše basové linky znít svěže a zajímavě.
TIP na závěr: Zkuste celé cvičení zahrát se shuffle rytmem pro ještě důkladnější trénink vašich synkopických schopností.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.