Baskytarová posilovna #63: basa a zpěv
Hudbu jsem miloval od malička a přirozeně k ní tíhnul. Bohužel, vždy když došlo na zpěv, něco ve mně zamrzlo. Dlouhá léta jsem ze sebe nedokázal vydat kloudný tón nebo nějakou ucházející zpěvní linku. Byl to ohromně frustrující pocit. Vše slyšíte „v hlavě“, ale vaše hlasivky to prostě nedokážou přenést ven. Tak jsem se soustředil na baskytaru a pokusy o zpěv nechal v šuplíku s tím, že to prostě není moje parketa.
První, kdo mě doopravdy donutil vyluzovat na pódiu vokální zvuky, byl Vilém Čok. Jednoho dne na zkoušce přede mne rezolutně postavil mikrofon se slovy: „Hele, tadyhle budeš po mně v refrénu opakovat 'vykropim si kedlubnu', jó? Prostě to tam nějak zařvi a ono to půjde.“ A světe div se, ono to šlo. Podobným stylem jsem poté v návalu euforie řval „Druide“ nebo „Ty pičo“ či „Bourák férovej“ během své tříleté éry v Krucipüsku.
Před nějakým časem mě potkala zatím největší výzva ve formě natáčení vokálů (s tím, že jsem si předtím musel napsat vlastní anglické texty) pro projekt Punt Guns, který produkoval věhlasný Andy Wright (Simple Minds, Jeff Beck). Strávili jsme rok prací na albu, na které jsem nakonec natočil osm skladeb s vokály.
Jenomže poté přišla ještě větší výzva v podobě koncertů, kdy jsem se musel prostě naučit hrát basu a zároveň zazpívat všechny party. Najednou jsem byl takzvaný frontman s místem uprostřed pódia. Musíte mluvit na lidi, koordinovat playlist a starat se o hladký průběh koncertu. Zodpovědnost za „show“ leží na vás. Dokonalá změna role a pro mě neocenitelná zkušenost i z pohledu doprovázejícího hudebníka, kdy jsem začal o hodně víc vnímat potřeby vokalistů a ostatních nástrojů v kapele. Změní to váš pohled na roli baskytary. Naprosto!
Níže je ukázka live videa natočeného původně pro Yamaha Music Europe, kde hraju na basu a zpívám/křičím/mluvím ve skladbě Big Bang od Punt Guns. Basa i vokál jsou hrané živě do izolované stopy bicích.
A závěrem bych chtěl přidat motivaci pro všechny, kteří se bojí zpěvu a všeho kolem. Když jsem to dokázal já, dokáže to opravdu každý. Nejsem obdařený slavičím hlasem, výrazným talentem či rozsahem, a přesto se mi povedlo dosáhnout akceptovatelného výsledku. Vidím, že s každým odehraným koncertem či zkouškou se zlepšuje nejenom zpěv, ale i schopnost vést kapelu, mít sebevědomý projev a zvládat zdárný průběh koncertu. Nenechte se odradit tím, že to ze začátku hned nepůjde.
Cvičte zvlášť basový a zpěvní part, a poté postupně vše dávejte dohromady. Najděte si styčné body ve frázích, zjednodušte basovou linku a vypněte všechny pochybnosti, kterými vás bude mozek zásobovat.
Zpěv je nejpřirozenější a nejjednodušší vyjádření vaší radosti z hudby, tak si ho užijte. Nezapomeňte, že nemusíte být druhý Freddie Mercury, ale klidně můžete rapovat, mluvit nebo řvát svérázným stylem, který si třeba i najde své fanoušky. Jeden nikdy neví, dokud to nevyzkouší. Je potřeba na tom nějakou dobu pracovat a vnímat, co funguje a kde je slepá ulička.
Hodně zdaru a odvahy na vaší cestě k plnému sebevyjádření!
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.