Baskytarová posilovna #66: malíček pro lepší groovy
Slyšeli jste někdy o středoškolském funku? V mém muzikantském okruhu se tak říkalo začínajícím funkovým a soulovým kapelám, které se pokoušely o něco, na co evidentně neměly síly ani zkušenosti. Velmi typickým znakem byla „naivní“ rytmická sekce, kdy basista hrál synkopický groove s nějakou variací oktáv a mollové pentatoniky. Často došlo i na slapové variace a v kombinaci s čechoanglickými výkřiky „yeah“, „baby“, „funky“ a „move it“ jste dostali parodii na Jamese Browna či na modernější vzory typu Bruno Marse. Nicméně, každý někdy začínal a některé původně dost legrační funky kapely se postupem času vypracovaly na zábavná a profi tělesa.
V dnešním díle Posilovny nebudeme vyloženě hrát funky, ale ukážeme si tónový materiál a hlavně jeden velice důležitý tip pro sofistikovanější tvorbu groovů.
Pojďme si představit tónový materiál ve videu:
C# moll pentatonika – C#, E, F#, G#, H
A lydická stupnice – A, H, C#, D#, E, F#, G#
H mixolydická – H, C#, D#, E, F#, G#, A
Nemusíte mít obavy z množství křížků, protože jste si možná už všimli, že tyto tři stupnice mají velmi mnoho tónů společných, jelikož patří pod jednu společnou střechu s C# moll tóninou.
A teď ten slibovaný tip: naučte se vnímat tóniku od čtvrtého prstu. Většina začínajících hráčů na baskytaru totiž intuitivně používá ukazováček jako hlavní prst. Pokud hrajete jenom základní tóny akordů, je naprosto přirozené orientovat se podle ukazováčku. Například u postupu A, F, G na E struně většina začínajících hráčů bude posouvat ukazováček z páté na první a třetí pozici.
V našem případě začínáme groove s tóny C# moll pentatoniky, která úplně svádí ke hraní takzvaného „boxu“ – velice přehledného prstokladu přes jednu oktávu, kdy hrajeme postup 1-4-1-3-1-3. Zkuste ale místo ukazováčku začít malíčkem od C# a rázem máte daleko více možností. Můžete si vybrat směr hraní klidně dolů, to znamená C#, H, G#, F# a prázdné E, nebo se rozhodnout hrát směrem nahoru jako v prvním případě s „boxem“.
Profesionální nebo prostě jenom zkušení hráči totiž velmi často (a zejména v případě pentatonik) používají velmi efektivní a jednoduchou kombinaci ukazováčku a malíčku, kdy právě malíček je vodícím prstem a začíná od tóniky.
Je to jednoduchý, ale velmi účinný tip, který okamžitě změní zvuk a postupy ve vašich zaběhaných tónových materiálech.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.