Baskytarová posilovna #73: nízkofrekvenční Amadeus
Turecký pochod od W. A. Mozarta je jednou z nejpopulárnějších melodií od geniálního Amadea. V dnešní basové adaptaci si kromě hlavního melodického tématu můžete zahrát také doprovodnou basovou linku v pop rock stylu s moderní reharmonizací.
Na začátek pár faktografických údajů. Skladba byla publikována v roce 1784 a jedná se o třetí větu sonáty pro klavír č. 11 A dur (K. 331). V 18. a 19. století bylo mezi evropskými skladateli populární psát díla v tureckém stylu (alla Turca) se zvukem takzvané turecké kapely – v pochodovém rytmu obsahujícím specifické rytmické vzory. Nástrojové obsazení často obsahovalo pikoly, činely, basové bubny a triangly. Proto jsou tureckou kulturou a pochodovým rytmem ovlivněná hudební díla W. A. Mozarta, L. van Beethovena nebo Johanna Strausse st. (slavný Radeckého pochod).
Kompletní transkripci s tabulaturou pro čtyřstrunnou baskytaru nalezenete ZDE
Přestože je skladba tři století stará, zní její melodie pořád svěže a dá se dokonce říci moderně – nebo ještě lépe, nadčasově.
V první, melodické části využijete krásných sekvenčních patternů v a moll harmonické stupnici, abyste ji poté ve druhé části nakombinovali s líbivou (popovou) melodií v A dur iónské. Třetí část je v originální verzi brutální shredding, ale naše basové verze si pohrává s half time mystickou atmosférou (a lehkou pomocí delaye) s místy až hip hopovou intencí.
Ať si již vyberete jít cestou klasického originálu, či zkusíte vlastní interpretaci, rozhodně si procvičíte prstoklady a precizní techniku hraní. Mozart je nádherná výzva a s melodií Tureckého pochodu můžete klidně uspět i na rockovém festivalu. Ostatně, projeďte si YouTube, kde určitě naleznete množství cover verzí v různých hudebních formách a na nejrůznější nástroje.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.