Baskytarová posilovna #77: ultimátní rytmická pyramida
Víte jak zahrát kvintoly nebo septoly? Tak pokud jste se s těmito podivuhodnými rytmickými variacemi zatím nesetkali, dneska máte možnost.
V následujícím cvičení si vyzkoušíte hraní čtvrťových, osminových, triolových, šestnáctinových, kvintolových, sextolových a septolových not v tempu BPM = 68.
K čemu je to dobré? Pochopíte a hlavně si v praxi vyzkoušíte, kolik prostoru se skrývá mezi dvěma beaty v taktu – můžete tam vměstnat až sedm not! Rozšíříte si tak vnímání rytmického dělení v taktu, které vám umožní mít zajímavější frázování a hlavně preciznější groove. A také pořádně procvičíte mozek a prsty své pravé i levé ruky, jelikož tónový materiál je slavné warm-up cvičení zvané Spider, které jsem poprvé zaregistroval ve video škole Johna Patitucciho.
Podívejte se také na inspirativní způsob aplikování této rytmické pyramidy u slapového virtuóza Alexe Bershadskyho.
Bershadsky používá čtyřtónový materiál F# zmenšené stupnice (F#, A, C, D#).
Doporučuje také kreativní kombinace, kdy si můžete septoly rozdělit na 4+3 či 2+2+3 fráze.
Zpočátku vám hlava nepobere hlavně pěti a sedmitónové postupy, kdy máte najednou mezi dva beaty vměstnat lichý počet not. Někomu dělají problém už trioly, natož kvintoly nebo septoly. Ale neklesejte na mysli, dejte si metronom na vám pohodlné tempo a zkoušejte znova a znova a znova. Klidně si počítejte nahlas spolu s hraním. Uvidíte, že po překvapivě krátkém čase se vám v mozku „něco“ přepne a začnete vnímat daleko více rytmických variací než oblíbené čtvrtky, osminy či šestnáctky.
Přeji obzvláště hodně trpělivosti.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.