Baskytarová posilovna #81: nejistá intonace bezpražce
Pokud se u basy rozhodnete pro fretless neboli bezpražec, jedna věc je jistá – na začátku vás přivítá zcela nový svět plný falešných tónů a nejisté intonace. Nemusíme chodit kolem horké kaše, nikdo učený na fretless z nebe nespadl a mnozí se ani po letech nenaučili hrát čisté a libozvučné tóny. Nicméně, není třeba si zoufat a propadat panice. Dneska si ukážeme pár cvičení a tipů, jak vyzrát na intonaci na bezpražci.
V následujících cvičeních se zaměříme na budování solidní artikulace a především intonace na bezpražcové baskytaře. Budeme hodně používat prázdné struny jako referenční tón a intervalové kombinace (nechte intervaly do sebe přeznívat, abyste slyšeli a kontrolovali správný prstoklad a ladění – zejména u oktáv). Pro ověření správnosti pozice a výšky tónu můžete také zpočátku používat ladičku, ale stejně se prostě časem musíte naučit spoléhat především na své uši a vnímat všechny detaily tónu a herní techniky.
První cvičení je osmitaktová variace G dur stupnice (G, A, H, C, D, E, F#) s přeznívající prázdnou strunou D. Zahrajete si tak všechny intervaly stupnice v kontextu s ostinátně znějícím tónem D. Celé cvičení pak můžete jednoduše transponovat do kombinace D dur s prázdnou A strunou nebo do A dur s prázdnou strunou E.
Druhé cvičení je G moll aiolská stupnice (G, A, Bb, C, D, Eb, F) hraná v oktávách na strunách E a D, ale také na A a G. Doporučuji v levé ruce používat celou dobu kombinaci ukazováčku a malíčku. Vnímejte souzvuk obou tónů, nechávejte je do sebe přeznívat a upravujte polohu prstů levé ruky podle ladění.
Třetí cvičení je hraní intervalů oktávy, septimy a sexty s referenčním tónem. Začínáme v komfortní desáté poloze na tónu G a poté přesouváme do F a dojde i na variantu s prázdnou strunou D. Opět necháváme vše vzájemně přeznívat, abychom kontrolovali intonaci.
Čtvrté cvičení je určené už pro pokročilejší baskytaristy, protože budete potřebovat větší elasticitu a flexibilitu levé ruky. Budete hrát dvě kvinty po sobě, čili add9 rozklad akordu. Opět pro snažší hratelnost začínáme ve vyšších polohách (10. pražec).
Páté a závěrečné cvičení jsou decimové akordy v G dur. Hrajte oba tóny najednou a dbejte na přesnou pozici prstů levé ruky, kdy se vám velmi jasně projeví jakákoliv nepřesnost. Dvojhmaty by měly znít čistě s jasným rozlišením durového a mollového souzvuku.
Přeji vám hodně „mwhah“ a „mwhew“ ve vašem novém bezpražcovém světě a pro inspiraci přidávám video s vlastní variací na rockovou improvizaci s fretless nástrojem.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.