Baskytarová posilovna #85: naučte se skladbu rychle a efektivně
Někdy se mi sejde opravdu náročná série hraní, kdy se musím neustále učit nové a nové skladby. Jeden večer hrajete akustické duo převážně s repertoárem Nirvany, Smashing Pumpkins a Foo Fighters. Další týden vás čeká koncert s americana písničkářem. Do toho máte studiovou session s afro beat umělcem. A nakonec to završíte záskokem v hardrockové partě ve stylu Dead Daisies. Hudebně naprosto odlišné záležitosti, různá ladění, různá zvuková nastavení. Prostě co pes, to jiná ves a je jenom na vás, jak si s tím poradíte.
Jednou z nejnáročnějších disciplín profesionálního baskytaristy je hraní záskoků a učení se nového repertoáru. Dostanete seznam s deseti, dvaceti či někdy třiceti skladbami a odehrajete klidně jenom jeden koncert. Takové práce s učením se skladeb, abyste si je zahráli jenom jednou! Někdy se stane, že hrajete i víc koncertů nebo vám znovu zavolají po pár měsících, ale to se vše už vlastně učíte nanovo, protože to v mezičase úspěšně zapomenete.
Hudební praxí jsem si vypracoval docela spolehlivý systém pro zvládnutí rychlého vstřebání nových skladeb. Chtěl bych se s vámi podělit o desatero postupů, které se snažím dodržovat pro rychlejší a hlavně efektivnější vstřebávání nových skladeb:
- U jednoduchých skladeb neztrácejte čas hledáním tabů. Naučte se je odposlechem a hlavně si napište strukturu skladby na papír. Bude se vám to vždy hodit.
- Nepodceňujte detaily. I v sebepřímočařejší skladbě se vždy najde nějaká ta specialitka. Je tam někde vložený 2/4 takt? Pasáž na liché metrum? Náhlá harmonická změna? Stopky? Unisono?
- Poslouchejte. Napište si strukturu skladby (intro, sloka, bridge, refrén, mezihra). Odposlouchejte basovou linku. V tomto pořadí.
- První tři či čtyři skladby se vám lehce vryjou do paměti. Opravdová výzva nastává, když se jich naučíte patnáct a pak se vám všechno pomíchá dohromady. Dejte si proto dostatek času na vstřebání skladeb. Doporučuji maximálně tři skladby denně, kterým se můžete intenzivněji věnovat. Za tři dny se tak můžete naučit hrát „z koule“ (zpaměti) klidně devět nových skladeb.
- Naučte se dobře názvy skladeb a k nim náležející intra a tóniny. Je dobré vědět už při oznamování skladby frontmanem, jestli začínáte celá kapela dohromady, či je tam dlouhá kytarová předehra nebo zpěv. V orientaci vám pomůže i tónina skladby. Začínáme v a moll nebo v G dur? Napište si tyto drobné taháky přímo do playlistu ke každé skladbě.
- Zafixujte si stabilní prstoklady. Svalová paměť je vaše bójka v rozbouřeném moři a pomůže vám spolehlivě zahrát vaše basové povinnosti. Mějte pro každou skladbu delegovanou její startovní pozici na hmatníku a náležitý prstoklad.
- Orientujte se podle zpěvní linky. Pokud nechcete celou dobu počítat takty, najděte si v textu skladby slova či fráze, které se objeví před důležitými změnami ve skladbě (refrén, stopka, mezihra, změna tóniny a tak dále).
- Začátek a konec skladby je nejdůležitější. Mějte jistotu v obojím. Když se vám něco nepovede uprostřed, vždy to můžete napravit perfektním zakončením. A to je nejpodstatnější.
- Zkuste si zjistit, jestli budete hrát podle daného playlistu. Pokud ano, přehrávejte si skladby rovnou v pořadí, v jakém budou na koncertě. Budete mít větší klid a můžete vnímat koncert z většího odstupu, tudíž i ve větší pohodě.
- Stres často pramení z nedostatečné přípravy. Přehrajte si skladby tolikrát, kolikrát potřebujete, a dostaňte je pod kůži.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.