Baskytarová posilovna #9: slap, tři stupně obtížnosti
Říká se, že se slapem poprvé přišel Larry Graham. Ve videu popisuje příhodu s chybějícím bubeníkem, jež ho přivedla k myšlence aplikování perkusivních zvuků a rytmů na baskytaru. Základní techniky byly úhoz palcem (thumb – napodobení velkého bubnu) a trhnutí struny (pop/pluck – napodobení zvuku malého bubnu). Larry tak mohl nahradit bubenické party a basa se stala kompletní rytmickou sekcí.
Popularita slapové techniky je ohromná a její původní funky zóna se rozšířila do všech hudebních stylů. Mimochodem, věděli jste, že Larry Graham je strýčkem hiphopové superstar jménem Drake?
Dnešní téma je tedy jasné, ukážeme si tři stupně obtížnosti ve vývoji slapové basové linky. Budeme hrát čtyřtaktové fráze na harmonické kolečko | Em | Em | G A | C Hm |.
Technika pravé ruky bude v duchu Larryho Grahama, kdy hrajeme jednoduchou kombinací palce a trhaných tónů. Pro trhané tóny doporučuji používat ukazováček pravé ruky (pro leváky vše popsané obráceně). Mnoho hráčů má tendenci používat prostředníček, protože je delší a silnější, ale nevýhodou je přílišné namáhání zejména G struny, která poté častěji praská.
V případě, že budete chtít ve studiu slapu pokračovat a uplatnit double pluck (virtuózní technika Victora Wootena), tak stejně budete muset zapojit ukazováček. Další výhodou ukazováčku při trhání struny je jeho přímé propojení s palcem, takže si můžete pravou ruku rovnou připravit v pozici pro hraní oktáv.
Při trhání struny si dejte pozor ať to nepřeháníte, stačí opravdu pouze jemný odtrh, protože typický zvukový efekt je tak výrazný, že není potřeba mu ještě přidávat. Soustřeďte se zejména na úhoz palcem. Jděte lehce skrz strunu, abyste dosáhli plného a basového tónu.
Častou chybou u začátečníků při hře slapem je přílišný důraz na trhané tóny a chybějící spodní pásmo u tónů hraných palcem. Takže výsledný groove zní nepříjemně a v kapelním mixu slyšíte pouze „rachot a šramot“. Zkušení hráči ví, že vše co hrajete běžně prsty nebo trsátkem se dá zahrát i palcem, a proto dbají na přesný úhoz každé struny a vyrovnané basové pásmo i u slapové techniky. Tím pádem vám při střídání s jinými technikami hry nevzniká tak dramatický tónový rozdíl.
První čtyři takty dnešního slapového groovu využívají zvuku prázdných strun E a G. Dbejte na pečlivé tlumení v levé ruce, kdy se snažíte vytvářet mezery pro „funky“ ohraničení jednotlivých not. V taktech 5-8 dochází k rytmickému vývoji groovu s přidáním šestnáctinových patternů. Opět dbejte na pečlivé tlumení v levé ruce a přesné úhozy palce. Výzvou pro vás bude zejména osmý takt, kdy v rychlém sledu bude hrát palcem přechod z oktáv v Hm hraných na A struně na oktávy od tónu G hrané na E struně. Třetí stupeň groovu přichází v taktech 9-12, kdy dojde na synkopické šestnáctinové frázování a také skoky v levé ruce (takt č. 10).
Nesnažte se hned hrát cvičení v tempu, ve kterém je na videu. Postupujte po malých frázích, které si dejte do smyčky v pomalejším tempu a postupně je k sobě přidávejte, jako korálky na provázek. Hrajte s kvalitním tónem, přesným úhozem palce a vyrovnanými trhanými tóny. V momentě, kdy získáte kontrolu, tak můžete zrychlovat a hrát si s vlastními variacemi na daný groove.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.