Baskytarová posilovna #94: Tritónový strečink
Poprvé jsem tritónovou sekvenci zaznamenal v jedné ze skladeb Dream Theater. Ihned mě uchvátil její podivný zvuk a hlavně těžký prstoklad, kdy doopravdy využijete co-prst-to-políčko systém v levé ruce. V dnešním díle Posilovny se podíváme na tritónovou sekvenci odvozenou od zmenšené stupnice (v sekvenci půltón-tón) od tónu C#.
Tónovým materiálem je hraní symetrické zmenšené stupnice od C# v řadě půltón-tón, takže v našem případě: C#, D, E, E#, G, G#, A#, H.
Hraní symetrických stupnic je zajímavé z hlediska objevování nových, zvláštně znějících, melodických postupů, které se skvěle hodí do experimentálnějších hudebních žánrů.
Tritónový postup získáme tak, že hrajeme zmenšené kvinty (zvětšené kvarty) od libovolného tónu. U čtyřstrunné baskytary je ideální začít na struně E, kdy tak dostaneme čtyřtónovou řadu na všech strunách. V našem případě je prvním tónem C#, takže tritónový postup je C#, G, C#, G na E, A, D a G strunách.
Pro kreativní duše je to velmi přehledný materiál, se kterým se jednoduše experimentujeme. Přeskakujte tóny, posouvejte sekvenci po malých terciích nahoru a dolů nebo zkoušejte různé rytmické frázování. Okamžitě dostanete zvuk fusion-progresívních žánrů. Ideální pro tvorbu riffů, či prostě pro „UFO“ pasáž ve vaší jinak standardně znějící rockové skladbě.
Doporučuji hrát prstokladem 1-2-3-4 (co prst, to políčko) pro zvýšení flexibility prstů a také pro plynulé provedení cvičení.
Pozor na velký skok při přechodu na třetí takt, kdy budete muset rychle (a hlavně přesně) posunout ukazováček levé ruky z první polohy až do šestnácté polohy na A struně.
Dbejte na čisté frázování, cvičte pečlivě a v pomalých tempech (klidně i 60 BPM) a postupně zrychlujte až do tempa ve videu (120 BPM).
Pokud vás cvičení bavilo, tak další tohoto typu najdete v knize Baskytarová posilovna – 101 jazzových stupnic pro rockery.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.