Baskytarová posilovna #97: jak důležité je hraní z not
Pokud jste někdy narazili na Jeffa Berlina, nemohla vás minout debata o notách nebo o metronomu. Tento výjimečný baskytarista a lektor je doslova posedlý svým posláním. A tím je podle něho korekce naprosto špatného populárního systému výuky hry na baskytaru, kde se pozornost věnuje magickému groovu, pocitům a technikám hraní. Na všech možných fórech a platformách vám Jeff řekne, že jediné, co byste měli řešit, je hraní z not. Vše ostatní poté přijde samo. Co myslíte? Je to tak důležité?
Pojďme se nejdříve podívat na pozitivní aspekty cvičení podle not.
- hraní kuliček vás naučí všechny tóny na hmatníku. Musíte zkrátka vědět, že když je na první lince notového záznamu kulička označující tón G, reprezentuje třetí políčko na E struně (v basovém klíči).
- noty a rytmické dělení. Vidíte a hrajete osminy, šestnáctiny, či trioly, musíte dodržovat pauzy a vnímat metrum (tzn. 4/4 nebo 3/4 nebo jiné udání rytmické kadence jednotlivých taktů).
- znalost not vám usnadňuje uplatění v různých hudebních prostředích. Můžete hrát v big bandu či zábavové kapele bez toho, abyste trávili dlouhé dny učením se repertoáru. Dorazíte na „kšeft“ a prostě zahrajete z listu, který před vás položí.
Hm, to zní jako velmi přesvědčivá trojka argumentů pro hraní z not, že? O co opačné argumenty? Jsou nějaké?
Jistě! Podle mého názoru je zde jedno velké mínus, které jsem zaznamenal během své více než dvacetileté praxe v hudební branži. Notaři (aneb jak se slangově hudebníkům ovládajícím hru z not přezdívá) se často stávají rutinéry. Jejich zpočátku skvělá flexibilita a výjimečná znalost hraní z listu se postupně proměňuje v mechanickou, odosoběnou, standardní dovednost, kdy prostě zredukují hudbu na kuličky, které se hrají v daném čase a místě.
Ano, rutina a únava materiálu postihuje i hudebníky bez znalosti hraní z not. Prostě si odehrají své a jdou na pivo. Nicméně, pokud se spoléháte na čtení not a zpracováváte velké kvanta repertoáru, tnemáte čas vnímat jemné nuance hudby a jít více do hloubky v interpretaci. Jenom opravdu výjimečně kvalitní hudebníci dokáží číst noty a zároveň vkládat do hudby vlastní interpretaci. Nakonec i sólisté v klasické hudbě znají své skladby a party nazpamět, aby se právě mohli naplno věnovat interpretaci, prožitku a detailům hry.
Můj osobní názor na znalost not se vyvíjel v čase. Jelikož píšu knihy pro aspirující baskytaristy*tky, tak noty ovládám, ale určitě ne na takové úrovni, abych byl schopný v reálném čase hrát několikastránkový part. Hraní z listu je specifická dovednost, která se musí (tak jako všechno ostatní) cvičit dlouhé hodiny, abyste dosáhli úrovně, která vám bude vyhovovat.
Myslím si, že z hlediska hudební praxe se znalost not (a hlavně jejich rozmístění na vašem hmatníku) velmi hodí, protože je to nezbytnost pro pochopení základů hudební teorie. Pokud máte jako hráč*ka na baskytaru nějaké profesionální aspirace, je nezbytné se orientovat v harmonii a vědět, co do daného akordu hrát. Až pak je na řadě groove, rytmus, tón, dynamika, atd. V tomto ohledu má Jeff Berlin pravdu. Groove vám bude k ničemu, pokud nebudete hrát do dané harmonie „správné“ tóny.
Takže jaký je na závěr verdikt? Hraní z not souvisí se znalostí hmatníku. Naučte se všechny tóny na hmatníku, naučte se tóny akordů a souvislosti mezi stupnicemi, pentatonikami a arpeggii. Pokud budete mít ambici hrát různé styly, být studiový hráč nebo vás baví jazz a jiné umělecky náročnější formy hudby, tak ano, cvičte hraní z listu, stejně jako cvičíte hraní groovů, písniček či různých technik.
Do jaké míry chcete být schopni číst noty v reálném čase, také závisí na vašich ambicích. Plnohodnostná dovednost znamená, že před vás postaví cokoliv a vy to prostě přečtete bez přípravy v reálném tempu daného materiálu a neuděláte chybu. V tom případě ale počítejte s tím, že čtení z not musí být vaším denním chlebem a vyplní většinu času, který budete věnovat nástroji.
Znalost hmatníku a obecná notová gramotnost (tzn. když víte, kde jsou všechny tóny na hmatníku a dokážete je identifikovat v notovém zápisu) vám ovšem bohatě postačí i na profesionální úrovni, pokud se budete pohybovat v populárních žánrech popu a rocku. Tam budete nejvíce potřebovat rychlé reakce, dobrou paměť a hlavně dobré odposlouchávací schopnosti, aby vám nebylo pořeba vše dlouze ukazovat či čekat na to, až budete schopní daný materiál náležitě interpretovat.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.