Přejít k hlavnímu obsahu
Má smysl cvičit potmě? Zalepit si ruku gafou nebo hrát pozpátku? Některé neortodoxní cvčební metody jsou překvapivě účinné. | Foto: Katarina Bubenikova (Unsplash)
Má smysl cvičit potmě? Zalepit si ruku gafou nebo hrát pozpátku? Některé neortodoxní cvčební metody jsou překvapivě účinné. | Foto: Katarina Bubenikova (Unsplash)
mbx -

Baskytarová posilovna #98: TOP 5 neortodoxních cvičebních metod

Nezáleží na tom, kolik hodin strávíte s basou, kolik přehrajete cvičení nebo kolik se naučíte písniček. Každý muzikant, který to myslí s hudbou vážně, se někdy dostane do slepé uličky, kdy má najednou pocit, že se nezlepšuje podle svých představ. Snažíte se, překonáváte se, ale vaše úsilí prostě nikam nevede. V tomto momentu je možná dobré vybočit ze zajetých kolejí a zkusit šokovat mozkový systém. Zkuste třeba jednu z těchto TOP 5 neortodoxních cvičebních metod. 

1. Hrajte potmě

Kontrolujete pořád hmatník, když hrajete? Schválně si zkuste zahrát váš oblíbený groove nebo postup bez toho, aniž byste se byť jednou podívali na ruku na hmatníku. Ztrácíte se? Bojíte se, že uděláte chybu? Jak jistý je váš pohyb po strunách bez neustálé kontroly pohledem?

Pokud jste romantické povahy, zhasněte si, zatáhněte rolety a dejte si hodinovou jam session v totálním black outu. Třeba něco zažijete, třeba si budete víc věřit a třeba zjistíte, jak moc se spoléháte na vizuální stránku herní techniky namísto poslouchání a pocitu.  

2. Použijte gafu

Vezměte klasickou šedivou gafu a zafixujte si malíček, prsteníček a prostředníček tak, aby fungovaly jako jeden velký prst. Ukazováček je volný. A teď si zahrajte pentatoniky ve všech polohách. Ano, tento způsob cvičení je určitě zvláštní, ale zároveň je to skvělá metoda pro pochopení jednoduchého a extrémně účinného hraní levé ruky, který používají profesionální baskytaristé a baskytaristky.

Jde o to, že se pro hraní kvint, oktáv a pentatonik naučíte využívat kombinace pouze dvou prstů (když sundáte gafu, jedná s epak hlavně o kombinaci ukazováčku a malíčku). Tímto způsobem se vám zlepší horizontální pohyb po hmatníku a budete mít také lepší představu o tom, kde používat systém 1-2-3-4 (co-prst-to-políčko) a kde vám stačí pohodlně hrát pouze dvěma prsty.  

3. Zpívejte intervaly

Nebo takhle: zpívejte si to, co hrajete. Nebojte se toho a vyluzujte zvuky co nejpodobnější tomu, co právě hrajete. Je to zábava a také skvělý způsob, jak se propojit s nástrojem a hraným hudebním materiálem.

Pokud chcete přidat na úrovni, zkuste si zpívat intervaly. Například si zahrajte postup E moll, D dur a C dur jako decimální akordy. To znamená:

  • E moll jako dvanácté políčko na E struně v kombinaci s velkou terciíí G# na 12. poloze G struny –⁠ hrané dohromady jako akord
  • D dur je pak 10. poloha na E struně s 11. polohou na G struně
  • a konečně C dur je 8. poloha na E struně v kombinaci s 9. polohou na G struně

A teď vynechejte tóny hrané na G struně (tercie), hrajte jenom spodní tóny na E struně a tercie k nim zkuste zpívat. Stejným způsobem můžete cvičit zpěv a identifikaci ostatních intervalů ve stupniciích atd. 

4. Hrátky s metronomem

Dejte si metronom na velmi, ale velmi pomalé tempo (doporučuji začít třeba s 40 BPM) a zkuste cítit osminy (tempo 80 BPM), které začněte tleskat nebo si je klepat nohou. Zkoušejte v co nejpomalejších tempech, které vám dotyčný metronom dovolí (většinou to jde až do 20 BPM).

V další fázi si zkuste hrát do těchto temp své oblíbené groovy a cvičení. Je to vynikající způsob pro zlepšení vašeho rytmického cítění a vnímání logiky rytmického dělení –⁠ 20 BPM čtvrťové noty = 40 BPM osminové noty nebo 80 BPM šestnáctinové noty atd. 

  

5. Odložte basu

Nespoléhejte se pouze na svoje vyběhané cestičky po hmatníku a majestátní zvuk své oblíbené baskytary. Odložte nástroj, poslouchejte hudbu, zpívejte, hýbejte se do rytmu, tancujte. Když vám nejde zahrát nějaké zapeklité technické cvičení, zkuste si ho zabroukat, zazpívat libovolným způsobem. Zjistíte tak, jestli ho váš mozek vůbec chápe.

Nemůžete kvalitně zahrát něco, co vám lidově řečeno „hlava nebere“. Když se vám povede dané cvičení (nebo groove, melodii, frázi...) zazpívat nebo třeba jenom vyťukat tužkou do stolu, jeho převedení na nástroj pak bude o hodně jednodušší. V dnešní vizuálně orientované době často zapomínáme, že hudba je o poslechu a propojování komplexních mozkových sfér. Jenom tak se stanete lepším hudebníkem či hudebnicí, nejenom lepším baskytaristou či baskytaristkou.

Tagy baskytarova posilovna baskytara lekce lekce na YouTube

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

mbx
Marek Bero
Autor série knih Baskytarová posilovna & Bass Gym 101, baskytarista, lektor, audio-vizuální manažer, hudební PR & manipulátor spodních frekvencí ve Velké Británii & Evropě. baskytarovaposilovna.cz
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY