Bass Soul Food: krotký jen na první pohled

Při honu za basovým zkreslením není vždy nutné hledat vyloženě basové efekty. Velká spousta kytarových zkreslení zní na base výborně. Některé krabičky určené pro použití s basou ovšem basákům umožňují lepší kontrolu nad zvukem, v případě zbrusu nového basového overdrivu Electro Harmonix Bass Soul Food se jedná o clean blend a nastavení vstupní citlivosti – obě funkce dělají z Bass Soul Food na svou cenu překvapivě variabilní overdrive.

Původní kytarový Soul Food je klonem populární legendy Klon Centaur. Ten je všeobecně považován za jeden z nejlepších boosterů/bufferů/jemných overdrivů všech dob a jeho pověst se vyčísluje v částkách, které bychom obyčejně zaplatili třeba za exotickou dovolenou. Účelem Soul Food bylo vytvořit cenově dostupný pedál, který příjemně zvuk přikoření – podobný cíl má i Bass Soul Food. Ten se stále drží spíše ve vodách overdrive, záleží ovšem na celkovém nastavení, protože při správném uvažování se pedálem dá zvuk přikořenit opravdu silně.

Ovládání pedálu je jednoduché. True bypass spínání, LED, minipřepínač citlivosti vstupu a čtyři potenciometry. Citlivost vstupu by se měla řešit jako první – pad -10dB totiž zajišťuje, aby se pedál dynamicky nedusil ani při silném výstupu snímačů, použití nástroje s aktivní elektronikou či použití dalšího zkreslení před Bass Soul Food. Pad také mírně ovlivňuje úroveň zkreslení, které pak dosáhneme nastavením potenciometru Drive. Ekvalizace efektu, neboli ostrost zvuku, se nastavuje Treble, hlavní hlasitost samozřejmě klasicky Volume a zbývá už jen Blend, neboli míchání čistého a zkresleného zvuku.

Ačkoliv se na basu dá použít opravdu široká škála kytarových pedálů, často pak někomu může ve zvuku chybět „spodek“. Toho se dá nejlépe předejít právě clean blendem, neboli domícháním čistého zvuku baskytary. V případě nižších úrovní zkreslení u BSF není Blend nutný, při nižších úrovní zkreslení zůstává zvuk pořád hezky plný. Záběr Drive je postupný od úplně čistého zvuku, není problém dosáhnout i jemného chroupání, podobného například jemnému přebuzení vytaveného lampového zesilovače. S postupným zvyšováním Drive zkreslení přibývá, celkový dojem ze zvuku ovšem nemusí nutně být agresivnější – do hry vstupuje nastavení výšek v podobě Treble.

Ten zvuk rozjasňuje, přiostřuje a určuje také, kolik agresivity zkreslení „proleze“ zkrze pomyslnou tónovou clonu. I při poměrně velké úrovni Drivu může díky nízkému nastavení Treble zkreslení působit poměrně subtilním a „vintage“ dojmem. A naopak – i přes objektivně poměrně nízkou úroveň maximálního zkreslení můžeme vytočením výšek zvuk nabrousit na maximum, ale pomocí Blend si jej přimíchat k čistému kanálu kolik chceme – klidně jen trochu. Při správném nastavení Blendu tak získáme plný zvuk, který zároveň načichne agresivním drivem a prosadí se i v poměrně tvrdé hudbě. Při nižších úrovních Drivu pak můžeme použít jeho přimíchání aby se zkreslením zakomprimovaná basa lépe usadila v kapelním mixu a zároveň si udržela teplý a pevný spodek.

Na první pohled se Bass Soul Food dá zařadit mezi krabičky poměrně krotké – zejména díky konotaci s kytarovým Soul Food pedálem, který se opravdu řadí mezi ty jemnější kytarové overdrivy. Díky možnosti míchání čistého a zkresleného zvuku je ovšem rozsah zkreslení využitelný v plném rozsahu, jelikož si jej i při extrémním nastavení lze přimíchat jen trochu. I při jednoduchém ovládání tak máme plnou kontrolu nejen nad zkreslením, ale také nad čistým signálem a zachováním basových frekvencí. Za poměrně malé peníze se tak v kompaktním pedálu najde překvapivě hodně muziky.

Tagy: