Přejít k hlavnímu obsahu
The Black Keys vrací slávu blues žánru vlastní originalitou, nikoli pouhou inspirací | Foto: Alysse Gafkjen
The Black Keys vrací slávu blues žánru vlastní originalitou, nikoli pouhou inspirací | Foto: Alysse Gafkjen
Martin Hošna -

The Black Keys se vrací k veteránskému blues rocku

Dobře a hlasitě zahrát rock´n´roll – toť je pravé hledání svatého grálu všech bluesmanů. The Black Keys na desáté studiovce vzdávají hold svým kořenům, které byly slyšet podprahově na jejich největších hitech již před lety. Novinka Delta Kream surfuje na vlnách starodávného Mississippi, vřele chladí údernými riffy a nachází hranici mezi blues, jazzem a indie rockem.

Během dvou desetiletí stačilo duo natočit plnohodnotných deset zářezů včetně reklamního hitu Gold on the Ceiling z desky El Camino. Delta Kream je ale jiné. Duo kytarista Dan Auerbach a bubeník Patrick Carney se rozhodlo k odvážnému rozhodnutí – jít až na dřeň k podstatě blues. Do detailů oba zkoumají zvuk legendárních skladeb a vdechují jim vlastní život, zároveň ale učinili odvážné rozhodnutí vykašlat se na kompromisy.

Už předchozí desky Turn Blue a Let´s rock signalizovaly, že The Black Keys opouštějí svůj garážový sound. Písničky nabyly na zvukové pestrosti, kapela nabobtnala o další hráče, arény čekaly na své dobyvatele. Bluesrockový jam je cítit v každém taktu. Jedenáct písniček vrací kapelu do úplných počátků. Boogie, zpívající slide sóla či tradiční rock´n´roll, zní po většinu alba, přesto ukazuje originální schopnost The Black Keys převzít melodii, harmonii a aranže od svých idolů a okamžitě vytvořit vlastní sound. Otvírák Crawling Kingsnake od Johna Lee Hookera začíná rachotem basů a rytmiky, Auerbachův vokál skřípavě vypovídá o špíně Mississippi, rytmika kouzlí taneční kroky. Cover Stay Alll Night od Juniora Kimbrougha má elegantní tah na bránu, stabilní beat doplňuje všude přítomná plazící kytara na pozadí. V téhle jízdě pokračuje duo dál, kdy Poor Boy a Long Way From Home od R. L. Burnsida je dokonalou fúzí jazzu, blues a indie s hutnými sólovými taškařicemi.

Co na desce oceníte jako muzikanti?

Jak oživit starodávný blues? Najít dobré spoluhráče, což se duu Auerbach/Carney povedlo na výbornou. Baskytaru třímá legenda Eric Deaton, kytarista Kenny Brown již oslňoval svoji virtuozitou na turné k albu Let´s rock, oba to jsou spolupracovníci R. L. Burnsida. Robustní riffy mají autentický charakter, vycházející z neformálního přístupu ve studiu. Kytary zkoumají hranice svých dozvuků, fuzzy tóny někdy zakrývají přirozenou zatíženost zesilovačů, bodavá kytarová sóla nezapřou svoji kvalitu nad kvantitou. The Black Keys vrací slávu blues žánru vlastní originalitou, nikoli pouhou inspirací.  

The Black Keys – Delta Kream

The Black Keys Delta Kream

Easy Eye Sound, 2021, 58:07

70 %

Tagy Recenze alb The Black Keys Blues blues rock

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Martin Hošna
Hudba mě provází celý můj život, snad proto, že ji beru jako „univerzální řeč“ všech. Miluju jakoukoli, která útočí na solar, a je jedno, jestli je to lidovka, hard rock, grind core nebo jazz. minulost: • v zajetí klasické hudby až do dospělého vysokoškolského věku, houslové…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY