Boris Carloff: Nejsem už zvědavý na hádky s egomaniackými frontmany
Na hudební scéně je Boris Carloff více vidět zhruba od roku 2003. Jako hudebník, skladatel, zvukový inženýr, producent, ale také zpěvák. Je absolventem klasického hudebního vzdělání, s houslemi procestoval téměř celou Evropu, prosazuje se ale převážně skrze prostor elektronické hudby. Na kontě má filmovou i scénickou muziku a je producentem řady zajímavých hudebních projektů.
Na čem aktuálně pracuješ?
Dělám toho hodně teď. Několik singlů, od Jakuba Ondry až po mladé talenty. K tomu dělám desku skvělé kapely Radical Miracles a míchám jazzovou desku Tereze Krippnerové. Všechno moc hezké věci, které někam směřují.
Jak jsi na tom s živým koncertováním?
Teď na podzim plánuju dva koncerty, 29. října v Praze a 14. listopadu v Brně. Na jaře plánujeme nějaké miniturníčko. Máme rádi, když to stojí za to (smích).
Jsi člověk, který s hudbou procestoval větší část světa. Jak nazíráš na tuzemské hudební dění? Co podle tebe na českém kolbišti chybí a jakých zásadních chyb se domácí kapely dopouští?
Česko je malý trh, v kterém je na hudbu málo peněz, všichni se znají a od toho se všechno odvíjí. Jsou tady velcí hráči, kteří mají pod palcem rádia a pro méně známé, byť kvalitní interprety je problém, aby je hrál někdo jiný než Radio 1 nebo přinejlepším Expres. České kapely se hodně zlepšily instrumentálně a v tom, na co hrají. Bohužel nakonec nemají možnost si většinou hudbou na sebe vydělat, takže se brzo rozpadnou nebo prostě začnou hrát český kytarový poprock, a nezbývá než se s ním pokoušet dostat do komerčních rádií.
Zkušený producent umí zpravidla rozpoznat skrytý potenciál kapely, potažmo určité skladby. Jak obtížné bývá přesvědčit muzikanty k nějakým zásadnějším úpravám, a posunout tím dílo správným směrem?
Poslední dobou nějak všichni poslouchají (smích). Já už si celkem vybírám, takže dělám s těmi, s kterými se mi dělá dobře. A vracejí se. Na to, abych se hádal s nějakými egomaniackými frontmany, už nějak nejsem zvědavý. Vždycky to přece můžou udělat jinde.
Napadá mě v tomto ohledu další dotaz. Vnímáš české texty jako jistou brzdu v rozletu kapely, směrem k širšímu povědomí posluchačů?
V České republice naopak. V Evropě samozřejmě. Každý si může vybrat a pro spoustu lidí je meta ČR a Slovensko. Není na tom nic špatně. Občas mi to přijde líto. Takže díky za ty, kdo se neomezují pouze na to, kde rozumí česky.
Asi se shodneme na tom, že ne všechny hudební formace mají jasno, čeho v hudební branži chtějí dosáhnout. Je to z tvého pohledu zásadní faktor případného neúspěchu?
Myslím, že spíš nerealistické očekávání, neochota pracovat a také dost často nějaké ohromení z vlastního prvotního úspěchu. Něco se stane – a nejednou to nikam nepokračuje.
Ve vlastní autorské tvorbě se pohybuješ převážně ve vodách elektroniky. Pociťuješ, že tě toto zaměření ovlivňuje i ve studiové práci, nebo jsou to dva zcela odlišné světy?
Jak kdy. Jsem celkem chameleon a mám třeba pocit, že poslední dobou mě baví asi nejvíc nahrávat jazz. Elektroniku naopak vlastně dělám, protože si ji můžu udělat celou sám.
Co bys poradil hudebníkům při výběru studia? Proč třeba jít nahrávat právě k tobě?
Nejdůležitější, po osobě inženýra, je prostor a nahrávací řetězec. Koukněte, jaké kdo má mikrofony a preampy. Tady obecně platí čím dražší tím lepší. A hlavně se pozeptejte na reference. No a proč jít ke mně? Myslím, že v ČR třeba ty mikrofony lepší nikdo nemá.
Je v dnešní době osoba producenta opravdu nezbytnou součástí nahrávacího procesu? Myslím, že v tomhle směru je vliv producenta na hudební nahrávku pořád jaksi opomíjen. Čeho kapela bez producenta dosáhne jen stěží?
Producent je někdo, kdo vám řekne, že je něco dobře nebo špatně. Slyší věci, co kapela většinou neslyší. Rozumí technice. Jak co nahrát. Jak se pojí zvuky. Dává směr a taky někdy funguje jako psycholog. Jsou kapely, co to zvládnou samy. A pak třeba ztratí směr. A tehdy má nastoupit někdo zvenčí. Producent.
Jaké máš plány do budoucna? Studio, vlastní tvorba, nějaké připravované novinky?
Pracovat na věcech, co mě baví. Začal jsem dělat vlastní pluginy pro hudební software, takže pracovat na nich. A nejlépe to dělat někde u moře…
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.