BOSS ME-80: přesvědčivé zvuky, chybičky jen v detailech
BOSS ME-80 je multiefekt ošacený v bytelném kovovém provedení a narvaný snad každým efektem, co si jen kytarista dokáže představit a použít. Umí i zvuky typu CRUNCH, které jsou přesvědčivé a jdou hezky za rukou. Vše provedené ve firemní technologii COSM.
Vzhled
Multiefektu v krabici z cca 1,2 mm plechu se spoustou tlačítek dominují tři řady kroutítek rozdělených podle použití v osmi sekcích. Digitální "zapojení" jednotlivých efektů pro mě napoprvé není moc pochopitelné, ale to je téměř u všech takových krabiček. První efekt v řetězci je umístěn vlevo dole (COMP/FX1) a dále tu máme dvě řady nášlapných spínačů (celkem 8) pro přepínání BANK, PATCHů, režimů MANUAL/MEMORY, ruční ovládání/přednastavené banky) a TUNER (ladička). Trochu tu postrádám možnost BY-PASS.
Malý dvojmístný display ukazuje právě zvolenou banku (režim MEMORY), rozpoznaný tón při ladění (režim ladičky) a zda jsme pod/nad tónem (to ukazují dvě šipky na levé a pravé straně displaye) a nastavovanou hodnotu při manipulaci s kroutítky (režim MANUAL). Čtyři tlačítka slouží editaci (EDIT), zápisu (WRITE), vystoupení z editace (EXIT) a nastavení funkce pedálu v režimu manual (CTRL).
Nakonec je tu pedál s celkem velkou paletou možností. Tady je škoda, že celkové provedení krabice ničí plastový pedál. U nášlapných spínačů to celkem chápu, ale tady by se kus plechu ohnutého do U rozhodně vyjímal lépe.
Zezadu je vstup pro kytaru (GUITAR INPUT), pro mp3 přehrávač (AUX IN), mono/stereo výstup do zesilovače/ů, výstup na sluchátka (PHONE), USB výstup pro připojení s počítačem (USB COMPUTER), vypínač napájení (POWER), vstup na napájecí adaptér (DC IN), praktický úchyt na drát od adapteru a otvor pro zámek kensington.
Zespodu ještě najdeme přihrádku pro baterie (6 ks AA) a v balení je ještě také šest ks baterii AA a mimo cizojazyčný také český manuál. Ten je mimochodem velmi povedený a během deseti minut víte, jak co ovládat.
Ovládání
Kdo z vás měl někdy v ruce pár efektových krabiček, ten se tady rychle a intuitivně zorientuje. Stačí si jen zvyknout na fakt, že zobáčky kroutítek neodpovídají vždy svému nastavení a pro skutečnou hodnotu stačí podržet tlačítko edit a zakroutit kroutítkem, u kterého chcete znát přesnou hodnotu. V tu chvíli se objeví nastavená hodnota na displayi a šipky vás budou navigovat kam s kroutítkem zatočit, aby jeho zobáček odpovídal nastavené hodnotě. Schází tu nicméně editace pomocí EZ TONE, kterou mají řady GT a některé starší modely ME. Ta umožňovala vybírat z přednastavených efektů pomocí expresssion pedálu, a člověk se nemusel ohýbat k podlaze. Kromě toho lze celý multiefekt ovládat z počítače při propojení přes USB, stažením ovladače a programu BOSS TONE STUDIO. Tím se celý multiefekt promění na efektový procesor a zvukovou kartu s ASIO ovladačem.
Program jsem nestahoval, a tudíž ani nezkoušel, ale otestoval jsem nahrávání přes USB pomocí programu Audacity. Výsledkem bylo zjištění, že můj tři roky starý počítač na to nestačí – při záznamu se ozývalo praskání a pauzy. Hlavní problém bude v pomalém HDD a malé RAM. Pomohlo až nastavení bufferu v ovladači, což mělo za následek zvětšení prodlevy mezi nahrávaným zvukem a odposlechem, ale nebylo to nic extrémního.
Hrajeme si...
Nebudu tady popisovat všechny efekty, které BOSS ME-80 obsahuje, jak se ovládají a co já na to. Ten základ si můžete přečíst v manuálu nebo na stránkách výrobce. Popis těch 60 simulací by zabral většinu místa a já bych to psal snad rok. Rád bych ale aspoň shrnout jednotlivé sekce.
COMP/FX1 – kompresor, autowah, simulace akustické kytary a spoustu dalšího.
Kompresor fungoval jak má, auto wah taky, ale moc mě nepřesvědčily simulace snímačů SC/HB. Holt pár magnetů a kus drátu nic nenahradí. Moc se mi líbil hlavně efekt SOLO, který je v podstatě Boost s ovládáním hlasitosti, basů a výšek. Při jeho aktivaci se zvuk hezky rozjasnil a šel za rukou.
OD/DS – různé zkreslovače typu OVERDRIVE, DISTROTION, FUZZ apod.
Jelikož mám některé krabičky Boss a IBANEZ (jojo, i ten se nám tu objevil v podobě Tubescreameru TS808), neubránil jsem se porovnání. To se mi ovšem trochu vymstilo – a přistihnul jsem se při myšlenkách jak Trautenberk z Krkonošských pohádek: "To kyselo je málo kyselý a bramborák málo bramborovej". Tak jsem krabičky zase odložil… a než abych hledal konkrétní model, spoléhal jsem se na svůj sluch. A najednou to začalo fungovat. Oblíbil jsem si OVERDRIVE (Boss OD-1) a CORE (Boss ML-2). Na zbytek jsem se nějak zvlášť neupnul, ale bylo to spíš momentální náladou.
MOD – modulační efekty (chorus, vibrato, tremolo…
Já používám pouze CHORUS, a tak i tady byl pro mě prioritní. Zněl hezky a měl tu správnou jiskru. Celkem zajímavý efekt byl OVERTONE. Je to takový dvojitý oktáver, který přidává oktávu nahoru a dolů. Kroutítka si nastavíte tak, jak moc budou jednotlivé oktávy nahlas. Dalo se s tím vyhrát a celkově zpestřit suchý zvuk. I zbytek efektů byl použitelný a hezky oživily celkový zvuk. Jen to nepřehnat!
DELAY – různá echa, delaye...
Tady máme 10 různých dozvuků od ultra krátkých "záchodových" REVERBů po 38sekundový PHRASE LOOP. Pomocí nožního spínače DELAY můžete nastavit i tempo nebo délku phrase loop. Navíc je tu i kombinace CHORUS+DELAY nebo MODULATE. Já jsem si vyhrál s klasickým DELAY při cca 4 sekundách, PHRASE LOOP a REVERSE (jakoby zvuk pozpátku).
PREAMP – simulace různých předzesilovačů od akustického komba (AC) po Bogner (METAL)
Zpětně jsem si uvědomil, co mi v OD/DS schází. Jsem zvyklý používat DISTORTION (PROCO RAT nebo IBANEZ POWER LEAD) pro nakreslený zvuk a pro silné zkreslení jej "nakopnout" pomocí IBANEZ Tubescream. V sekci OD/DS jsou pouze jednotlivé efekty a efekt SOLO v COMP/FX1 prostě není Tubescream. Trochu nám to tady vynahrazuje tato sekce PREAMP, kde si můžete nastavit "nakřáplý" zvuk aparátu a "krabičkou" ze sekce OD/DS si zvuk doladit.
Tady byly pro mě použitelné zvuky TWEED (Fender Bassman), LEAD (Mesa Boogie MK 1), STACK (Marshall 1959) a METAL (Bogner Uberchall). Trochu zklamáním byly CRUNCH (VOX AC30) a CLEAN (obecný zesilovač). Nebyly moc konkrétní a rychle se nepříjemně zakreslovaly.
EQ/FX2 – ekvalizér + 2 sady modulačních efektů (PHASER, TREMOLO, BOOST...)
Možná si řeknete, proč zas další DELAY, CHORUS a pod.? Je potřeba si uvědomit, že doteď byly všechny efekty před sekcí PREAMP, a tudíž se i dozvuky a modulace s prominutím "sra.." do zkresleného zvuku aparátu. To není většinou moc žádoucí – a zvuk kytary v dozvuku, ztrácející zkreslení, je přinejmenším nepřirozený. Takže proto...
REVERB – efekty typu HALL
Tady jsou různé krátké dozvuky ve 3 typech a x nastaveních v jednom kroutítku tak, jak je to dnes známé v digitálních jednotkách v kytarových zesilovačích. Já toto moc neřeším a nechávám tenhle efekt spíš na zvukaři. Pokud si ale chcete připadat jak na záchodě (cvičil tam i Hendrix :), můžete si zvuk upravit, jak potřebujete.
EXPRESSION PEDAL – WAH, OCTAVER...
Poslední škatulka nám ukrývá EXPRESSION PEDAL. Ten v základu funguje jako VOLUME (takže pozor , jak vysoko dáváte MASTER VOLUME). Jeho funkce se dá přiřadit ke každému PATCHi zvlášť a dá se zapnout/vypnout stejně jako u klasických kvákadel sešlápnutím na špičku pedálu. Je tedy potřeba trochu síla a ta mi nekoresponduje s plastovou podobou pedálu. Každopádně můžete používat pedál jako kvákadlo nebo OCTAVER (nastavujete si, o kolik se posune druhý tón oproti základnímu v rozsahu prima až oktáva).
Celkem zajímavá funkce je FREEZE, kde si pedálem na min. normálně hrajete, a když dáte pedál na max, zůstane vám v krátké smyčce s nekonečným opakováním poslední tón. Navíc můžete ovládat velikost zkreslení sekce OD/DS, velikost FEEDBACK u sekce DELAY nebo RATE u sekce MOD. Vše je dobře použitelné, i když WAH rozhodně není CRY BABY.
Sečteno a podtrženo
Po několika hodinách testování jsem začal nabývat dojmu, že efekt je čím dál tím lepší. Potom jsem zjistil, že je to spíš tím, že si vybírám víc a víc zkreslené zvuky, které BOSS umí moc dobře. Stačilo ovšem trochu propláchnout uši mým Mesa Boogie V-TWIN, abych byl zpátky a začal zase od nuly.
Musím vyzdvihnout, že BOSS umí i zvuky typu CRUNCH, které jsou přesvědčivé a jdou hezky za rukou. Jen škoda několika detailů, jako že nelze napájet přes USB, v ceně není adaptér a plastový expression pedál. I přes to je to ovšem jeden z nejlepších multiefektů, které jsem měl kdy v ruce. Možná i proto mě hlava nebere, proč nižší řada BOSS ME-25 obsahuje v balení DVD s ovladači, množstvím zvuků, studia Cakewalk SONAR 8.5 LE, smyček bicích a toto monstrum z Taiwanu ne.
Navíc má BOSS silné zázemí a historii, takže se dá na internetu najít spoustu návodů a tutoriálů jak udělat zvuk jako z té a té nahrávky. Druhé video je jedno z mnoha a ukazuje jaké má BOSS ME-80 nepřeberné spektrum možnosti.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.