Přejít k hlavnímu obsahu
Leon -

Boss OD-1X a DS-1X: klasika v moderním hávu

Představovat efektové krabičky Boss by bylo asi tak přínosné, jako vysvětlovat barmanovi na havajské Sunset Beach jak vypadá surfovací prkno. Pedály s logem Boss patří už více než třicet let mezi nejoblíbenější masově vyráběné efekty a jsou vyhlášené svou spolehlivostí a mechanickou odolností.

I odpůrci této značky, kteří uznávají pouze hand made krabičky zapojené v režimu True Bypass přes 3PDT switche se zlacenými kontakty a nejlépe pájené způsobem point to point z vybíraných součástek, by mohli uznat, že někteří z dnes oblíbených "boutique" výrobců by bez invenčního vkladu a dlouholetého vývoje Bossu patrně nebyli tam, kde jsou. Staré chorusy Boss CE-1 a CE-2, původní overdrive OD-1, analogový delay DM-2, japonská série distortionu DS-1, Dimension DC-2, Vibrato VB-2, kompresor CS-2 nebo Digital Delay DD-2 jsou mezi kytaristy stále žádaným, ceněným a mnohdy velmi obtížně dostupným zbožím, které spolu s dalšími krabičkami Boss tvoří základ efektového řetězce pódiového i studiového gearu dlouhé řady muzikantů.

Japonská firma sice před lety převedla veškerou produkci na Taiwan, ale to je v případě tak velkého objemu výroby zřejmě nezbytný krok k udržení pozice světové jedničky na trhu. Boss si stále ve své kategorii drží vysokou úroveň kvality, což dokazuje mimo jiné i minimální počet vadných a reklamovaných efektů. Vývojová oddělení Bosse rozhodně nepřešlapují na místě a vlastně díky tomu jsem měl před časem možnost vyzkoušet zatím poslední novinky, kterými jsou overdrive OD-1X a distortion DS-1X, jenž posouvají vlastnosti svých předchůdců OD-1, SD-1 a DS-1 zase o kousek dál.

Jak jsem psal v úvodu článku, na notoricky známém designu bossáckých krabiček není v podstatě co popisovat. Na dlouhými lety prověřeném konceptu ani není žádný důvod něco podstatného měnit, i když pár rozdílných detailů by se u testovaných kousků přece jen našlo. Tím nejvýraznějším vizuálním rozdílem oproti předchozím řadám Boss je design čepiček potenciometrů s chromovaným povrchem, kovová destička pod ovladači má leštěný povrch a větší tloušťku a šroub pro přístup k baterii má kovovou hlavu, podobně jako tomu bývalo u prvních "jedničkových" sérií z konce sedmdesátých let.

Jinak se oba efekty drží svých ustálených a typických barev (DS oranžový, OD žlutý). Určitým odlišením jsou pouze netradičně černé papírové obaly. Ovládání tvoří známé potenciometry Level, Low, High a Drive (u DS-1X Dist) a novinky využívají obvodu s technologií označenou zkratkou MDP (Multi-Dimensional Processing), která se nachází také u modelů TE-2 Tera Echo, DA-2 Adaptive Distortion a MO-2 Multi Overtone.

I když se přiznám, že různým "tajemným" technologiím s více, či méně podařeným marketingovým označením většinou příliš nedůvěřuji, tak musím uznat, že v tomto případě se podle mého názoru Bossu povedl významný vývojový krok vpřed. Overdrive Boss OD-1X zapojený do čistého kanálu komba Fender Blues Deluxe se chová mnohem živěji než např. Super Overdrive SD-1. Zvuk je otevřenější, brilantnější, lépe reaguje na dynamiku pravé ruky a zachovává přirozenou barvu nástroje.


S použitým Telecasterem a ovladačem Drive na asi 9 hod. jde z komba velmi příjemný lehounký crunch bez zbytečně agresivních výšek. Krabička má pouze ovládání výšek a basů, ale zvuk je už v základu dobře nastaven, takže potenciometr pro středy mi vůbec nechyběl. Naopak středové frekvence jsou ve zvukovém spektru stále dostatečně přítomny a mají muzikální charakter bez nasálního témbru.

Po připojení starého Jacksona Soloist se silnějšími humbuckery Seymour Duncan SH6 (kobylka i krk) se OD-1X mění v téměř hardrockovou mašinu, která si v mnoha případech vystačí bez různých předřazených boosterů - to je další plus tohoto zkreslovače. Pro ty z vás, kteří využíváte masivnější zkreslení z aparátu, je dobrou zprávou, že Over Drive je v pohodě použitelný i jako nakopávací pedál.

Distortion DS-1X má velmi podobné dynamické vlastnosti jako OD-1X, lehce posunutá frekvenční pásma a více gainu. Oproti starší DS-1 mi připadal samotný zvuk novinky na čistém kanálu Marshallu 6100 více dospělý, nosnější a především čitelnější bez rozplizlých basů s opět skvělým přednesem kultivovaných výšek.

Pokud nastavíte zkreslení za polovinu dráhy a přitlačíte pravou rukou, tak se vám DS-1X odmění průrazným, agresivním soundem, jenž si i při vyšších hodnotách gainu zachovává pevné kontury a sevřené basy - na spoustu razantnějších stylů je DS-1X ve spojení s humbuckerem překvapivě dobrou volbou. Naopak při menší dávce zkreslení a krkovém humbuckeru rozepnutém na single dostává zvuk skleněný, bluesový nádech a když ještě na kytaře trochu stáhnete potenciometr hlasitosti, tak v podstatě nemusíte přepínat na čistý kanál - zvuk se krásně vyčistí, je dostatečně přehledný, harmonicky bohatý a má objem.

Efekty Boss OD-1X a DS-1X patří určitě k tomu nejlepšímu, co firma Boss v oblasti zkreslení za dobu své existence vyrobila. Obě krabičky disponují variabilním a kultivovaným zkreslením, šum je minimální, nijak zásadně nesmazávají charakter nástroje, jsou schopny se prosadit v soundu kapely a dobře reagují na hru pravé ruky. Obě krabičky seženete za cenu jen o málo vyšší než 4 tisíce korun, což v případě Bossovi nabídky nejsou zrovna ty nejlevnější efekty, ale myslím, že po předchozím vyzkoušení by vám cena vzhledem ke zvukové kvalitě nemusela přijít až tak vysoká.

Tagy boss pedalboard OD-1X DS-1X

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Leon
Ve Frontmanu jsem zodpovědný především za sekci novinek a článků o pódiovém a studiovém gearu známých muzikantů. Léta hraju na kytaru v různých kapelách a tento krásný nástroj také vyučuju.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY