Bubeníkem rychle: usnadníme vám výběr bicí soupravy
Možná to sami znáte. Potkají se mladý, začínající adept bicích nástrojů s pokročilejším, zkušenějším kolegou a ten mladý z něj tahá rozumy. Který nástroj je pro začátečníka nejlepší? Kolik to bude stát? Nerozbije se to hned? A ten starý neví. Teda ne že by nevěděl vůbec nic, ale trochu se ztrácí v aktuální nabídce, neboť ta je skutečně nepřeberná a není skoro v lidských silách zorientovat se a doporučit tu skutečně "jedinou a nejlepší" věc, která je na trhu. A tak ta konverzace může vypadat třeba následovně.
Začátečník: Chtěl bych začít hrát na bicí a moc nevím, co si mám k tomu pořídit. Existuje něco univerzálního, kvalitního, co lze doporučit každému?
Pokročilý: Hm, na to není tak jednoduchá odpověď. Univerzální, na vše se hodící a nerozbitný nástroj neexistuje. V prvé řadě by mne však zajímalo, jak moc vážně se chceš bubnování a hudbě věnovat? Plánuješ profesionální kariéru? Budeš mít čas, chuť a motivaci podřídit tomu veškerý čas, peníze i energii? Anebo si chceš jen sem tam zahrát s kamarády, založit kapelu, nahrát pár písniček, časem třeba někde vystoupit…?
Začátečník: No to právě zatím sám moc nevím. Chci se hlavně naučit nějaké základy a hrát s kamarády, dál zatím moc neuvažuji.
Pokročilý: To je pochopitelné. V případě výběru špičkového nástroje je totiž horní hranice investic a škála výběru téměř neomezená. Zůstaňme tedy u varianty amatérského hraní, prozatím bez vyhlídky na profesionální kariéru. Máš představu, jaký druh hudby bys chtěl hrát?
Začátečník: No, líbí se mi rock, poslouchám Redhoty, Fůfajtrs, Offspring a tak.
Pokročilý: Jasně, takže spíše tvrdší rock, heavy, punk a podobné styly. Myslím si, že nevybereš špatně, pokud si pořídíš levnější soupravu od zavedených výrobců jako např. Tama, Pearl, Sonor, Mapex, Yamaha, Gretsch, Ludwig nebo PDP. Každý z těchto výrobců nabízí soupravy za velmi zajímavé ceny mezi 10-20 tisíci. U všech výrobců si můžeš vybrat z několika velikostí a barevných provedení, ke všem soupravám dostaneš solidní, spolehlivou mechaniku.
Začátečník: Jsou důležité rozměry bubnů?
Pokročilý: V dnešní době, kdy se všechno zvučí a kolikrát až zbytečně zesiluje, není tak podstatné řešit velikost či hlasitost bubnů. U levnějších řad je důležitá spíše projekce. A ta je dána nejen velikostí bubnu, materiálem a typem blan, ale hlavně bubeníkem a jeho úderem. Proto si myslím, že pro začátečníka je vhodná souprava se standardními rozměry – to znamená velký buben 22 palců, tomy v kombinaci 10, 12 a 14 palců, případně 12, 13 a 16. Samozřejmě se dá pořídit i souprava s kopákem velikosti 20“, ale není to až tak běžné. Sám si to vyzkoušíš a budeš-li chtít časem hrát i tišší muziku než rock, menší kopák 20“, nebo dokonce 18“, by ti mohl vyhovovat víc. To samé platí o tomech. V posledních letech je trend spíše větších rozměrů, často v kombinaci třeba 14“ a 18“ plus velký buben 24“, ale opět je to věc osobního vkusu, který si časem sám vybuduješ.
Začátečník: Je třeba řešit na takové levné soupravě blány? Slyšel jsem, že ty "neznačkové" moc nehrají.
Pokročilý: Já myslím, že v poslední době už to není problém. Možná se ještě najdou soupravy s opravdu nekvalitními blánami – dříve to bývalo celkem pravidlem a první co člověk musel udělat po zakoupení takové soupravy byla výměna blan za ověřenou značku – např. Remo nebo Evans, případně až spíše v poslední době populární Aquarian. Dnes už dávají snad všichni výrobci na své soupravy blány Remo, pouze na ně natisknou svoje vlastní logo. To však ještě neznamená, že ti bude vyhovovat jakákoli blána značky Remo. Těch se vyrábí desítky typů. Spíše jen velmi obecně a povrchně řečeno platí, že pro hutnější, dunivější a plnější zvuk bez větších přezvuků by se měly vybírat silnější blány, případně blány dvojité, zatímco pro zvuk jemnější, zvonivý, hodně otevřený naopak blány tenčí. Ale ani to neplatí bez výjimky, je potřeba hledat a zkoušet.
U nové levné soupravy bych asi řešil hlavně zvuk velkého a malého bubnu. To je takový základ soupravy. Malý buben dostaneš k soupravě nejspíše v nějakém standardním provedení velikosti 14“ x 5“, případně 5,5“ (to je hloubka bubnu). Jeho kvalita je pro celkový zvuk naprosto zásadní, tudíž případnou investici do blan bych směřoval hlavně tímto směrem. Zkoušet můžeš jak různé blány hrací, to znamená třeba jednoduché, dvojité, pískované, hladké, či s ventilačními otvory, tak blány rezonanční, které se ale téměř bez výjimky používají jednovrstvé čiré. Zvuk malého bubnu výrazně ovlivňuje také volba struníku, nicméně to už je zase další investice a spousta laborování a na to si také jistě přijdeš časem sám, jestli to bude mít pro Tebe smysl, nebo ne.
Pokud by se stalo, že ti nebude s blánou od výrobce hrát velký buben, bude tichý, zastřený, bez basů, vyzkoušej blánu Evans Emad. Nejsem zastáncem těchto blan na špičkových nástrojích, nicméně spousta kolegů se shoduje na tom, že levný buben s ní hraje líp. Kvalitní, drahý nástroj tato blána často zatlumí a zbytečně ořeže jeho dynamiku. Jinak osobně mám výbornou zkušenost s blánou Remo Powerstroke 3 jak v čirém, tak v pískovaném provedení. Také ona by snad mohla dobře fungovat na kdejakém nástroji.
Začátečník: A co mechanické části levných souprav? Je na ně spolehnutí?
Pokročilý: Pamatuji si doby, kdy mechanika levných souprav nebyla příliš kvalitní a brzy se rozbila. V poslední době už si renomovaní výrobci dávají velmi záležet i na této součásti levných nástrojů, takže bych se nekvalitních šlapek, stojanů a držáků nebál. Svého času byly velmi populární levné soupravy značky Basix, případně Stagg. Když se Basixy dobře naladily, nehrály za ty peníze špatně. Nicméně co se mechaniky týče, nebyla to žádná velká výhra. O sadách Stagg ani nemluvě. Tohle by však v případě výše zmíněných zavedených výrobců neměl být problém. Člověk si může časem přikoupit kvalitnější, robustnější pedál, či stojan na hi-hat, na snare, nebo na další činely. I v tomto směru existuje široká nabídka v podstatě u všech výrobců. S nabývajícími zkušenostmi taktéž zjistíš, jaký typ mechaniky ti vyhovuje. Budeš-li používat velké, těžké činely, musí být masivní i stojany, které ty činely drží. V tišší hudbě, s činely malými, nebo lehkými, postačí stojany jednoduché, bez dvojitých noh. Po několika letech přenášení mechaniky mezi zkušebnou, autem a pódiem ti tvoje záda poděkují za jakýkoli ušetřený kilogram váhy!
Honza Podzimek a jeho hudební škola i pro začátečníky. Koukněte na ukázku jeho práce...
Začátečník: Tak to zatím ještě řešit nemusím, ale jednou to možná bude důležitý aspekt pro výběr mechaniky i pro mne. Co činely? Nějaké tipy?
Pokročilý: I u činelů platí v podstatě to samé co u souprav. Zavedených a osvědčených výrobců je několik a všichni mají zastoupení na českém trhu, takže vybírat je z čeho. Vyvaroval bych se snad jen těch úplně nejlevnějších sad. Sice mohou postačovat na cvičení, ale v kapele většinou nefungují a moc muziky se s nimi dělat nedá. Vyzkoušej cokoli z nabídky značek jako Zildjian, Paiste, Sabian, Istanbul Mehmet či Anatolian a určitě si vybereš! Pro tvrdší muziku činely spíše větší a tlustší, s jasnou projekcí. Na druhou stranu mám osobní zkušenost, že tenčí činel je ohebnější a tvrdší ráně se tvarově přizpůsobí snadněji než činel tlustší, který neuhne, ale časem rovnou praskne. Není to však pravidlem a při rozumné technice úderu by ti neměly činely praskat nad únosnou mez.
Začátečník: Hm, díky za rady! Tak to už vím všechno a můžu jít nakupovat...
Pokročilý: No, ještě nezapomeň na pár dalších součástí, často neméně důležitých než samotná souprava. V prvé řadě stolička. Budeš-li na ní trávit třeba i několik hodin denně, měla by být rovnou co nekvalitnější. Standardem je stolička kulatá a doporučil bych raději šroubovatelnou s dvojitými nohami. V tomto případě nemá smysl šetřit na váze jako například u těch stojanů na činely.
Velmi důležitý je výběr paliček, ale to je natolik specifická věc, že je těžké jakkoli obecně poradit. Každý máme jiné ruce, jinou fyziognomii a tudíž každému vyhovuje jiný tvar a jiná váha. Pro hlasitou muziku je samozřejmě lepší zvolit větší a těžší paličky, zvuk je z nich plnější a člověk se při hraní tolik nenadře, neboť váha paličky vykoná dost práce sama. Lehká palička sice může působit na první pokus obratněji, ale člověk s ní nemusí dosáhnout dostatečně tvrdé rány, potřebné v rockové muzice. Ověř si, jestli ti vyhovují paličky lakované, nebo nelakované a rozhodně vždy vyzkoušej jejich vyváženost. Musí ti v ruce prostě sedět.
Pořiď si také metronom a chrániče sluchu. Někdy stačí obyčejné špunty z lékárny, ale skvěle fungují velká krytá tlumítka. Ta se dají pořídit za nevelký obnos v prodejnách pracovních potřeb. Přece jenom bubeníkovy uši trpí a nechceš být v padesáti úplně hluchý, že?
Začátečník: No jasně, to by mne asi ani nenapadlo, dobrej tip!
Pokročilý: Zatím jsme se vůbec nebavili o hraní samotném. O způsobu cvičení, co a jak dělat a jak se vyvarovat začátečnických chyb. Já vím, chceš hrát zatím jen pro radost s kamarády a třeba ani nikdy nebudeš mít vyšší ambice. Přesto doporučuji najít si dobrého učitele, s jehož vedením by ses měl vyvarovat chyb, případně i pozdějších bolestí. Ale to už je téma na nějaký další hovor a já už musím končit. Spěchám na zkušebnu. Mně to totiž pořád ještě baví, i po tolika letech! Kdo by to byl tenkrát, když jsem zhruba v tvém věku začínal s kamarády bouchat v garáži metal, řekl...
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.