Přejít k hlavnímu obsahu
Karty Presosun Fires Studio a RME Firesface s patchbayí , kompresorem  Drawmer a channel stripme SSL
Karty Presosun Fires Studio a RME Firesface s patchbayí , kompresorem Drawmer a channel stripme SSL
Alex Švamberk -

Budujeme domácí studio I: spěchej pomalu

A nějakou nahrávku nemáš? S touto otázkou se setkal skoro každý muzikant. A je jedno, jestli je to plachý písničkář s kytarou, drsný chroptič z deathmetalové smečky, nabušenej rapper nebo punkový basák, jazzový saxofonista či introvertní tvůrce elektronických zvukových ploch. Nezáleží ani na tom, jestli o nahrávku požádal kamarád, co pracuje v místním rádiu, pořadatel velkého festivalu, kapela, jejímž členem se chceme už dva roky stát, spoluhráči, kteří jsou konečně ochotni akceptovat, že možná umíte i něco složit, nebo dívka, po které už pár měsíců toužíte, ale dosud se zdálo, že jste pro ni vzduch.

Ale jak to udělat? Nějak je vám jasné, že váš mobilní telefon zrovna není tím optimálním záznamovým zařízením. Zvuk pořízený vestavěným mikrofonem připomíná chrčení vesnického ampliónu upozorňujícího, že bude probíhat výkup králičích kožek. Matčin malý foťák není o moc lepší. Ani do něj nelze píchnout kytaru. Celkem jasnou volbou je počítač. Brzy ale zjistíte, že mikrofon, který používá ségra na nekonečné vykecávání s kamarádkami o blbostech po skypu, nedokáže pořádně zachytit váš hlas, je nějaký vyšeptalý, chybí mu hloubky. A když přes něj zkusíte nahrát kytaru, slyšíte jen drnčení drátů. Ale nic moc není ani nahrávka na kopii "šúrky", co je ve zkušebně, navíc je zvuk jen v jednom kanále. Pokus připojit kytaru rovnou do počítače také nepřináší kýžený efekt, i když prvotní nápad nebyl špatný, na jeden kanál nahrát kytaru a na druhý vokál.

Kdyby tyhle pokusy slyšela ta černovláska se zasněným pohledem, již by se po vás nikdy neotočila. A donést tohle těm borcům, co hledají druhého kytaristu, by byla úplná tragédie. Nemluvě pak kdyby to slyšel produkční festivalu, to by byla navždy uzavřená cesta si na něm zahrát.

Pokusy ukázaly jediné, bez speciálního zařízení to nepůjde. Jenomže co koupit, aby to nebylo drahé, dělalo to přesně to, co potřebujeme a snadno se to ovládalo. Jak se v nabídce vyznat, když se o všech zařízením píše, jaká jsou skvělá, ale v těch parametrech aby se prase vyznalo. Na ty nemá ani kůň dost velkou hlavu.

Víš, jak na to a co opravdu potřebuješ?

Následující seriál by měl trochu pomoci všem, kteří budují domácí studio, ať už s ním začínají, nebo plánují vyměnit některou z klíčových komponent. Slovo buduji jsem použil záměrně, protože domácí studio se nikdy nepovede jednorázově zařídit a pak už jen využívat. A není to jen otázka peněz. Kdo si už nějaké zřídil, ví, že jeho budování nikdy nekončí, i když se na počátku zdálo, že dobrá zvuková karta a pár kvalitních mikrofonů by měl bohatě stačit. Záhy se ukáže, že obě zařízení nezvládají vše. Base chybí hloubky a naučit zpěvačku, že když přidá na síle, měl by mikrofon oddálit od úst, aby nebylo vše přebuzení, je marné, vždy udělá pravý opak, takže bude nutný kompresor. Navíc oblíbená platforma windows XP právě skončila, většina dnes prodávaných počítačů má 64bitový systém, na kterém některá starší zařízení už nefungují a obstarožním se pomalu stává i stabilní připojení přes FireWire. Obměna vybavení je neustálá.

Pokud někdo čeká doporučení, co přesně si má koupit, když hraje country a požívat jumbo gibson, a co, když chce nahrávat soulový vokál, jaká značka je na co nejlepší, tak bude zklamán. Rady sice nebudou jen obecné typu ´vaše zvuková karta musí mít kvalitní převodníky s maximálním odstupem signálu od šumu´, protože to je samozřejmost, kartu s nekvalitními převodníky si kupovat nebude nikdo. Ale vědět, jaké druhy mikrofonů se hodí pro natáčení určitého typu vokálů v domácích podmínkách, se už hodit může, stejně jako si uvědomit, kolik můžu potřebovat vstupů, když jsem písničkář s kytarou. Dva v tomto případě nemusejí stačit, i když by se mohlo zdát, že postačuje jeden pro mikrofon na zpěv a druhý, do kterého se píchne kytara, když už se člověk plácl přes kapsu a koupil si elektroakustiku. Nemusí být od věci nahrát kytaru ještě mikrofonem a oba zvuky smíchat, aby zněla plněji.

Nebudu psát, jaké značky jsou nejlepší. Každý přísahá na jiné a dalšími naopak opovrhuje, takže bych jen rozněcoval zbytečné vášně. Nemám chuť se zaplétat do sporů, jestli jsou lepší pluginy od TC Electronic, Wavesů nebo od Universal audia. V některých případech ani nelze takové doporučení udělat. Nejen každému stylu, ale i každému hlasu vyhovuje jiný mikrofon, jehož podání ještě ovlivňuje předzesilovač. Takže pracně sehnaná informace, jaký mikrofon s jakým předzesilovačem používá některá z hvězd žánru, sice není od věci, naznačuje, jakým směrem se zaměřit. V žádném případě to neznamená, že stejné vybavení bude dávat stejné výsledky i s vaším hlasem a udělá z vás druhého Roberta Planta nebo Nicka Cavea. Samozřejmě lze dát doporučení čeho se vyvarovat, na ty nezapomenu, neboť v některých případech bych si velmi přál setkat se výrobcem tváří v tvář, mít dva metry, sto kilo, svaly jako rambo a donutit jeho produkt využívat.

Midi Lidi pracují s Abletonem...

Dvakrát měř a jednou řež

Rady mají pomoci ušetřit, abyste si nekupovali něco, co nepotřebujete a naopak si pořídili to, co budete moci požívat dlouhou dobu a nezjistili jste, že v dalším projektu vám počet vstupů na zvukové kartě nestačí. Nahrávací zařízení nejsou levná, i když jejich cena v posledních dvaceti letech hodně klesla. Pořád se budeme bavit o tisících a desetitisícová hranice se bude překračovat pravidelně, takže tu dvojnásob platí ´dvakrát měř a jednou řež´, čili desetkrát rozmýšlej a až pak nakupuj. Pokud si koupíte něco, co vám nevyhovuje, při následném prodeji na tom vždycky tratíte. Pečlivě rozmýšlet je důležité i v případě různých výhodných nabídek, které mohou být doopravdy výhodné, ale ne třeba pro vás, abyste si nekoupili něco, co si bylo za půlku ceny, ale nikdy to nevyužijete. Nezapomínejte, že o peníze jde vždy až v první řadě. Na selský rozum a přísloví bude docházet často, takže kdo nemá rád tetu Kateřinu ze Saturnina, by raději další díly číst neměl.

Pamatujte, že spěch je špatný rádce a všechny nákupy si je potřeba dobře rozmyslet a ne vyrazit do nejbližší prodejny hudebních nástrojů, utratit tam pětatřicet tisíc a za tři měsíce zjistit, že půlku věcí z toho nikdy nepoužijeme. To už je nevrátíme ani u těch nejlepších prodejců.

Pokud potřebujete rychle poslat někomu svoji nahrávku, rozhodně nespoléhejte, že si koupíte zvukovou kartu, večer ji nainstalujete a přes víkend všechno natočíte. I kdyby vše fungovalo jak má, což se většino neděje, do pondělí se vám to stejně nepovede. Nemáte vyhráno, aniž když půjde instalace zvukové karty problémů a po restartu ji počítač detekuje. Musíte ji nastavit jako prioritní zvukové zařízení, abyste dál nepoužívali mnohem horší a méně výkonnou integrovanou zvukovku, a pohrát si velikostí bufferu, který ovlivňuje lanci i plynulost běhu. Hlavně ale musíte v programu, do něhož nahráváte, přiřadit vstupy a výstupy na kartě, jinak nic nenahrajete ani nepřehraje. To je programu Cubase je záležitost nejméně na hodinu - pokud víte jak. Patříte-li mezi computerové antitalenty, které si nedokáží ani naistalovat antivirový program, ani se o to nepokoušejte.

Spěchej pomalu a uč se od zkušenějších

Tlačí-li vás čas, požádejte kamaráda, co už domácí studio má, nebo navštivte nejbližší místní studio a zeptejte se, za kolik a kdy byste mohl takovéto jednoduché demo pořídit. Pokud to děláte pro dívku svých svůj, bude to nejen rychlejší, ale taky levnější, takže vám zbyde víc peněz na kvalitní víno pro ni. A pokud chcete svou nahrávku pustit v rozhlase, nemyslete si, že první doma pořízená bude mít takové kvality, aby se mohla vysílat, i kdybyste hrál jako pánbůh a vůbec vás nestresovalo, že kromě hraní musíte ještě točit.

Domácí studio je běh na dlouhou trať a dvojnásob tu platí spěchej pomalu, neboť veškeré kvaltování pouze pro hovada dobré jest. Musíte si také uvědomit, že žádný učený z nebe nespadl, a nemyslet si, že rovnou natočíte nahrávky jako Rick Rubin, Bob Rock Butch Vig nebo Steve Albini či Kramer. I kdybyste měl vybavení jako oni, nepovede se to, protože budou chybět jejich zkušenosti. Nemluvě o tom, že doma těžko budete mít cimru s takovými akustickými kvalitami, jaké jsou v nejlepších studiích.

Pokud jsem vás tímhle vším odradil, tak byste mi měli být vděčni. Ušetřil jsem vám peníze a hlavně nervy. Když vás jen pár výstrah odradilo od stavby domácího studia, jak byste zvládali situaci, kdy vám už zase nenahrává druhý kanál, nedaří se vám nastavit správně kompresor, nebo pořád vypadává karta a počítač ji bez restartu ne a ne najít a zpěvačka nervózním hlasem připomíná, že musí jít ještě na zkoušku sboru?

Lampový preamp s komprsorem TLA Fat 2, kompresor TLA-50 a diskrétní preamp Golden Age Pre 73 Nahrávka v Cubase Nahrávka v Sonaru
Tagy domaci studio; jak na to; record

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Alex Švamberk
O hudební scénu a techniku se zajímám už desítky let, jako publicista i jako aktivní muzikant.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY