Přejít k hlavnímu obsahu
Alex Švamberk -

Budujeme domácí studio XXIII: plně vybavené channel stripy

Channel stripy do deseti tisíc mají docela omezené možnosti. Přece jen cenový limit nutí výrobce vypustit vše, co není nezbytné. Chceme-li mít plnou výbavu, musíme tuto částku překonat. Nemusíme však hned počítat s dvojnásobkem, i když i k němu se dostaneme.

Bohatou nabídku předzesilovačů a channel stripů má firma ART, které se zaměřuje na výrobu dostupných ale pokud možno kvalitních zařízení. I ona se veze na vlně obliby elektronek. Její channel stripy ale patří k těm kvalitnějším zařízením, která má ve svém výrobním programu. I ten nejlevnější Art Pro Channel II nabízí možnost přepínat žhavení, takže obavy z nehezkého zkreslení nedostatečně žhavené lampy jsou zbytečné, komu se však takovýto prasácký zvuk líbí, protože se zaměřuje na lo-fi, může si jej dopřát.

Pro Channel II má opět ve výbavě kompresor, ovšem tentokrát optický. Má nastavitelné všechny klíčové parametry - práh, kde začíná zabírat, náběh, doběh, poměr komprese a zesílení signálu po kompresi. Ekvalizér je dokonce čtyřpásmový, u obou středů si lze frekvenci nastavit, u basů a výšek se ale dá přepínat jen mezi dvěma. I horní propusť je nastavitelné v širokém rozmezí 10 až 250 Hz, takže tvůrci hip hopu nemusí mít obavy, že by při jeho použití kopák moc ořízli a zbaví se jen subbasů, které nahrávku znejasňují.

Pro Channel II má navíc jednu velkou vychytávku a tou je nastavení vstupní impedance. Lze jej dobře přizpůsobit různým mikrofonům, a dostat z nich maximum. Impedance na vstupu by měla být cca pět krát až desetkrát vyšší než je výstupní impedance mikrofonu. Mnohé starší dynamické mikrofony ale mají výstupní impedanci jen 50 Ohmů. Obecně platí, že čím je zvolena nižší impedance, tím méně je ve zvuku výšek. Volba nižší impedance tak umožňuje nejen dostat maximum ze starších dynamických mikrofonů, ale taky odstranit neduh mnohých velkomembránových mikrofonů s kapsulí z Číny, jímž je příliš tenký výškový zvuk.

Cena 11 500 korun ukazuje, že se prostě s plnou výbavou pod deset tisíc prostě dostat nejde. O čtyři tisíce víc stojí Art Voice Channel, který je navíc vybaven de-esserem a digitálním výstupem. Sice nejde o vysloveně profi zařízení, ale slušné nahrávky se na nich pořídit dají. A usnadňují další práci při míchaní, protože si lze zvuk předem upravit, aby byla nahrávka každé stopy co nejkvalitnější.


Ceny další channel stripů se už pohybují okolo těch dvaceti tisíc, což je ta hranice, na které se dají pořídit skutečně velmi kvalitní zařízení, která by při sestavování z jednotlivých komponent přišla na jeden a půl krát až dvakrát více.
Za sedmnáct tisíc je k mání channel strip od slovutné firmy Drawmer v její levnější řadě MX. MX-60 Pro je plně vybavený, má VCA kompresor odvozený z toho použitého v MX-30, což je downgradovaná verze známého dvoukanálového DL 241. Nechybí ani gate a limiter. Ekvalizér je třípásmový, přičemž středy jsou plně nastavitelné. nechybí ani de-esser. MX-60 navíc nabízí funkci tube sound, kdy se dá přidávat lehké zkreslení v třech různých pásmech. Tu jsem osobně nikdy nevyužil, na zařízení jsem točil, ale neměl jsem čas si s ním hrát. je kvalitní i když samozřejmě není na úrovni šedesátkové řady reprezentované preampem s kompresorem 1960.

Pokud jsme ochotni jít nad dvacet tisíc, na 23 000 korun, je tu podobně vybavený JoeMeek SixQ2, který má optický kompresor, třípásmový ekvalizér, ovšem chybí mu de-esser. Je však vybaven vstupním transformátorem, který můžeme případně obejít. Vestavěný je i digitální výstup. Měl jsem předchozí verzi, zvuk byl dobrý, operační zesilovače Burr Brown patří k těm nejlepším, ovšem kompresor se obtížně nastavoval, protože jsem si musel vystačit se čtyřmi LED diodami.

Přidáme ještě jednu tisícovku, lze si opatřil výrobek další firmy zabývající se špičkovými zařízeními – SSL Alpha Channel. Nabízí velmi čistý zvuk, pro někoho možná až moc, a třípásmový ekvalizér s pevným Q a možností přepínat průběh u basů mezi rampou a špičkou. Nechybí ani horní propusť nastavitelná na tři různé frekvence. Na výstupu se dá zapnout limiter, což se hodí, když se využije digitální výstup.

Je to klasický channel strip, tedy bez kompresoru, který na šavlích pultů nebýval. Pokud ale k němu připojíme lampový kompresor Summit Audio Tube Leveller TLA 50, zvuk začne být i příjemně teplý.


Další tipy

Pokud nebudeme trvat na plné výbavě channel stripu, je mezi deseti a dvaceti tisíci korunami ještě jedno hodně kvalitní zařízení. Na dvanáct tisíc vyjde „klon“ předzesilovače z pultu Neve Golden Age Project PREQ-73, doplněný dvoupásmovým ekvalizérem, jimž se dají upravovat výšky a basy. Pravda, lze přepínat jen mezi dvěma frekvencemi, takže je možné v případě potřeby jen přidat či ubrat výšky a basy, ale to většinou stačí. Víc potenciometrů na čelní panel půlrackového zařízení nevešlo.

Předností je, že samotný předzesilovač se ziskem na hranici 70 dB je skutečně kvalitní a při dostatečném vybuzení gainu umožňuje dosáhnout i mírného zkreslení, i když ne lampového.

Výhodou je opět insertový vstup na zadní straně, takže se k němu dá připojit třeba kompresor.
Tato verze má přitom podobně jako PRE-73 DLX tantalové kondenzátory a možnost tam namontovat transformátory carnhill, takže je možný i budoucí upgrade. Ekvalizér je sice omezený a kompresor žádný, ale jde o kvalitní zařízení, u něhož se nestane tak snadno, že by nás omezovalo poskytovanou kvalitou.

Vhodná volba

Výběr channel stripu je obtížnější než výběr jednotlivých komponent, protože se musí posuzovat mnohem více parametrů u mnohem méně zařízení, která se od sebe docela dost liší.

Je nutné si nejen rozvážit, co všechno má poskytovat a v jaké kvalitě, ale také myslet na budoucnost. Channel strip, který sice nabídne všechny potřebné funkce, u něhož však brzy narazíme na omezení kvality, nemusí být vždy tou nejlepší variantou. Někdy je lepší si koupit zařízení nabízející vyšší kvalitu, i když nenabízí všechny potřebné funkce.

Tím narážím na posledně jmenovaný Golden Age PREQ-73, který má rozhodně lepší předzesilovač než Presonus Studio Channel, takže s ním budeme spokojení delší dobu a můžeme ho v budoucnu doplnit nějakým kompresorem.

Obecně je dobré, když mají channel stripy dobré předzesilovače, vypínatelné jednotlivé sekce – to když potřebujeme obejít nějakou slabší – a insertovým vstupem, aby se dal doplnit zařízením, které v sobě neobsahuje.

Pokud začínáme s úpravami nahrávaného signálu a dosud jsme točili přímo do vstupu karty, je asi nejlepší volbou dbx 286S nebo JoeMeek threeQ. Nabízejí všechny potřebné funkce za celkem dostupnou cenu, i když JoeMeek je o polovinu dražší. Oba mají celkem kvalitní předzesilovače a pak už záleží jen na tom, jak moc potřebujeme třípásmový ekvalizér, jaký má JoeMeek, nebo naopak de-esser. Pro oba se najde využití i poté, co si koupíme channel strip, který bude o třídu výš. Preampy mají slušné stejně jako kompresory. Výhodou je snadná ovladatelnost.


Tagy domaci studio; jak na to; record

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Alex Švamberk
O hudební scénu a techniku se zajímám už desítky let, jako publicista i jako aktivní muzikant.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY