Přejít k hlavnímu obsahu
UNIVERSAL AUDIO 710 Twin Finity
UNIVERSAL AUDIO 710 Twin Finity
Alex Švamberk -

Budujeme studio XV: dobrý preamp bez udělání banky

Vybrat preamp je složité, protože zvuk je často otázkou vkusu. Jak už jsem uvedl, měl být přinejmenším tak kvalitní, jako předzesilovače v kartě. To automaticky eliminujeme různá zařízení typu M-Audio Buddy, natož podlahové preampy za dva tisíce s nedostatečným napájením. Pro volbu kvalitnější zařízení je tu ještě jeden důvod – nakonec se může ukázat, že představuje takový posun, že přes něj budeme nabírat zpěvy a sólový nástroj.

Otázkou je, co od předzesilovače očekáváme, kromě dobrého zvuku. Jestli nám jde jen o zesílení, nebo chceme ještě nějaké další funkce, jako je ekvalizace nebo komprese. Další funkce sice zvyšují cenu, ale ne tolik, jako kdybychom si kupovali k preampu samostatný kompresor či ekvalizér. Channel stripy, jak se těmto zařízením hezky česky říká, představují kompromis. S výjimkou těch nejšpičkovějším neumožňují ovládat tolik parametrů, jako specializovaná zařízení, pokud však nevíme, jak je nastavit, je to možná lepší, protože se vyvarujeme chyb. Navíc se vyhneme složitému drátování.

I základem channel stripů, jimž se budeme věnovat až v některé z dalších kapitol, je kvalitní předzesilovač. Až na výjimky v něm naprosté špičky v něm nenajdeme, zařízení představuje svým způsobem kompromis a ošizen bývá i preamp, což je případ i hodně kvalitních zařízení. V Drawmeru 1960 je nejslabším článkem právě předzesilovač, takže se spíše využívá jako špičkový kompresor, i když asi bude lepší než u většiny běžných preampů. Vrátíme se však na zem, už u zařízení za pět tisíc bývají preampy kvalitnější než v kartě za dvojnásobnou cenu.

Požadavky na preamp jsou jasné. Měl by poskytovat mít kvalitní zvuk, lepší než u stávajícího zařízení, menší zkreslení, nižší šum a větší zesílení. Zatímco posouzení zvuku je do značné míry subjektivní, šum a zkreslení je mezi parametry, které se uvádějí stejně jako zisk, který by se měl pohybovat kolem 70dB pro případ, že bychom se rozhodli vyzkoušet páskové mikrofony.

Mnoho kvalitních preampů pod deset tisíc není, ale dají se mezi nimi najít i velmi dobré a pár použitelných lampových. V případě dvojnásobné ceny je už výběr docela široký.


Síla tranzistoru

Nejdostupnější kvalitní preampy jsou slušné kopie klasických tranzistorových zařízení jako je Neve 1073. Z nich je nejlevnější švédský Golden Age Project Pre 73, půlrackové zařízení, i když jeho ovládání není úplně intuitivní, mezi přepínačem zesílení na vstupu odstupňovaném po deseti decibelech je několik mezistupňů, kde je zařízení vypnuto. Regulovat jde i hlasitost na výstupu. Pre 73 za 8 tisíc kaček poskytuje zesílení na až 71 db. Golden Age umožňuje volit mezi mikrofonním a linkovým vstupem a přepínat vstupní impedanci mezi 300 a 1200 Ohmy, což ji umožňuje alespoň částečně přizpůsobit potřebám mikrofonům (nižší omezuje vysoké frekvence i mikrofonů). Nechybí ani phantomové napájení. Vzadu je i insert, umožňující mezi vstupní a výstupní část preampu vložit jiný efekt, nejen firemní ekvalizér nebo kompresor, ale i zařízení dalších výrobců.

Zvuk je relativně blízký neve, tedy neutrálnější než u lampových preampů, ale když se vybudí, získá na osobitosti. Zařízení existuje i ve verzi DLX za cca 11 tisíc, kdy tam na vstupu je horní propusť a má možnost útlumu a zapnutí insertu z čelního panelu. Má kvalitnější tantalové kondenzátory a transformátory lze vyměnit za kvalitnější značky Carnhill, ty se však musejí koupit separátně. Lepší kopii neve nabízí BAE 1073 za 33 tisíc a koupit si lze i Portico Neve 511 do racku 500, který stojí 18 tisíc, stolní verze s kompresorem 5017 přijde na 28 tisíc korun. Chicagský Black Lion Audio B173 přijde na cca 14 tisíc, ale přes Thomanna, k nám se nedováží.

V cenově podobné kategorii jako Golden Age se nachází i FMR RNP 8380, což je další z malých krabiček americké společnosti FMR, kterou proslavil levný Really Nice Compressor, jenž je skutečně pěkný. Toto zařízení, které je vlastní konstrukcí FMR vyjde na 13 000 tisíc, jde ale o dvoukanál s mikrofonními vstupy, využitelnými i jako linkové. Zisk činí přes 60 dB.

Warm Audio WA 12 za 12 tisíc korun je kopií jiného klasického preampu, API 312. Jde ale o podobné zařízení jako Golden Age, je ovšem rovnou vybaveno kvalitními transformátory Cinemag. Zisk má 71 dB, impedance se dá přepínat mezi 600 a 150 Ohmy.



O něco dražší Focusrite ISA One už není kopií ničeho, přestavuje standard sám o sobě. Zachovává topologii modulu ISA 110 z pultu Forte. O kvalitě svědčí už to, že má transformátory Lundahl. Podobně jako BAE 1073 to není rackové zařízení, ale bedýnka připomínající spíše laboratorní přístroj ze šedesátých let se zkoseným čelním panelem, aby bylo dobře vidět na klasický ručičkový VU metr. Ve skutečnosti je však ISA One, který vyjde na 14 tisíc, více než pouhý vysoce kvalitní preamp s univerzálním neutrálním nikoli však sterilním zvukem. Kromě mikrofonního vstupu má ještě jeden direct input, takže jde o takový jeden a půl kanál.

Pokud nevíte, nač by vám to bylo, tak je to prosté – třeba, když budete chtít točit akustickou kytarou mikrofonem a linkou současně, nebo když budete točit písničkáře s elektrickou kytarou. Tu nahrajete linkou, zatímco hlas mikrofonem. Zapojení je tak promyšlené, že lze ISA One používat i jako jednoduchou monitorovací stanici. Při nahrávání overdubů do sluchátek přimícháte výstup ze zvukové karty v počítači, Samozřejmostí jsou insert, phantom, a horní popusť nebo možnost volit ve čtyřech krocích impedanci na vstupu. Existuje i ve verzi s vestavěným AD převodníkem, ale ta už je potřeba přihodit sedm tisíc. V tom případě je ale otázkou, zda nezvolit plnohodnotný dvoukanál ISA Two za 24 tisíc, byť bez VU metrů, čtyřkanál ISA 428 MkII pak vyjde na 42 tisíc a osmikanál na 70 tisíc.

Na 20 tisíc přichází další standard Grace Design M101 s módem pro páskové mikrofony a zesílením až 75 dB, o 10 tisíc dráž Avalon M5. I když se dají najít ještě dražší zařízení, myslím si, že pro domácí studia i těch nejvyšších kvalit zmíněná postačí. Osobně mám GAP i ISA One a nemám pocit, že bych nějak strádal.


Teplo lampy

Na závěr jsem si nechal lampová zařízení. Vynechám ta, která využívají elektronky jen pro ozdobu nebo k obarvení zvuku jako je Behringer Mic 2200 či ART TPS II, což jsou jen vylepšené rackové verze jejich podlahových preampů.

Zejména firma ART nabízí za přijatelnou cenu celou škálu hybridních preampů s lampovým stupněm počínaje dvoukanálem ART DPS II za deset tisíc, který má i digitální výstup. Zajímavější je ale další dvoukanál Art Pro MPA II, který umožňuje pracovat s dvěma žhavícími napětími. S tím vyšším už lampový stupeň funguje jako regulérní lampový zesilovač s čistým zvukem a vyšším ziskem. Přístroj za 11 500 umožňuje měnit vstupní impedanci v rozsahu 150 až 3000 ohmů, zapnout útlum na vstupu, regulovat výstupní úroveň a má i horní propusť. Verze s digitálním výstupem Digital MPA 2 pak stojí 16 tisíc.

Na 21 tisíc vyjde vynikající Universal Audio 710 Twin-Finity, který ve fázi umožňuje míchat tranzistorové zesílení s lampovým. Nastavuje se jen gain, zesílení na výstupu a poměr obou složek. Lze zapnout útlum 15 dB, phantom a horní propust. V podobě čtyřkanálu s digitálním výstupem tedy ve verzi 4-710 D přijde na 53 tisíc. Docela dost, ale za celkem ultimativní kvalitu. Rozhodně s tímto zařízením vydržíte dlouho a nebudete se cítit omezeni jeho možnostmi.

Podobnou možnost kombinaci lampového a tranzistorového zvuku nabízí za 27 tisíc přenosná SPL Gain Station 1, které má ovšem trochu jinou architekturu. Obdoba v podobě rackového dvojkanálu v Gold Mike 2485 přijde na 30 tisíc. Nová verze už umožňuje měnit velikost lampového zesílení.

Čistě lampovou klasikou je přenosný Universal Audio Solo 610, odvozený od pultu Putnam 610, kde se kromě obvyklých přepínačů (vstup mikrofonní, linkový, nízko nebo vysokoimpedanční, phantom a horní propusť) nabízí jen dva potenciometry pro zesílení na vstupu a výstupu.

I lampových preampů je více, dlouho byly u nás velmi populární zařízení firmy TL Audio, ty se ale pomalu nevyskytují, protože je nenabízí žádný velký distributor, obecně se nepovažují ani za zvlášť kvalitní, ale dobrý zvuk se na nich udělat dá. Fat Man je ze strany kytaristů a basistů jedním z nejžádanějších zařízení, co mám.

Universal Audio Solo 610 ART Pro MPAII Universal Audio 710 Twin-Finity 4-710 D
Tagy domaci studio; jak na to; record

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Alex Švamberk
O hudební scénu a techniku se zajímám už desítky let, jako publicista i jako aktivní muzikant.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY